Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Enki Bilal, Pierre Christin
‹Mistrzowie Komiksu: Polowanie›

Polowanie
EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPolowanie
Tytuł oryginalnyPartie de chasse
Scenariusz
Data wydania2002
RysunkiEnki Bilal
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN-1083-237-1290-5
Cena29,90
Gatunekhistoryczny, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Polowanie

Polityczna szachownica
[Enki Bilal, Pierre Christin „Mistrzowie Komiksu: Polowanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Polowanie” jest ostatnim tomem z serii „Legendy współczesności”, narysowanym przez Enki Bilala do scenariusza Pierre′a Christina. Akcja komiksu rozgrywa się zimą 1983 roku. Na polowaniu w polskich Bieszczadach spotykają się prominenci państw Układu Warszawskiego.

Marcin Herman

Polityczna szachownica
[Enki Bilal, Pierre Christin „Mistrzowie Komiksu: Polowanie” - recenzja]

„Polowanie” jest ostatnim tomem z serii „Legendy współczesności”, narysowanym przez Enki Bilala do scenariusza Pierre′a Christina. Akcja komiksu rozgrywa się zimą 1983 roku. Na polowaniu w polskich Bieszczadach spotykają się prominenci państw Układu Warszawskiego.

Enki Bilal, Pierre Christin
‹Mistrzowie Komiksu: Polowanie›

Polowanie
EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPolowanie
Tytuł oryginalnyPartie de chasse
Scenariusz
Data wydania2002
RysunkiEnki Bilal
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN-1083-237-1290-5
Cena29,90
Gatunekhistoryczny, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Polowanie
Teraźniejszość
Centralna postacią komiksu jest Wasilij Aleksandrowicz Szewczenko. Ten emerytowany generał bezpieki, członek Komitetu Centralnego KPZR jest pomysłodawcą i organizatorem polowania. Wokół jego osoby koncentrują się losy pozostałych uczestników spotkania. Z ich ust dowiadujemy się, jak wielki wpływ osoba generała wywarła na ich życie i sytuacje ich krajów. Osobiste doświadczenia tych ludzi wpłynęły na ocenę systemu komunistycznego. Wielokrotnie dają oni wyraz swoim poglądom o jego niedoskonałości, ale i nieuchronności.
Przeszłość
Punktem wyjścia w „Polowaniu” jest przeszłość Szewczenki. Poznajemy ją z relacji tłumacza, Jewgienija Gołozowa. W jego opowieściach widzimy generała jako człowieka ukształtowanego wielkim autorytetem dziadka, Maksyma Maksymowicza Szewczenki. Jemu właśnie zawdzięcza Wasilij Aleksandrowicz zamiłowanie do szachów, polowania, a także pośrednio do polityki. Trzy namiętności, których wspólnym mianownikiem jest władza. Powracają one po latach, by zimą 1983 roku doprowadzić do śmierci jednego z pionków na politycznej szachownicy.
Narratorem i komentatorem wydarzeń na polowaniu jest Gołozow. Swoją wiedzą, doświadczeniem i przemyśleniami dzieli się z młodszym kolegą-tłumaczem, francuskim komunistą zaproszonym do pomocy w obsłudze spotkania. Ten młody idealista nie ma pojęcia, iż w swojej naiwności daje się wykorzystywać w politycznej rozgrywce.
Kolory i liczby
Jak zwykle w pracach z udziałem Bilala, również w „Polowaniu” znajdziemy wiele motywów symbolicznych. Samo polowanie trwa trzy dni. Każdego dnia Szewczenko rozgrywa partię szachów ze swoim następcą, Sergiejem Szawanidze. Trzeciego dnia zbiegają się w jednym krótkim momencie elementy trzech pasji Szewczenki – szachów, polowania i polityki. Liczba trzy powraca również w opowieści jednego z bohaterów, Tadeusza Boczka – polskiego Żyda, któremu Szewczenko podarował trzy życia oraz tyle samo śmierci. Symboliczny charakter w „Polowaniu” mają również kolory. Większość barw w komiksie jest szara, brudna. Dominuje jedynie intensywna czerwień. Jest to m.in. krew upolowanych zwierząt. Czerwień pojawia się również we wspomnieniach poszczególnych polityków, symbolizując krew ofiar komunizmu. Czerwony jest także kruk, zapowiadający śmierć w finale komiksu.
Komentarz do rzeczywistości
W „Polowaniu” pojawia się postać francuskiego turysty, który zostaje zatrzymany przez milicję. Nie może porozumieć się z władzami. Zostaje wydalony z kraju. Można przypuszczać, że Bilal portretuje tutaj siebie. Gdy pracował nad „Polowaniem”, odbył podróż po krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jednym zdaniem podsumowuje rzeczywistość, którą wówczas napotkał. Pod adresem Francuza padają w komiksie słowa: „Nic nie zrozumiał (…)”.
Przyszłość
„Polowanie” powstało w 1983 r. Dla Christina i Bilala wydarzenia przełomu 1989 i 1990 roku, które zmieniły oblicze świata i Europy, były trudną do przewidzenia przyszłością. W 1990 r. wspólnie dopisali do „Polowania” epitafium. Jest ono połączeniem poetyckiej prozy Christina z ilustracjami Bilala. Dowiadujemy się z niego, jak potoczyły się dalsze losy uczestników polowania z 1983 r.
Podwójne dno
„Polowanie” jest trudnym komiksem z gatunku political fiction. Łączy w sobie elementy literackiej fikcji i politycznej rzeczywistości naszych czasów. Dla jego właściwego i pełnego zrozumienia potrzebna jest wrażliwość na wieloznaczność wypowiadanych kwestii, a także przynajmniej elementarna znajomość historii Europy Środkowo-Wschodniej. Wbrew różnym opiniom, „Polowanie” jest jednym z najważniejszych komiksów ostatnich lat.
koniec
1 października 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bilal (niemal) przejściowy
— Marcin Knyszyński

Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski

Świat bez informacji
— Andrzej Goryl

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz

Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński

Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja

Świat po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Przyszłość Thorgala i prawo skali
— Marcin Herman

Nazwisko: Sienkiewicz, Henryk. Zawód: scenarzysta komiksowy
— Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz

Kto mu pisze teksty?
— Marcin Herman

Reklama – wybór (nie)kontrolowany!
— Marcin Herman

Nie tylko underground #5
— Marcin Herman

Thorgal to dziewica?
— Marcin Herman

Festiwal się zmienia
— Marcin Herman

Debiutant zwycięża w Łodzi
— Marcin Herman

Wilq triumfuje
— Marcin Herman

Nieśmietelnie zabawne
— Marcin Herman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.