Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Enki Bilal
‹Tetralogia potwora #1: Sen potwora›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSen potwora
Tytuł oryginalnyLe sommeil du monstre
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2002
RysunkiEnki Bilal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklTetralogia potwora
ISBN-1083-237-1362-6
Format215×290mm
Cena17,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Pamięć absolutna
[Enki Bilal „Tetralogia potwora #1: Sen potwora” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Enki Bilal znany jest z tego, że na kolejne części swoich komiksów każe swoim fanom czekać kilka lat. Rynek frankofoński z niecierpliwością wypatruje drugiego tomu nowej trylogii tego artysty. Tymczasem w Polsce właśnie ukazała się jej pierwsza część zatytułowana „Sen Potwora”.

Marcin Herman

Pamięć absolutna
[Enki Bilal „Tetralogia potwora #1: Sen potwora” - recenzja]

Enki Bilal znany jest z tego, że na kolejne części swoich komiksów każe swoim fanom czekać kilka lat. Rynek frankofoński z niecierpliwością wypatruje drugiego tomu nowej trylogii tego artysty. Tymczasem w Polsce właśnie ukazała się jej pierwsza część zatytułowana „Sen Potwora”.

Enki Bilal
‹Tetralogia potwora #1: Sen potwora›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSen potwora
Tytuł oryginalnyLe sommeil du monstre
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2002
RysunkiEnki Bilal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklTetralogia potwora
ISBN-1083-237-1362-6
Format215×290mm
Cena17,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Sygnał z kosmosu
Jest rok 2026. Kosmiczny teleskop Hubble 4 właśnie odebrał tajemniczy sygnał wysłany z kosmosu. Oznacza to, że jeszcze gdzieś poza Ziemią istnieje życie we wszechświecie. Takiej możliwości nie dopuszcza Obscurantis Order – fundamentalistyczna organizacja o mafijnym charakterze, która staje się zagrożeniem dla ludzkości.
Tradycja i cywilizacja
Obscurantis Order jest organizacją neofundamentalistyczną założoną u progu XXI wieku przez dysydentów trzech głównych religii monoteistycznych na fali rozczarowania neoliberalizmem i rządami postsowieckimi. „Obskurantyzm” oznacza „zacofanie, wstecznictwo”. „Order” to „porządek, ład”. OO dąży do ustanowienia nowego, „wstecznego porządku”. Organizacja ta chce wymazać pamięć świata i osiągnąć ogólnoplanetarną „tabula rasa” poprzez zagładę wszystkiego, co dotyczy myśli, kultury i nauki. Przedmiotem jej zainteresowania są ludzie związani z którąkolwiek z tych dziedzin. Do przejęcia kontroli nad nimi „Podwójne O” używa specjalnych much. W kulturze europejskiej mucha symbolizuje zarazę, plagę, chorobę, podstęp, nieczystość, brud, małość itp. W komiksie staje się „bożą robotnicą”, ale tylko w mniemaniu członków OO. W rzeczywistości jest plagą – narzędziem używanym do kontrolowania wybranych jednostek…
Dziecko wojny
Głównym bohaterem „Snu Potwora” jest Nike (wymawiać Najk) Hatzfeld, który niegdyś brał udział w programowaniu Centralnego Banku Pamięci Świata. Nike jest człowiekiem o fenomenalnej pamięci. We wspomnieniach cofa się coraz dalej w przeszłość, aż do czasu, kiedy jako niemowlak leżał w szpitalu w targanym wojną Sarajewie. Jako kilkudniowe dziecko, z pełną świadomością obserwuje przez dziurę w dachu niebo i nasłuchuje odgłosów wojny. Obok niego leży Amir i Leia, jego duchowe rodzeństwo. Teraz po 33 latach Nike postanawia ich odszukać. Ze względu na różne okoliczności cała trójka staje się celem OO.
Pamięć absolutna
Motywem przewodnim „Snu Potwora” jest rozumiana trojako pamięć. Jest to pamięć indywidualna jednostki – fenomenalna zdolność Nike′a Hatzenfelda, który z każdym dniem cofa się w myślach do momentu swoich narodzin, przypominając sobie tragiczne wydarzenia wojny w byłej Jugosławii. Drugi wymiar to pamięć zbiorowa. Oznacza ona przechowywaną przez ludzkość tradycję, z którą walczy Obscurantis Order. Trzeci rodzaj to pamięć „potencjalna”, pamięć tego, co może się wydarzyć w przyszłości. Przejawem tego jest ponownie działalność OO. Jest to wizja autora, dla którego zagrożenie fundamentalizmem jest niezwykle realne: „Wyobraźcie sobie doktrynę Talibów na skalę światową! To przerażające” – przyznaje Bilal w jednym z wywiadów.
Powracające pytanie
„Sen Potwora”, jak większość prac Bilala, ma charakter autobiograficzny. Artysta z rozmysłem umieszcza akcję komiksu w przyszłości, by z dystansem odnieść się do przeszłości. Jak sam przyznał w jednym z wywiadów, przedstawianie brutalnego świata, jaki widzi wokół siebie, jest dla niego zbyt trudne. Wybiegając 20-30 lat w przyszłość, może oderwać się od tej rzeczywistości i cieszyć samym procesem tworzenia. W ten sposób w „Śnie Potwora” na swój sposób rozprawia się ze swoimi jugosłowiańskimi korzeniami i rozpadem ojczyzny. Czytelnik odbiera to m.in. poprzez wizje Nike′e Hatzfelda.
Na kartach komiksu wielokrotnie pada pytanie: „Jest pan Serbem, Chorwatem czy Muzułmaninem?”. Wydaje się, jakby Bilal kierował je do siebie – człowieka urodzonego w Jugosławii, który w dzieciństwie wyemigrował do Francji. Jest to jednocześnie pytanie o sens przynależności narodowej dla ludzi, którzy brali udział w wojnie w byłej Jugosławii. Bilal ponownie daje odpowiedź ustami jednego ze swoich bohaterów: „Bośniak, Muzułmanim czy Serb, wedle wyboru… Chyba że jestem Chorwatem, Słoweńcem, Czarnogórcem czy Macedończykiem… Ale w ostatecznym rozrachunku kimś, kto dostał już sporą dawkę historii i pamięci”.
Trzeba zaznaczyć, że pamięć według Bilala nie jest równoznaczna z historią. Jest to raczej świadomość istnienia w określonej rzeczywistości, życie pod wpływem różnych okoliczności oraz tradycja, jakiej stajemy się udziałem w danym miejscu i czasie. Tak rozumiana pamięć wyznacza nasz los.
Rewolucyjna ekspresja
Bilal za każdym razem wystawia cierpliwość na poważną próbę. Ale również za każdym razem wiadomo, że to oczekiwanie zastanie nagrodzone sowicie. Każdy jego kolejny album przynosi ewolucję stylu graficznego artysty i zupełnie nową jakość dla całego komiksu. Od czasu „Zimnego Równoleżnika” „Sen Potwora” jest kolejnym krokiem w kierunku maksymalnej ekspresji graficznej. Tym razem mamy do czynienia ze stylem bardzo rozbuchanym. Na pierwszy rzut oka rysunki wyglądają na byle jakie, niestaranne i niedopracowane. Jednakże po głębszej analizie widać, że jest to zabieg całkowicie zamierzony, wynikający ze swobody ręki prowadzącej ołówek. Bilal łączy różne techniki i narzędzia. Używa miękkich ołówków, kredki Conté, pasteli i piórka. W niektórych miejscach pozostawia szkicowe, nietuszowane kreski. W innych jest niezwykle precyzyjny. Dodajmy do tego jeszcze pastelowe kolory, które stanowią jedność z rysunkiem, a w rezultacie otrzymamy ulotną całość o niespotykanej sile wyrazu.
Dzieło skończone
Mimo że „Sen Potwora” jest pierwszą częścią trylogii, jest to dzieło skończone. Poza najbardziej powierzchowną warstwą fabularną, ma wiele poziomów interpretacyjnych. Oddziałuje zarówno poprzez treść, jak i przez formę. W przypadku tego komiksu liczy się zarówno rozbudowana narracja, jak również sposób przedstawienia akcji. Jest to rzadki przykład dzieła, którego poszczególne elementy składają się w misternie skonstruowaną całość.
O twórczosci Bilala czytaj rowniez na www.lagafium.and.pl.
koniec
1 listopada 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, których ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bilal (niemal) przejściowy
— Marcin Knyszyński

Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski

Świat bez informacji
— Andrzej Goryl

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz

Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński

Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja

Świat po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Przyszłość Thorgala i prawo skali
— Marcin Herman

Nazwisko: Sienkiewicz, Henryk. Zawód: scenarzysta komiksowy
— Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz

Kto mu pisze teksty?
— Marcin Herman

Reklama – wybór (nie)kontrolowany!
— Marcin Herman

Nie tylko underground #5
— Marcin Herman

Thorgal to dziewica?
— Marcin Herman

Festiwal się zmienia
— Marcin Herman

Debiutant zwycięża w Łodzi
— Marcin Herman

Wilq triumfuje
— Marcin Herman

Nieśmietelnie zabawne
— Marcin Herman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.