Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Darwyn Cooke
‹Parker #1: Łowca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParker #1: Łowca
Tytuł oryginalnyThe Hunter
Scenariusz
Data wydania26 maja 2014
RysunkiDarwyn Cooke
Wydawca Taurus Media
CyklParker
ISBN978-83-64360-20-6
Cena69,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czarny kryminał w błękitach
[Darwyn Cooke „Parker #1: Łowca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niech was nie zwiedzie tytuł – „Parker” nie ma nic wspólnego z Peterem Parkerem, komiksowym Spider-Manem. Ze słynnym bohaterem Marvela łączy go (oprócz nazwiska) tylko sceneria – Nowy Jork. Ale „Parker” Darwyna Cooke’a to rasowy czarny kryminał, którego akcja toczy się w latach 60. ubiegłego stulecia.

Konrad Wągrowski

Czarny kryminał w błękitach
[Darwyn Cooke „Parker #1: Łowca” - recenzja]

Niech was nie zwiedzie tytuł – „Parker” nie ma nic wspólnego z Peterem Parkerem, komiksowym Spider-Manem. Ze słynnym bohaterem Marvela łączy go (oprócz nazwiska) tylko sceneria – Nowy Jork. Ale „Parker” Darwyna Cooke’a to rasowy czarny kryminał, którego akcja toczy się w latach 60. ubiegłego stulecia.

Darwyn Cooke
‹Parker #1: Łowca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParker #1: Łowca
Tytuł oryginalnyThe Hunter
Scenariusz
Data wydania26 maja 2014
RysunkiDarwyn Cooke
Wydawca Taurus Media
CyklParker
ISBN978-83-64360-20-6
Cena69,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początku była powieść, a właściwie cykl powieści Donalda Westlake’a (publikującego pod pseudonimem Richard Stark). W 1962 roku na światło dzienne wyszła pierwsza z serii opowieści o bezwzględnym gangsterze nazwiskiem Parker, zatytułowana „Łowca”. Brutalna opowieść o bandycie zdradzonym przez kumpli i własną żonę, na własną rękę realizującym zemstę, chwyciła: między 1963 a 2008 rokiem Westlake napisał aż 23 powieści z tym bohaterem w roli głównej. Co więcej, historia zainteresowała też filmowców – głośne filmy „Zbieg z Alcatraz” („Point Blank”, 1967) Johna Boormana z Lee Marvinem w roli głównej i „Zapłata” („Payback”, 1999) Briana Helgelanda z Melem Gibsonem w roli głównej są właśnie adaptacjami noweli Westlake’a/Starka1).
Za kolejną adaptację wziął się kanadyjski rysownik i scenarzysta komiksowy Darwyn Cooke. Rozpoczął oczywiście od „Łowcy”, który jest wprowadzeniem głównego bohatera na scenę, ale na nim nie poprzestał – jego cykl liczy sobie już pięć tomów, a w kolejce czekają następne powieści o Parkerze. My po polsku na razie możemy poznać część pierwszą.
Parker jest gangsterem niższej kategorii. Włamania, rozboje, czasem jakiś napad na bank. Akcje w małych grupach (nigdy powtórnie z tymi samymi ludźmi), łupem gotówka w nieoznakowanych banknotach, brak zainteresowania, kim są osoby zamawiające u niego skok – w końcu to nie jego sprawa. Pewnego dnia jednak pojawia się szansa na naprawdę duży zarobek. Dwóch ludzi – tchórzliwy oszust Mal Resnick oraz nieskomplikowany przemytnik Chester – przyszło z niezłym planem: dowiedzieli się o miejscu, w którym dojdzie do nielegalnego zakupu broni przez południowoamerykańskich rebeliantów. Kasa duża, sprawa czysta, bo policja nie będzie ścigać sprawców napadu na szemraną transakcję. Parker i jego żona weszli w to. Akcja była czysta, ale potem… Potem Mal, który wisiał ważnym ludziom 40 000, postanowił zagarnąć całość kasy dla siebie. I znalazł w tym niespodziewanego sojusznika.
„Parker” to klasyczny czarny kryminał, choć rozgrywany wyłącznie w sferach gangsterskich, ze znikomą rolą stróżów prawa. Mamy tu świat rządzący się paskudnymi regułami, twardych mężczyzn, kwestie lojalności i zdrady, femme fatale, osobistą vendettę, nieskomplikowanego bohatera kierującego się własnym zestawem reguł. Ładnie rozwija się w kolejnych eskalacjach – wyrolowany Parker, który przychodzi dopominać się o swoje, z każdym kolejnym etapem jest coraz pewniejszy siebie i rzuca rękawice coraz mocniejszym przeciwnikom. A czytelnik coraz mocniej mu kibicuje.
Darwyn Cooke nie ograniczył się do przeniesienia fabuły Starka na karty komiksu, ale nadał całości atrakcyjną, ciekawą formę. Jego kreska jest prosta, staranna, ale nie w pełni realistyczna, sprawia wrażenie, jakby rysunek „Parkera” był hołdem dla komiksów prasowych lat 60., w których toczy się akcja: rysunki postaci przypominają choćby grafiki reklamowe z tamtych lat. Ciekawy jest koncept kolorystyczny – „Parker” rysowany jest w czerni i bieli z cieniowaniem błękitem – nadaje to całej tej historii chłód, co oczywiście doskonale pasuje do gangsterskiej opowieści. Cooke bawi się również formą – jego album zmienia kilkukrotnie formułę. Zaczyna się jak opowieść czysto graficzna, pozbawiona dymków, prowadząca czytelnika przez fabułę samymi obrazkami. Potem zmienia formę w klasyczny komiks z dialogami w dymkach, by znów zaskoczyć czytelnika i całą retrospekcję pokazać w formie ciągłego tekstu okraszonego ilustracjami. Te formuły będą zmieniać się jeszcze kilka razy, prowadząc czytelnika w nieoczywisty i niechronologiczny sposób przez historię, pozwalając bawić się w stopniowe odsłanianie faktów.
Nie zmienia to jednak faktu, że od strony fabuły nie ma tu wielkich sensacji, zaskoczeń, oryginalności. Ale może właśnie w tym tkwi siła komiksowego medium – to co w literaturze czy filmie wygląda już na zgrane i staromodne, w opowieści obrazkowej nadal bawi doskonale.
koniec
24 maja 2014
1) Zabawne – w „Zbiegu z Alcatraz” główny bohater nosi nazwisko Walker, a w „Zapłacie” Porter. Sumując je, otrzymamy właśnie oryginalnego Parkera (albo Woltera).

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Coraz bardziej wybuchowo
Dagmara Trembicka-Brzozowska

29 II 2024

Takie serie dla młodzieży jak „Amulet” powinny pojawiać się częściej w polskim komiksowie: tematyka świetnie dobrana do grupy wiekowej, mieszczącej się pomiędzy publikacjami dziecięcymi a dla dorosłych, do tego nie udaje, że ma na celu dydaktyzm oraz nie infantylizuje treści.

więcej »

Diabeł tkwi na każdej stronie
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 II 2024

W ogromnym, ciągle rozbudowywanym portfolio komiksów dziecięcych od Egmontu zwykle znajdziemy pięknie rysowane, zabawne, często mądre tytuły. „Diabełki” do nich nie należą.

więcej »

To jedzenie robi jedzenie!
Dagmara Trembicka-Brzozowska

27 II 2024

„Delisie” to trochę fenomen - personifikacje jedzenia narodzone na DeviantArcie autorki rysunków, Magdaleny Kani znanej jako Meago, zdobyły sporą popularność wśród internautów i trafiły w końcu na papier.

więcej »

Polecamy

Superheroizm psychodeliczny

Niekoniecznie jasno pisane:

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Batman cartoonowy
— Marcin Knyszyński

Kobiety Dzikiego Zachodu
— Maciej Jasiński

Gdy Batman śpi, budzi się…
— Sebastian Chosiński

Parker w parku
— Konrad Wągrowski

Skok poszedł źle
— Konrad Wągrowski

Parker i przyjaciele
— Konrad Wągrowski

Kto strzeże Gwardzistów?
— Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Listopad 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Tomasz Kontny, Piotr Niemkiewicz, Konrad Wągrowski

Próba psychoanalizy superbohatera
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.