Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Hermann Huppen
‹Bois-Maury #1: Assunta›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBois-Maury #1: Assunta
Scenariusz
Data wydania10 czerwca 2015
RysunkiHermann Huppen
Wydawca Wydawnictwo Komiksowe
CyklBois-Maury
ISBN978-83-7961-248-2
Cena39,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia w obrazkach: Bois-Maury znów w siodle
[Hermann Huppen „Bois-Maury #1: Assunta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy w 1994 roku ukazał się ostatni tom „Wież Bois-Maury”, wielbiciele historycznej serii belgijskiego scenarzysty i rysownika Hermanna Huppena mogli poczuć wewnętrzną pustkę. Wszak zacny rycerz Aymar towarzyszył im przez całą dekadę, nim spotkało go to, co jest – prędzej czy później – udziałem każdego człowieka. Smutek po utracie bohatera czuł jednak prawdopodobnie również autor, który parę lat później zdecydował się dopisać ciąg dalszy tej historii.

Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Bois-Maury znów w siodle
[Hermann Huppen „Bois-Maury #1: Assunta” - recenzja]

Kiedy w 1994 roku ukazał się ostatni tom „Wież Bois-Maury”, wielbiciele historycznej serii belgijskiego scenarzysty i rysownika Hermanna Huppena mogli poczuć wewnętrzną pustkę. Wszak zacny rycerz Aymar towarzyszył im przez całą dekadę, nim spotkało go to, co jest – prędzej czy później – udziałem każdego człowieka. Smutek po utracie bohatera czuł jednak prawdopodobnie również autor, który parę lat później zdecydował się dopisać ciąg dalszy tej historii.

Hermann Huppen
‹Bois-Maury #1: Assunta›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBois-Maury #1: Assunta
Scenariusz
Data wydania10 czerwca 2015
RysunkiHermann Huppen
Wydawca Wydawnictwo Komiksowe
CyklBois-Maury
ISBN978-83-7961-248-2
Cena39,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Cykl „Bois-Maury” (już bez „wież” w tytule) nie jest jednak prostą kontynuacją tamtej opowieści, choć bezpośrednio z niej wynika. Hermann Huppen postanowił bowiem uczynić główną postacią nowej serii potomka Aymara, któremu nadał zresztą to samo imię. Przeniósł też tym sposobem akcję w przyszłość – w drugą połowę XIII wieku – umieszczając ją na dodatek w konkretnym kontekście historycznym. Ale do tego jeszcze przejdziemy. Pomiędzy wydaniem przez oficynę Glénat ostatniego tomu „Wież…”, czyli „Oliwiera”, a publikacją „Assunty” minęły cztery lata. Wszystkie wcześniejsze tomy ukazywały się rok po roku, co świadczy o tym, że finiszując z historią Aymara (nazwijmy go dla ułatwienia „seniorem”), belgijski scenarzysta najprawdopodobniej nie zakładał powrotu do tej historii. A mimo to przez cały czas coś go do niej ciągnęło. Widać świat średniowieczny spodobał mu się tak bardzo, że zdecydował się odwiedzić go ponownie. I dobrze się stało, ponieważ otwarcie drugiego cyklu to prawdziwa komiksowa perełka.
Tworzone przez dziesięć lat „Wieże Bois-Maury” za tło wydarzeń miały epokę krucjat; w „Assuncie” autor przenosi czytelników na znajdującą się pod panowaniem francuskim Sycylię. To czas, kiedy państwo rządzone przez władców z dynastii Kapetyngów staje się powoli europejskim mocarstwem. Kilkadziesiąt lat wcześniej król Filip II August zdołał przełamać dominację Anglii i odebrał Janowi bez Ziemi posiadłości królów angielskich we Francji. Jego wnuk, Ludwik IX Święty, czuł się już tak mocny, że stanął na czele dwóch ostatnich wypraw krzyżowych (pal licho, że obie skończyły się katastrofą, a drugą z nich Ludwik przypłacił życiem). Z kolei młodszy brat panującego, Karol I Andegaweński, zdecydował się – za namową papieża Urbana IV – przejąć władzę nad Sycylią (i przy okazji Neapolem), co stało się faktem w drugiej połowie lat 60. XIII wieku. Francuscy najeźdźcy traktowali wyspę jak terytorium okupowane, jak również swoistą bazę wypadową do dalszych zdobyczy terytorialnych w basenie Morza Śródziemnego. Karolowi marzył się przede wszystkim podbój Konstantynopola, do którego szykował się wiosną 1282 roku.
W tym czasie na Sycylii zaczęła dojrzewać rebelia przeciwko władzy Andegawena, co nie powinno dziwić, ponieważ miał on wielu wrogów w całej Europie, którzy nader chętnie podsycali gniew mieszkańców wyspy. Karol, choć informowany był na bieżąco o rosnącym niezadowoleniu poddanych, bagatelizował zagrożenie, czym ściągnął na swoją głowę prawdziwy kataklizm. W wielkanocny poniedziałek 30 marca 1282 roku w Palermo doszło do rzezi Francuzów, która zapoczątkowała powstanie nazwane później „nieszporami sycylijskimi”. Zakończyło się ono klęską najeźdźców i przejęciem władzy przez króla Aragonii Piotra III Wielkiego. Akcję „Assunty” Hermann umieścił na Sycylii w miesiącach bezpośrednio poprzedzających bunt, a głównego bohatera serii – rycerza Aymara de Bois-Maury (nazwijmy go dla ułatwienia „juniorem”) – uczynił żołnierzem w służbie króla Karola I. Jak więc widać, Aymar „junior” jest takim samym niespokojnym duchem jak jego przodek; szuka rycerskiej chwały wszędzie tam, gdzie można ją zdobyć. Ma też nieprzeciętny talent do pakowania się w kłopoty, choć najczęściej mają one źródło w jego szlachetności i nieprzystawalności do świata rządzącego się wyjątkowo okrutnymi prawami.
Początkowo nie wszyscy mieszkańcy wyspy byli negatywnie nastawieni do nowych władców; wielu możnych podjęło współpracę z królem Karolem, wśród nich między innymi Livio di Mancuso, ojciec pięknej Assunty, która podczas jednej z uczt wpada w oko Aymarowi. Młody rycerz zakochuje się w wytwornej kobiecie od pierwszego wejrzenia, nie zdając sobie sprawy z tego, że każda próba zbliżenia się do niej mogłaby wywołać furię rodziny. Z Francuzami można bowiem współpracować (głównie dla własnego dobra), ale oddać jednemu z nich rękę córki – to już niepodobna. Bois-Maury nie zdaje sobie z tego sprawy, choć inni starają się go uświadomić i przestrzec przed konsekwencjami podobnego romansu. Ale to nie jedyny kłopot, z jakim musi sobie poradzić Aymar. Służąc pod dowództwem pana Enguerrandy, który z wielką zaciętością tropi nieprawomyślnych Sycylijczyków (w tym nade wszystko rudowłosą buntowniczkę Concettę), młodzian nie akceptuje stosowanych przez niego metod. Z czasem wywołuje to w nim coraz większy dyskomfort; uświadamia sobie bowiem, że oddając swe talenty ojczyźnie, opowiada się tak naprawdę po stronie Zła. Jak to pogodzić z jego wrodzonym poczuciem sprawiedliwości i miłością do Assunty?
Huppen w pierwszym tomie swego nowego cyklu o średniowiecznej Europie buduje wielowątkową opowieść, której kolejne składniki idealnie do siebie pasują; kreśli przy tym wyrafinowane portrety psychologiczne bohaterów. Bo na plan pierwszy wybija się nie tylko Aymar. Nie mniej istotnymi postaciami są wspomniani już bezduszny Enguerranda i odważna aż do szaleństwa Concetta, ale również sycylijski przewodnik Francuzów Vicolo i przyjaciel rycerza de Bois-Maury, Bazyl. Każdy z nich nosi w sobie tajemnicę, za którą kryje się tragiczne wydarzenie z przeszłości, wciąż zresztą wpływające na ich życie. Każdy stawia przed sobą cel, dotarcie do którego nierzadko okazuje się niezwykle kosztowne – także dla innych. Mistrzowska w „Assuncie” jest jednak nie tylko narracja, ale i strona graficzna. Zresztą czy mogło być inaczej? Tworząc dziesięć tomów „Wież…”, Hermann poznał średniowiecze od podszewki; spędził zapewne setki, a może i tysiące godzin na analizowaniu ikonografii z epoki. Zapewne obejrzał też dziesiątki filmów dokumentalnych i fabularnych. I całą zdobytą tym sposobem wiedzę przeniósł – najlepiej jak potrafił – na karty komiksu. Po kilku latach przerwy, wracając do tematu, dodał do tego jeszcze ogromne doświadczenie i tęsknotę za czasami, które tak bardzo wryły mu się w świadomość.
Realistyczna kreska Huppena jest z miejsca rozpoznawalna. Brzydota postaci stała się już wcześniej jego charakterystycznym rysem (co widać doskonale także w innej kultowej serii Belga – „Jeremiahu”); ponure oblicza bohaterów, znaczone zmarszczkami i bliznami, wykrzywione bólem i nienawiścią – towarzyszą czytelnikowi w zasadzie od pierwszego do ostatniego kadru. Podobnie zresztą jak pomrukująca w tle Etna, którą autor potraktował jako symbol nadchodzącego kataklizmu. Mimo ponurego wydźwięku całości, rysunki skrzą się kolorami; piękno przyrody – zarówno skalistych wzgórz, jak i zielonych równin wyspy – przykuwa wzrok i pozwala długo sycić zmysły maestrią Hermanna. „Assunta” nie ma ani jednego słabego momentu! Co jest o tyle dobrą wiadomością, że na publikację czekają już przecież kolejne tomy tej opowieści. Jeżeli Wydawnictwo Komiksowe zachowa regularność, z jaką wcześniej wydawało pierwszą serię Huppena, tłumaczenia czterech pozostałych albumów „Bois-Maury” (tyle do tej pory powstało), powinny ujrzeć światło dzienne jeszcze w tym roku.
koniec
24 czerwca 2015

Komentarze

24 VI 2015   16:47:46

Wydawnictwo obiecuje że wydane ostatniego (piątego) tomu serii będzie miało miejsce za równo 100 dni. Albo 101.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Powinno być lepiej
— Sebastian Chosiński

Konkwistadorzy!
— Sebastian Chosiński

Z Kijowa do Algieru
— Sebastian Chosiński

Zaskakująco dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Do utraty tchu i zmysłów
— Sebastian Chosiński

Pycha kroczy przed upadkiem
— Wojciech Gołąbowski

Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Bardzo na czasie
— Wojciech Gołąbowski

Miłość w czasach wojny
— Marcin Osuch

Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Miasto grzechu i występku
— Sebastian Chosiński

Konflikt pokoleń
— Sebastian Chosiński

Gwiazda wyrwana z galaktyki
— Sebastian Chosiński

Diamenty nie zapewniają wieczności
— Sebastian Chosiński

Na miedzianej ziemi
— Tomasz Nowak

Prawo i bezprawie
— Tomasz Nowak

Odwaga i poświęcenie
— Sebastian Chosiński

Prosto i spójnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Tragedia pomyłek
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Co za porąbana rodzinka!
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.