Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Raymond Briggs
‹Ethel i Ernest›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEthel i Ernest
Scenariusz
Data wydania10 kwietnia 2014
RysunkiRaymond Briggs
Wydawca Wydawnictwo Komiksowe
ISBN978-83-936037-9-4
Cena55,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Stare, dobre małżeństwo
[Raymond Briggs „Ethel i Ernest” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Ethel i Ernest. Prawdziwa historia” to komiks bardzo popularnego w Anglii rysownika Raymonda Briggsa. Swoją popularność zawdzięcza on jednak nie komiksom, lecz przede wszystkim książkom dla dzieci. Widać to zresztą we wspomnianym komiksie, który pod względem wizualnym bardzo przypomina ilustrowaną książkę adresowaną do najmłodszych odbiorców. Jednak jest to opowieść przeznaczona niewątpliwie dla dorosłych. Opisuje ona codzienne perypetie małżeństwa, które miało okazję żyć w burzliwych czasach.

Paweł Ciołkiewicz

Stare, dobre małżeństwo
[Raymond Briggs „Ethel i Ernest” - recenzja]

„Ethel i Ernest. Prawdziwa historia” to komiks bardzo popularnego w Anglii rysownika Raymonda Briggsa. Swoją popularność zawdzięcza on jednak nie komiksom, lecz przede wszystkim książkom dla dzieci. Widać to zresztą we wspomnianym komiksie, który pod względem wizualnym bardzo przypomina ilustrowaną książkę adresowaną do najmłodszych odbiorców. Jednak jest to opowieść przeznaczona niewątpliwie dla dorosłych. Opisuje ona codzienne perypetie małżeństwa, które miało okazję żyć w burzliwych czasach.

Raymond Briggs
‹Ethel i Ernest›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEthel i Ernest
Scenariusz
Data wydania10 kwietnia 2014
RysunkiRaymond Briggs
Wydawca Wydawnictwo Komiksowe
ISBN978-83-936037-9-4
Cena55,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opisane w komiksie małżeństwo – dodajmy od razu – to rodzice autora. W tej sytuacji można byłoby się spodziewać, że opowieść będzie albo (bardzo dziś modnym) krytycznym rozliczeniem z przeszłością, albo hołdem złożonym rodzicom. Tymczasem – w moim odczuciu – komiks nie jest ani jednym, ani drugim. Jest to próba zdystansowanego i wnikliwego spojrzenia na życie dwojga ludzi. Briggs, pokazując różne sceny z życia małżeństwa wywodzącego się z klasy robotniczej, odmalowuje przy okazji wielowymiarowy i niejednoznaczny obraz brytyjskiego społeczeństwa. Obserwujemy tu zarówno sytuacje wzruszające, ukazujące prawdziwą miłość dwojga ludzi, ale widzimy również sceny, w których ujawniają się ich gorsze cechy. Chciałoby się powiedzieć, że twórca między kadrami komiksu przemyca informację, iż kilkadziesiąt lat wspólnego życia w niezwykle trudnych czasach, to nie jest coś, co da się odmalować albo tylko w jasnych, albo tylko w ciemnych barwach.
Ethel i Ernest występują tu w bardzo różnych sytuacjach. W scenach z pierwszych lat małżeństwa widzimy zazwyczaj ciężko pracującego w nowo kupionym domu Ernesta oraz dość krytycznie oceniającą jego poczynania Ethel. Żona mówi, co ma być zrobione i co jej się nie podoba, a mąż cierpliwie tego wysłuchuje i stara się następnie spełnić wszystkie zachcianki. Trzymanie węgla pod schodami jest dla Ethel zbyt prostackie, zatem Ernest od razu buduje zasobnik w ogrodzie. To podejście do życia jest ściśle związane z poglądami politycznymi pary małżeńskiej, które dają o sobie znać przy okazji różnych rozmów i sprzeczek. Pracowity Ernest jest sympatykiem laburzystów, a dystyngowana Ethel, która nie chce do siebie dopuścić myśli, że należy do klasy robotniczej, ma poglądy konserwatywne. Rozmawiając o polityce i codziennych problemach, małżonkowie nie szczędzą sobie nawzajem złośliwości. Kiedy rządzą laburzyści, żona formułuje złośliwe komentarze dotyczące ich pomysłów, kiedy u władzy są zaś konserwatyści, wówczas mąż może dać upust swej złości spowodowanej ich poczynaniami. Trudno powiedzieć, na ile te sprzeczki są uroczym przekomarzaniem się, a na ile rzeczywistymi kłótniami.
W tle codziennych małżeńskich rozmów i sprzeczek rozgrywają się ważne wydarzenia historyczne. Druga wojna światowa, obserwowana zatem z perspektywy młodego małżeństwa robotniczego, to codzienne problemy związane ze zdobywaniem pożywienia, oszczędzaniem wody, nalotami, budowaniem schronu czy koniecznością wysłania syna do rodziny na wieś. Okres powojenny to przede wszystkim zmiany władzy i nieustanne problemy gospodarcze, z którymi borykają się kolejne rządy. Do drzwi małżeństwa puka również ewolucja technologiczna. Raz po raz pojawiają się w domu kolejne nowinki techniczne: radio, telewizor, pralka. W komiksie sporo jest także interesujących obserwacji dotyczących brytyjskiego społeczeństwa. Uśmiech na twarzy sąsiadki Briggsów, kiedy informuje Ethel, że widziała, jak policyjna więźniarka przywiozła ich syna do domu, mówi o napięciach w relacjach sąsiedzkich więcej niż niejeden artykuł socjologiczny.
Stosunkowo mało miejsca na planszach tej rodzinnej sagi zajmuje Raymond – syn Ethel i Ernesta, a zarazem autor komiksu, który zapewne celowo przesunął siebie na drugi plan. Pojawia się on zazwyczaj w tle, a naprzód wysuwa się jedynie w przełomowych dla siebie lub rodziców momentach. Oto widzimy zatem, jak dumna matka obwieszcza wszem i wobec, że Raymond dostał się do liceum, obserwujemy jej dramat, gdy oskarżonego o włamanie i kradzież syna przywozi do domu policja, przeżywamy tragedię obojga rodziców, kiedy dowiadują się, że ich pociecha postanowiła zostać… plastykiem. Nawet małżeństwo Raymonda z kobietą chorą na schizofrenię nie jest dla nich takim powodem do wstydu, jak droga życiowa artysty, którą wybrał ich syn. Nie wydaje się jednak, by autor miał im za złe sposób, w jaki traktowali jego decyzje. Umiejętność spojrzenia na świat z perspektywy starzejących się rodziców jest niewątpliwie mocną stroną tej opowieści.
Graficznie komiks bardzo przypomina ilustrowaną książkę dla dzieci. Taka stylistyka sprawdza się bardzo dobrze. Rysunki można mianowicie interpretować jako swoisty kontrapunkt dla przedstawianej historii. Kwestie polityczne, problemy społeczne i życie codzienne w trudnych czasach to poważne sprawy, które zostały skontrastowane z wizualną warstwą komiksu. Kadry zdają się przedstawiać wyidealizowany i sielankowy obraz życia brytyjskiej rodziny, ale umieszczony w nich tekst mówi o sprawach trudnych i niejednoznacznych. Raymond Briggs komentuje je w bezpretensjonalny sposób, ukazując jednocześnie zwyczajne życie i codzienne problemy własnych rodziców. Co ważne, robi to bez niepotrzebnego krytykanctwa, ale też unikając przesadnej tkliwości. Nie dziwi zatem fakt, że w 1998 roku ten biograficzny komiks zdobył British Book Awards w kategorii ilustrowana książka roku.
koniec
24 sierpnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 IV 2024

Powieść „Podróż do wnętrza Ziemi” Juliusza Verne′a została opublikowana w 1864 roku i choć nawet wówczas zaprezentowane w niej teorie miały w sobie o wiele więcej z fantastyki niż nauki, to do dziś zachwyca kolejne pokolenia czytelników. Dla tych, którzy wolą rysunki od żywego tekstu, Egmont przygotował jej wierną adaptację komiksową.

więcej »

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.