Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Junji Ito
‹Tomie #2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTomie #2
Scenariusz
Data wydaniamaj 2015
RysunkiJunji Ito
Wydawca Japonica Polonica Fantastica
CyklTomie
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Ukryte pragnienia
[Junji Ito „Tomie #2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugim tomem mangi „Tomie” wydawnictwo J.P.F. kontynuuje serię „Junji Ito. Kolekcja Horrorów”. Kolejne opowieści o pięknej i zabójczo niebezpiecznej dziewczynie przynoszą wiele makabrycznych scen, ale stwarzają także okazje do refleksji o naturze ludzkich pragnień.

Paweł Ciołkiewicz

Ukryte pragnienia
[Junji Ito „Tomie #2” - recenzja]

Drugim tomem mangi „Tomie” wydawnictwo J.P.F. kontynuuje serię „Junji Ito. Kolekcja Horrorów”. Kolejne opowieści o pięknej i zabójczo niebezpiecznej dziewczynie przynoszą wiele makabrycznych scen, ale stwarzają także okazje do refleksji o naturze ludzkich pragnień.

Junji Ito
‹Tomie #2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTomie #2
Scenariusz
Data wydaniamaj 2015
RysunkiJunji Ito
Wydawca Japonica Polonica Fantastica
CyklTomie
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Kolejna odsłona serii horrorów Junjego Ito zawiera jedenaście opowieści, w których tematem przewodnim są ludzkie pragnienia. Podobnie jak w pierwszym tomie, autor zajmuje się przede wszystkim analizą mechanizmów kierujących ludzkim działaniem. Choć tytułową bohaterką jest piękna dziewczyna, tak naprawdę w każdej opowieści pierwszoplanowe role odgrywają ludzie, którzy na różne sposoby i z różnych powodów ulegają jej wpływom. Autor rozkłada na czynniki pierwsze ten proces utraty kontroli nad sobą i przedstawia jego mniej lub bardziej (zazwyczaj bardziej) makabryczne konsekwencje. Junji Ito uważnie przygląda się mechanice powstawania ludzkich pragnień oraz podejmuje refleksję na temat tego, co dzieje się z człowiekiem, gdy nie można ich zaspokoić.
W opowieści zatytułowanej „Włosy” widzimy dwie młode dziewczyny, które – oczywiście – chcą być piękne. Okazja do realizacji tego marzenia pojawia się niespodziewanie, gdy jedna z nich odnajduje w domu pudełko pełne włosów. Dziewczyny natychmiast ulegają urokowi, jaki roztaczają niezwykłe loki i wykorzystują je, do tego by się upiększyć a przy okazji nawiązać mentalny kontakt z ich właścicielką. Okazuje się bowiem, że włosy, które należały do Tomie, są niezwykle żywotne i… niebezpieczne. O pragnieniu posiadania dzieci traktuje opowieść „Przygarnięta dziewczyna”, w której Tomie wkrada się w łaski starszego małżeństwa i umiejętnie odgrywając rolę sieroty realizuje swoje plany. Potrzeba matczynej miłości jest z kolei tematem historii „Chłopiec”, w której Tomie chce zastąpić matkę małemu dziecku. Jak to zwykle bywa w przypadku naszej bohaterki, nawet w tej roli jest ona wyjątkowo niestała.
Poza pragnieniami ludzi, którzy obcują z Tomie, autor również nieco uwagi poświęca samej bohaterce. Jak się okazuje również ona w gruncie rzeczy nieustannie dąży do zaspokojenia własnych potrzeb. A właściwie jednej podstawowej potrzeby – Tomie pragnie być kochana. Dąży zawsze do tego, by wszyscy z którymi ma do czynienia, tracili dla niej głowę. Chce być adorowana i uwielbiana. Pragnie władzy nad oszalałymi z namiętności mężczyznami. Nic jej tak nie wyprowadza z równowagi, jak mężczyzna, który jest wobec niej obojętny. Widać to szczególnie wyraźnie w opowieści „Mały palec”, w której sfrustrowana Tomie robi wszystko, by zdobyć względy niechętnego wobec niej bohatera. Taka sytuacja nie przytrafia się często i dlatego wywołuje to wściekłość pięknej uwodzicielki. Puenta tej opowieści pokazuje jednak przebiegłość i przenikliwość Tomie, która potrafi na każdego znaleźć odpowiedni sposób. Najwyraźniej nie ma możliwości ucieczki przed jej urokiem.
W zakończeniu autor próbuje odnieść się do – nurtującego zapewne wszystkich czytelników mangi – pytania, czy Tomie może w ogóle zostać unicestwiona. W składających się na większą całość trzech opowieściach: „Napastnicy”, „Supermodel” i „Odebrana uroda” przedstawione zostały próby ostatecznego pokonania Tomie podjęte przez mężczyznę, który w przeszłości doświadczył na własnej skórze, czym jest jej nienawiść. Czy jednak jest w ogóle możliwe, by demoniczna dziewczyna, która potrafi odrodzić się z każdego kawałka własnego ciała, mogła zostać zabita? Odpowiedź jakiej udziela Ito, jest oczywiście bardzo niejednoznaczna i otwarta na różne interpretacje, ale sam pomysł wydaje się interesujący. Co więcej, można go odczytywać jako doskonałą metaforę naszej współczesności.
W mandze trafiają się także opowieści, których jedyną funkcją jest chyba jedynie pokazanie jeszcze bardziej makabrycznych scen, niż te do których czytelnik zdążył się już przyzwyczaić. Przykładem takiej historii jest „Zacier”, w której autor poszedł już chyba na całość. Obserwujemy tu realizację obłąkańczego planu dwóch mężczyzn, którym nie wystarczyło już poćwiartowanie ciała Tomie na kawałki. Dość powiedzieć, że po lekturze miłośnicy sake prawdopodobnie inaczej spojrzą na ten napój.
Podsumowując, należy stwierdzić, że oba tomy przedstawiające życie demonicznej i zabójczo pięknej dziewczyny stanowią bardzo interesujące studium ludzkich pragnień. W dobrze skomponowanych i trzymających w napięciu opowieściach Junji Ito przedstawia różne oblicza ludzkich żądz. Wszystko to podane jest w krwistym sosie makabry i horroru, który nadaje mandze specyficzny charakter. Nie bez znaczenia jest tu interesująca kreska, która pozwala wydobyć i wyeksponować grozę nawet najbardziej prozaicznych sytuacji. Tomie została tu ukazana, jako osoba, która ma tylko jeden cel – za wszelką cenę próbuje zniewolić osoby, które znajdują się w jej otoczeniu. Rozbudza w nich pragnienie uwielbiania jej, a kiedy ten cel uda się zrealizować, całkowicie traci zainteresowanie daną osobą. Potraktowani w ten sposób mężczyźni wpadają w amok i próbują ją za wszelką cenę zabić. Więcej nawet, nie wystarczy samo zabicie, konieczne okazuje się poćwiartowanie ciała dziewczyny. Paradoksalnie jednak sama Tomie również jawi się jako ofiara własnych pragnień i namiętności. Okazuje się, że jej działania wynikają z czystej próżności. Nie ma tu właściwie żadnego innego motywu, żadnego drugiego dna. Niewątpliwie „Tomie” to manga warta uwagi, w której groza kolejnych opowieści stanowi jedynie punkt wyjścia do refleksji na temat istotnych spraw.
koniec
2 września 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, którego ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
Maciej Jasiński

14 IV 2024

Egmont wydaje równolegle kilka serii z Conanem w roli głównej. W cyklu „Conan Barbarzyńca” mieliśmy do tej pory między innymi całkiem niezłą historię Jasona Aarona zatytułowaną „Życie i śmierć” Conana. Tym razem w albumie zatytułowanym „Tygiel” główny bohater trafia do miasta Garchall w Uttara Kuru i niemal od razu pakuje się w kolejne wielkie kłopoty.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta dymki: Kwiecień 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Piękne oblicze zła
— Paweł Ciołkiewicz

Przez żołądek do… zaświatów
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Wina ojca
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.