Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Brian Michael Bendis, Stuart Immonen
‹All-New X-Men #1: Wczorajsi X-Men›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAll-New X-Men #1: Wczorajsi X-Men
Tytuł oryginalnyAll-New X-Men: Yesterday’s X-Men
Scenariusz
Data wydania29 lipca 2015
RysunkiStuart Immonen
PrzekładKamil Śmiałkowski
Wydawca Egmont
CyklAll-New X-Men, Marvel Now!
ISBN978-83-281-1051-9
Format120s. 167×255mm
Cena39,99
Gatuneksuperhero
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Twarzą w twarz z… samym sobą
[Brian Michael Bendis, Stuart Immonen „All-New X-Men #1: Wczorajsi X-Men” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
X-Meni do kwadratu! Ci sprzed lat, oryginalni, pierwsi uczniowie profesora X (czyli Xaviera), i nowe pokolenie superbohaterów spotykają się na kartach serii „All-New X-Men”. Wszystko po to, aby powstrzymać zrewoltowanego Cyclopsa, który chcąc chronić nowo objawionych mutantów, uderza w ludzi. A to jedynie nakręca spiralę nienawiści i może zakończyć się kolejną wojną.

Sebastian Chosiński

Twarzą w twarz z… samym sobą
[Brian Michael Bendis, Stuart Immonen „All-New X-Men #1: Wczorajsi X-Men” - recenzja]

X-Meni do kwadratu! Ci sprzed lat, oryginalni, pierwsi uczniowie profesora X (czyli Xaviera), i nowe pokolenie superbohaterów spotykają się na kartach serii „All-New X-Men”. Wszystko po to, aby powstrzymać zrewoltowanego Cyclopsa, który chcąc chronić nowo objawionych mutantów, uderza w ludzi. A to jedynie nakręca spiralę nienawiści i może zakończyć się kolejną wojną.

Brian Michael Bendis, Stuart Immonen
‹All-New X-Men #1: Wczorajsi X-Men›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAll-New X-Men #1: Wczorajsi X-Men
Tytuł oryginalnyAll-New X-Men: Yesterday’s X-Men
Scenariusz
Data wydania29 lipca 2015
RysunkiStuart Immonen
PrzekładKamil Śmiałkowski
Wydawca Egmont
CyklAll-New X-Men, Marvel Now!
ISBN978-83-281-1051-9
Format120s. 167×255mm
Cena39,99
Gatuneksuperhero
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
X-Menów znamy doskonale dzięki dziesiątkom wydanych w Polsce komiksów i pokazywanych na ekranach kin i telewizorów filmów. Mogłoby się wydawać, że nie kryją już przed nami żadnych tajemnic. Ale to oczywiście płonna nadzieja. Gdy Marvel rozpoczyna publikację kolejnej „obrazkowej” serii, nierzadko powierzając jej tworzenie nowemu, wcześniej niezwiązanemu z cyklem scenarzyście, ten stara się zaskoczyć czytelników i wystartować z punktu, który dla wszystkich okazuje się zaskoczeniem. Nie inaczej stało się w przypadku, zainaugurowanych w styczniu 2013 roku, „All-New X-Men”, za fabułę których odpowiada ceniony wśród wielbicieli opowieści o superbohaterach Amerykanin Brian Michael Bendis (wcześniej pracował on między innymi przy przygodach Daredevila, Spider-Mana czy New Avengers). Pierwszy zbiorczy album serii, zatytułowany „Wczorajsi X-Men” (który oryginalnie ukazał się na początku ubiegłego roku), składa się z otwierających nową odnogę mutanckiego uniwersum pięciu zeszytów. Do tego dorzucono jeszcze galerię okładek (w tym alternatywnych), co w sumie złożyło się na sto kilkanaście stron prawdziwego superbohaterskiego „wypasu”.
Najważniejsze jednak jest to, jak komiks prezentuje się od strony fabularnej. Najkrótsza odpowiedź mogłaby brzmieć: dobrze, chociaż bez rewelacji. Czyta się go szybko i z przyjemnością, czasami nawet chętnie wraca do już przejrzanych stron, aby jeszcze raz wgłębić się w psychologiczne zawiłości głównych (super)bohaterów dramatu. Tym bardziej że tutaj występują oni pod dwiema postaciami – młodzieńczą (można by rzec: pierwotną) i dorosłą. A to trochę komplikuje sytuację. Choć Bendis dołożył wszelkich starań, aby intryga – mimo obiektywnych trudności, wynikających z przyjętego na początku założenia – była przejrzysta. Zarzewiem konfliktu jest zbuntowany przeciwko ludziom i innym X-Menom Cyclops, któremu nie podoba się, w jaki sposób traktowani są jego pobratymcy. Dlatego przez cały czas monitoruje przypadki pojawiania się na całym świecie nowych mutantów. A gdy już dojdzie do ich objawienia się, natychmiast – przynajmniej w miarę możliwości – pojawia się na miejscu zdarzenia, aby uchronić ich czy to przed aresztowaniem przez policję, czy to przed publicznym linczem.
Ta chwalebna misja ma też jednak drugą stronę medalu – prowadzi niekiedy do bezpardonowej walki z ludźmi, powoduje wśród nich ofiary, co jedynie wzmaga nienawiść ogółu wobec mutantów. Efekt zaś może być taki, że trzeba będzie zamknąć szkołę profesora Xaviera, co dla wielu X-Menów byłoby katastrofą. Uznają więc oni, że trzeba powstrzymać Cyclopsa (i tych, którzy go popierają). Ale jak zrobić to w sposób, który nie wywoła wojny domowej pomiędzy mutantami? Na pewien pomysł wpada Henry McCoy, czyli Beast (Bestia). Drogą eksperymentów znajduje sposób, aby przenieść się w przeszłość. Odnajduje w niej młodego Scotta Summersa, czyli Cyclopsa, i namawia na podróż w czasy współczesne. Cel jest jeden: młody Scott ma przekonać siebie samego – już dorosłego – by zrezygnował z rozpoczętej przeciwko ludziom krucjaty. Wraz z nim ruszają do przyszłości także pozostali X-Meni „pierwszego pokolenia”: Jean Grey (Marvel Girl), Warren Worthington (Angel), Bobby Drake (Iceman) oraz… sam Henry.
Pomysł ciekawy (także z psychologicznego punktu widzenia): współcześni X-Meni stają twarzą w twarz z sobą sprzed wielu lat. To oczywiście skłania do porównań i postawienia kilku pytań. Co się z nimi w tym czasie stało? Co wyrosło z idealistycznie nastawionych do świata i współpracy z ludźmi nastoletnich mutantów? Czy spełniły się ich marzenia? Jak rozwinęły się relacje wewnątrz grupy? Bendis stara się eksplorować te wątki, choć czyni to mimo wszystko w sposób dość ograniczony. Całej historii trochę brakuje rozmachu, którą mogłaby zyskać tylko wtedy, gdyby pomysł został rozwinięty w ramach rozbudowanej, wielowątkowej powieści graficznej, a nie została wtłoczona w ramy zeszytowe, kierujące się – jak wiadomo – własną logiką i wymagające zachowania odpowiedniego schematu konstrukcyjnego (trzęsienie ziemi na otwarcie i mocna puenta na zamknięcie odcinka). Scenarzysta robi jednak wiele, aby bezpośrednim konfrontacjom bohaterów przydać dramatyzmu. Czego wprost nie pokaże, czytelnik może dopowiedzieć sobie sam.
Za stronę graficzną serii odpowiada czterdziestoośmioletni kanadyjski rysownik Stuart Immonen (zresztą rówieśnik scenarzysty), który współpracuje zarówno z Marvelem (Hulk, Ultimate X-Men), jak i DC Comics (Superman). Można więc uznać, że w temacie superbohaterskim ani wiedzy, ani doświadczenia mu nie brakuje. Świetnie rozumie się też z Bendisem, wspólnie z którym – zanim zabrali się za „All-New X-Men” – stworzył ponad dwadzieścia końcowych zeszytów cyklu „Ultimate Spider-Man” (2007-2009). To właśnie ich sukces sprawił, że parę lat później Marvel zdecydował się powierzyć im kolejne zadanie (choć gwoli ścisłości należy dodać, że w następnych odsłonach okazjonalnie będą pojawiać się również inni graficy). Styl Immonena charakteryzuje się bardzo wyrazistą kreską, mocno zarysowanymi konturami i dynamizmem. Tym samym Kanadyjczyk świetnie radzi sobie w scenach akcji, których we „Wczorajszych X-Menach” nie brakuje, a i pozostałe – znacznie bardziej statyczne – potrafi nasycić podskórną energią. Niemała w tym zasługa kolorystki, Marte Gracii, która przykłada wszelkich starań, aby rysunki biły po oczach. Skrzą się one więc feerią gorących barw, choć całość ma raczej mocno mroczny wyraz.
koniec
11 września 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czy to koniec Spider-mana?
— Agata Włodarczyk

Cisza przed burzą?
— Agata Włodarczyk

Wieczna wojna
— Marcin Knyszyński

Świat Ultimate jest już zmęczony
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie takie klony straszne, jak w latach 90
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Cthulhu i matematyka
— Sławomir Grabowski

A idź pan stąd (z hukiem)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gdy absolutnie wszystko się wali
— Agata Włodarczyk

Co mogło pójść źle?
— Agata Włodarczyk

Koktajl z wirusów, klonów, zombie i wszystkich złoli
— Agata Włodarczyk

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.