Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Joana Afonso, Nuno Duarte
‹Bal›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBal
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiJoana Afonso
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-63963-71-2
Cena49,00
Gatunekobyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Wina to brzemię, którego nie powinno dźwigać się samemu”
[Joana Afonso, Nuno Duarte „Bal” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Bal” to klimatyczna opowieść o miłości, stracie, winie oraz poświęceniu osadzona w iście Lovecraftowskich realiach. Mała, nadmorska wioska rybacka Maré Santa jest niepokojona przez wyłaniających się z morskich głębin przy każdej pełni księżyca nieumarłych. Tajemnicę ma rozwiązać inspektor Rui Brás, który jednak przy okazji zmagań z zombie przeżywa poważny kryzys związany z własną sytuacją życiową.

Paweł Ciołkiewicz

„Wina to brzemię, którego nie powinno dźwigać się samemu”
[Joana Afonso, Nuno Duarte „Bal” - recenzja]

„Bal” to klimatyczna opowieść o miłości, stracie, winie oraz poświęceniu osadzona w iście Lovecraftowskich realiach. Mała, nadmorska wioska rybacka Maré Santa jest niepokojona przez wyłaniających się z morskich głębin przy każdej pełni księżyca nieumarłych. Tajemnicę ma rozwiązać inspektor Rui Brás, który jednak przy okazji zmagań z zombie przeżywa poważny kryzys związany z własną sytuacją życiową.

Joana Afonso, Nuno Duarte
‹Bal›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBal
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiJoana Afonso
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-63963-71-2
Cena49,00
Gatunekobyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Docierające do Lizbony pogłoski o żywych trupach nawiedzających nadmorską wioskę są o tyle niewygodne dla rządzonej przez Antonia de Oliveirę Salazara Portugalii, że pojawiają się one na krótko przed spodziewaną wizytą papieża Pawła VI w Fatimie. Mimo niezbyt dobrych relacji pomiędzy salazarowską dyktaturą a Stolicą Apostolską podejmowane są wszelkie starania, by wizyta przebiegła bez żadnych zakłóceń. To między innymi właśnie dlatego Rui Brás ma zbadać źródła tych dziwnych, zabobonnych plotek. Jednak już od pierwszych plansz komiksu staje się jasne, że młody inspektor tajnej policji ma na głowie także inne zmartwienia, które nie pozwalają mu w pełni skupić się na powierzonym mu zadaniu.
Wspólnie z miejscowym księdzem Bento nasz bohater poznaje stopniowo mroczne tajemnice małej społeczności i na własne oczy przekonuje się, że informacje o zombie wyłaniających się z morza nie należą do ludowego folkloru, ale do sfery namacalnej rzeczywistości. Co więcej, okazuje się, że zgodnie z niemal podręcznikowym mechanizmem poszukiwania kozła ofiarnego, lokalna społeczność obwinia o tę sytuację młodą kobietę – Alzirę. Rui Brás będzie musiał zatem ustalić, jaka jest jej rzeczywista rola w przywoływaniu nieumarłych i czy ojciec Bento jest z nim całkowicie szczery.
Wraz ze stopniowym rozpoznawaniem sytuacji panującej w wiosce, inspektor tajnej policji pogrąża się także we własnych koszmarach, które wynikają z jego pracy. Międzynarodowa Policja Ochrony PIDE, to organizacja, która raczej niezbyt chlubnie zapisała się w historii Portugalii. Na porządku dziennym były tam mianowicie nielegalne aresztowania, tortury oraz morderstwa, które miały wyeliminować wszelkie przejawy niezadowolenia wobec dyktatury Salazara. To właśnie demony związane z takimi działaniami zaczynają nawiedzać naszego bohatera, który musi stawić czoła nie tylko zagrożeniu wyłaniającemu się z morza.
Autorzy w bardzo interesujący i otwarty na różne interpretacje sposób ukazują sytuację Rui Brása, który w gruncie rzeczy walczy na dwóch frontach. Z jednej strony musi stawić czoła żywym trupom, z drugiej zaś – jak zwykło się mówić w takich sytuacjach – musi zmierzyć się z trupami, które ukrył we własnej szafie. Sposobem na bardzo przejmujące ukazanie tej sytuacji staje się wykorzystanie metafory balu. Brás mówi mianowicie o przesłuchaniach prowadzonych przez PIDE jako o balu, podczas którego przesłuchiwanych prosi się do tańca. W tym tańcu zaś najgorsza jest cisza, która pojawia się wówczas, gdy okazuje się, że trzeba przesłuchać kogoś z najbliższej rodziny. Inspektor tajnej policji opowiada o tym w tak przejmujący sposób, że czytelnik zaczyna zastanawiać się, czy przypadkiem nie ma on już za sobą uczestnictwa w takim przerażającym balu.
Nie tylko główny bohater przedstawiony tu został w wielowymiarowy i interesujący sposób. Także ojciec Bento oraz Alzira jawią się tu jako skomplikowane i – wraz z rozwojem opowieści – coraz bardziej interesujące postacie. Każdy z tej trójki bohaterów dźwiga jakąś straszną winę i w samotności zmaga się z demonami przeszłości. Niektóre z aspektów tych minionych zdarzeń pozostały w sferze niedopowiedzeń, co jeszcze bardziej wzmacnia efekt końcowy. Pytanie o to, co tak naprawdę mają na sumieniu bohaterowie opowieści pozostaje bowiem z czytelnikiem długo po lekturze komiksu.
Autorzy zadbali również o atmosferę, w jakiej rozgrywają się wydarzenia. Graficzna strona komiksu podkreśla niemal nierzeczywisty, oniryczny charakter całej opowieści. Utrzymane w ciepłych czerwieniach i brązach rysunki Joany Afonso pozwalają niemal poczuć duszną i pełną nieufności oraz wzajemnych podejrzeń atmosferę nadmorskiego miasteczka. Co więcej, raz po raz pobrzmiewają tu nostalgiczne utwory, które wzmacniają to wrażenie. Słyszymy między innymi Madalenę Iglesias, Amalię Rodrigues oraz Eduardo Nascimiento, którzy swym śpiewem jednocześnie komentują w pewien sposób zdarzenia rozgrywające się na planszach komiksu. O bardzo poważnym podejściu do odtworzenia realiów, w jakich osadzona została akcja komiksu świadczą także dodatkowe materiały dołączone do polskiego wydania. Poza szkicami, projektami postaci oraz okładkami dostajemy także fragment wizualnego materiału referencyjnego wykorzystanego podczas prac nad komiksem. Mamy także okazję zapoznać się z fragmentem scenariusza Nuno Duarte oraz zobaczyć pierwsze odnoszące się do niego szkice plansz.
Krótko mówiąc, mamy tu do czynienia z interesującym komiksem, który mimo swej niewielkiej objętości oferuje niezwykle ciekawą i otwartą na różne odczytania opowieść. Można go czytać jako mroczną opowieść grozy z zombiakami w roli głównej, ale można w nim również dostrzec uniwersalną - choć osadzoną w konkretnych realiach społeczno-politycznych - przypowieść o winie i odkupieniu. Winie, której brzemienia nie powinno się dźwigać samotnie.
koniec
2 listopada 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Beznadziejna piątka
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Spider-Man to tylko jeden bohater komiksowy, ale posiadający tak rozbudowane własne uniwersum, jak mało który. Nic dziwnego, był to od zawsze pupil samego Stana Lee, ulubieniec czytelników i wydawniczy samograj. Wrogów miał mnóstwo, najwięcej tych występujących kilka razy i często zapominanych, bo przemykających szybko po nawet nie drugim czy trzecim, ale czwartym planie. Dziś czytamy komiks z takimi właśnie kolesiami w rolach głównych.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Piękna Portugalia
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.