Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Matt Wagner
‹Trójca – Superman, Batman, Wonder Woman›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrójca – Superman, Batman, Wonder Woman
Tytuł oryginalnyBatman/Superman/Wonder Woman: Trinity
Scenariusz
Data wydania18 listopada 2015
RysunkiMatt Wagner
PrzekładKrzysztof Uliszewski
Wydawca Egmont
CyklBatman/Superman, DC Deluxe
ISBN978-83-281-1600-9
Format208s. 180×275mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena79,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Do czytania tylko w wersji „deluxe”
[Matt Wagner „Trójca – Superman, Batman, Wonder Woman” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Superman, Batman i Wonder Woman spotykali się już niejdnokrotnie. Po restarcie dokonanym przez wydawnictwo DC, młodsi czytelnicy także mają okazję emocjonować się ich pierwszą wspólną akcją. Opowiada o niej elegancko wydana „Trójca” autorstwa Matta Wagnera.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Do czytania tylko w wersji „deluxe”
[Matt Wagner „Trójca – Superman, Batman, Wonder Woman” - recenzja]

Superman, Batman i Wonder Woman spotykali się już niejdnokrotnie. Po restarcie dokonanym przez wydawnictwo DC, młodsi czytelnicy także mają okazję emocjonować się ich pierwszą wspólną akcją. Opowiada o niej elegancko wydana „Trójca” autorstwa Matta Wagnera.

Matt Wagner
‹Trójca – Superman, Batman, Wonder Woman›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrójca – Superman, Batman, Wonder Woman
Tytuł oryginalnyBatman/Superman/Wonder Woman: Trinity
Scenariusz
Data wydania18 listopada 2015
RysunkiMatt Wagner
PrzekładKrzysztof Uliszewski
Wydawca Egmont
CyklBatman/Superman, DC Deluxe
ISBN978-83-281-1600-9
Format208s. 180×275mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena79,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Choć komiks poświęcony jest pierwszoligowym postaciom z uniwersum DC, tak naprawdę najjaśniej świeci gwiazda Matta Wagnera (u nas znanego głównie ze świetnych ilustracji do „Sandmana: Pora mgieł”). Gdyby nie on, otrzymalibyśmy dość standardową historię o złoczyńcy próbującym zniszczyć świat (w tym przypadku Ra’s al Ghul). Scenariusz bowiem, choć nie pozbawiony smaczków, nie jest najmocniejszą stroną tej historii. Matt Wagner o wiele lepiej sprawdza się jako rysownik, a to, co zrobił w „Trójcy”, bezwzględnie zasługuje na uwagę.
Jego oldschoolowa kreska wprost nawiązuje do początkowych komiksów poświęconych „Supermanowi” czy nawet do „Spirita” Willa Eisnera. Dzięki temu, czytając o pierwszym spotkaniu przybysza z Kryptona, Człowieka Nietoperza i księżniczki Amazonek, ma się wrażenie, że jest to pozycja nie z 2003 roku, a co najmniej sprzed sześćdziesięciu lat. Nie ukrywam, że bardzo lubię tego typu niedbały styl, zwłaszcza wobec drugiego planu. Poszczególne kadry nie są bowiem przeładowane szczegółami, ale za to bardzo pomysłowo rozplanowane, dzięki czemu każda strona to osobne arcydzieło, zasługujące na osobne omówienie. Biorąc pod uwagę, że jest ich 208, dałoby to podwaliny pod pracę habilitacyjną. Wspomnę więc tylko o świetnych panoramach Metropolis i Gotham. Nie tylko kolorystyka wskazuje na to, że mamy do czynienia z dwoma odmiennymi miastami, ale także rozkład budynków – to Supermana jest przestrzenne i jasne, natomiast Batmana stanowi nieprzyjemny moloch. Polecam również całostronicowy kadr Wonder Women zażywającej nago (spokojnie, przykrywa się zwiewnym ręcznikiem) kąpieli w sadzawce. Panie na pewno zakrzykną, że to wizja niewyżytego chłopa, bo kobiety takich proporcji mieć nie mogą, ale co z tego. W końcu to tylko komiks.
Szkoda, że „Trójca” nie prezentuje się tak dobrze od strony scenariusza. Być może jednak jest w tym również ukryta idea, by i na tym polu osiągnąć klimat retro. Stąd fabuła nie należy do najbardziej skomplikowanych, a pojawianie się elementów, które pozwalają pójść Wagnerowi niejako „na skróty”, jest na porządku dziennym (wszechobecne pluskwy Batmana, supersłuch Supermana, który pozwala je znaleźć w każdym miejscu Ziemi i to z orbity). Na szczęście nie jest też źle. Pikanterii zwłaszcza dodają drobne elementy, które może nie mają znaczącego wpływu na rozwój akcji, ale dobrze oddają relacje panujące między bohaterami i w interesujący sposób zaznaczają ich cechy charakteru. Clark Kent wydaje się poczciwą ofermą, zarówno w cywilu, jak i w służbowym stroju Człowieka Ze Stali, a już koncepcja, że regularnie, celowo spóźnia się na pociąg, by lepiej zamaskować swoją tajną tożsamość, jest tak genialnie prosta i skuteczna, że aż dziw bierze, że nikt na to wcześniej nie wpadł. Batman został przedstawiony jako mroczny, ale chętnie popisujący się swoimi gadżetami mściciel, w którym pozostało coś z rozpuszczonego burżuja (jak inaczej wyjaśnić nieodpartą potrzebę pocałowania kąpiącej się Wonder Woman). Wreszcie mamy też kruczowłosą Amazonkę, która na tle kolegów wypada najciekawiej. Wagner najbardziej rozwinął przed nami jej rys osobowości i to ona jako jedyna zmienia się w czasie komiksu (weźmy chociażby relację z Batmanem).
Trójka bohaterów posiada swoich odpowiedników po drugiej stronie barykady. Poza wspomnianym Ra’s al Ghulem poznajemy jeszcze zbuntowaną Amazonkę, która wygląda, jakby urwała się z gotyckiego festiwalu w Bolkowie, oraz niedorobionego klona Supermana – Bizarro. Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza ten ostatni, o którym w żadnym razie nie można powiedzieć, że jest zły. Jego dziecięcy umysł został jedynie zmanipulowany przez Ra’s al Ghula, a moce, z których potęgi nie zdaje sobie sprawy, są wykorzystane w niewłaściwy sposób. Razem z Wonder Woman stanowią najciekawsze postacie tej historii.
Jak przystało na cykl z „deluxe” w nazwie, „Trójca” została wydana bardzo elegancko. Oczywiście to podnosi cenę, ale w tym wypadku nie wyobrażam sobie innej możliwości publikacji tego albumu niż w postaci solidnego albumu z grubymi kartami, oprawionego w sztywną okładkę (mimo że oryginalnie jego części ukazywały się tradycyjnie w formie zeszytowej). W ramach dodatków otrzymujemy alternatywne okładki i próbkę szkiców. Te po raz pierwszy uświadomiły mi, jak istotną postacią w świecie komiksów jest człowiek od nakładania tuszu. Do tej pory traktowałem go tak jak jedną z postaci filmu „W pogoni za Amy” Kevina Smitha – jako tego, który odtwórczo poprawia po innych.
Genialne rysunki, ciekawie zarysowane postacie, eleganckie wydanie, to niezaprzeczalne atuty tej pozycji. Fabuła może trochę kuleje, ale jak widać, nie można mieć wszystkiego. „Trójca” świata komiksów nie zmienia, ale jest na pewno wartościową pozycją, która powinna stanąć na półce każdego fana. Zwłaszcza że w przeciwieństwie do bardziej znanych kolegów, Wonder Woman nie miała zbyt wielu okazji, by się pokazać polskim czytelnikom. „Trójca” jasno pokazuje, jak dużo straciliśmy.
koniec
17 grudnia 2015

Komentarze

17 XII 2015   21:23:38

Typowo amerykański, "kreskówkowy" styl rysunków aż odrzuca. Ja rozumiem, gusta są różne, ale określenie "genialne rysunki" powinno być zarezerwowane dla absolutnych, niekwestionowanych mistrzów. Jeśli ktoś powie "rysunki Wagnera są bardzo dobre" - ok, niech będzie, ale genialne?

18 XII 2015   11:46:12

Właśnie w swej amerykańskiej kreskówkowości te rysunki są genialne.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dziecko, które pamiętało gwiazdy
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 VIII 2022

Bałem się tego komiksu. Zanim go przeczytałem, najpierw dość długo łypał na mnie z półki i doprawdy nie wiedziałem czego się po nim spodziewać. Oto on – „Mały astronauta” autorstwa Jean-Paula Eida.

więcej »

Ta, która ocaliła tysiące
Agata Włodarczyk

11 VIII 2022

Historia Ireny dobiega końca na wielu płaszczyznach: bohaterka kończy swoje przemówienie, sadzi drzewo w dolinie Jerozolimy, opuszcza tereny Jad Waszem, a wkrótce i Izrael, wracając do komunistycznej Polski. Zostało jednak jeszcze kilka istotnych kwestii, o których trzeba było wspomnieć.

więcej »

Notatki z podróży
Agata Włodarczyk

10 VIII 2022

Nie każdy, kto mieszkał w obcym kraju, potrafi o nim pisać bez uprzedzeń, uciekać od porównań, celebrować inność i jednocześnie przedstawiać ją jako coś normalnego. Davidowi Camposowi w „Kassumai” się to udało.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Trzech na trzech
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Wrzesień 2016
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Tegoż twórcy

Bat-Man nie Batman
— Marcin Knyszyński

Batman zakochany jest jeszcze groźniejszy
— Sebastian Chosiński

Wstęp do armagedonu?
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Dziecko, które pamiętało gwiazdy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Świat Ultimate jest już zmęczony
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Drobna usterka w maszynce
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tygielek, nie tygiel
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Gdzie są „Yansy” z tamtych lat?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Znajomość serialu nie jest niezbędna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Szefowa z piekła rodem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zrodzony z wątpliwości
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Komiks na przeczekanie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Za Midgard!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.