Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Yuki Urushibara
‹Mushishi #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMushishi #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiYuki Urushibara
Wydawca Hanami
CyklMushishi
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Srebrny demon
[Yuki Urushibara „Mushishi #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom mangi „Mushishi” oferuje nie tylko kolejną porcję ujmujących opowieści o tajemniczym człowieku posiadającym dar nawiązywania kontaktu z niezwykłymi istotami, ale także przybliża czytelnikowi początki tego bohatera. Dowiadujemy się mianowicie, w jaki sposób niepozorny chłopak stał się wytrawnym badaczem mushi.

Paweł Ciołkiewicz

Srebrny demon
[Yuki Urushibara „Mushishi #3” - recenzja]

Trzeci tom mangi „Mushishi” oferuje nie tylko kolejną porcję ujmujących opowieści o tajemniczym człowieku posiadającym dar nawiązywania kontaktu z niezwykłymi istotami, ale także przybliża czytelnikowi początki tego bohatera. Dowiadujemy się mianowicie, w jaki sposób niepozorny chłopak stał się wytrawnym badaczem mushi.

Yuki Urushibara
‹Mushishi #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMushishi #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiYuki Urushibara
Wydawca Hanami
CyklMushishi
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Motywem przewodnim pięciu opowieści zebranych w trzecim tomie mangi autorstwa Yuki Urushibary jest nieuchronna konieczność dokonywania trudnych decyzji oraz reakcje społeczne, jakie często są ich konsekwencją. Czasem bywa tak, że poświęcenie jednostki i ponoszenie ofiar na rzecz wspólnoty wywołuje powszechny szacunek, a czasami staje się powodem społecznego ostracyzmu i niechęci. Jednak bez względu na to, jakie są następstwa, człowiek podejmujący trudną decyzję, zawsze bierze na siebie ogromną odpowiedzialność. Bohaterowie ukazani w komiksie zmagają się z własnymi demonami i samotnie – często w milczeniu – niosą brzemię, z którym na pewno nie każdy by sobie poradził.
W opowieści „Głos wyjący rdzą” poznajemy losy dziewczynki o imieniu Shige, obwinianej przez lokalną społeczność o spowodowanie epidemii tajemniczej choroby, w rezultacie której ludzi pokrywa tajemnicza substancja, przypominająca rdzę. Historia zatytułowana „Z brzegu morza” ukazuje dramat mężczyzny od lat dręczonego wyrzutami sumienia w związku ze zniknięciem żony, która zaginęła na morzu podczas dziwnej mgły. „Czarne ziarna” to opowieść o człowieku, który zmuszony był podjąć dramatyczną decyzję dotyczącą życia i śmierci mieszkańców swej wioski. Przedostatnia historia – „Biel mieszkająca w kamieniu pisarskim” – opisuje życie młodej dziewczyny, której mushi uniemożliwiają kontynuowanie rodzinnych tradycji. W ostatniej opowieści, „Jednooka ryba”, autorka przedstawia metamorfozę, jakiej pod wpływem mushi uległ ciężko doświadczony przez życie młody chłopak imieniem Yoki.
Wszystkie opowieści odnoszą się na różne sposoby do problematyki straty oraz ukazują ludzkie dramaty związane z koniecznością podejmowania niełatwych decyzji, często dotyczących życia i śmierci innych ludzi. Tym razem mushi uprzykrzające życie głównym bohaterom poszczególnych opowieści sprawiają, że każdy w jakiś sposób dręczony jest wyrzutami sumienia. Poza tym niemal każda z postaci zmaga się nie tylko z przypadłościami wywoływanymi przez te tajemnicze istoty, ale także z niechęcią wyrażaną w mniej lub bardziej otwarty sposób przez innych ludzi. W podobnie skomplikowanej sytuacji znajduje się także Ginko, główny bohater serii. Tym razem bowiem widzimy go nie tylko w typowej dla niego sytuacji, kiedy pomaga innym ludziom, ale także jako osobę, która sama pomocy potrzebuje. Jedna z opowieści przedstawia początki drogi wrażliwego na krzywdę innych mężczyzny. Z poprzedniego tomu dowiedzieliśmy się, czemu ten badacz mushi nie może dłużej osiąść w jednym miejscu i dlaczego prowadzi życie włóczęgi. Tym razem autorka wyjaśnia, jak doszło do tego, że stał się on jednookim wędrowcem, który poświęcił swoje życie, by poznać i zrozumieć naturę dziwnych istot żyjących pośród ludzi, a przy okazji pomagać tym, którzy zostali dotknięci ich oddziaływaniem.
Graficznie manga stanowi konsekwentną kontynuację stylu, który został zapoczątkowany w pierwszym tomie. Miękka kreska sprawia, że rysunki bardzo dobrze współgrają z subtelnym nastrojem kolejnych opowieści. Autorka nadal bawi się różnymi rodzajami delikatnego kreskowania, za pomocą którego niezwykle efektownie różnicuje tła na poszczególnych kadrach. Rysunki bohaterów utrzymane są już w typowo mangowej, uproszczonej stylistyce, ale od czasu do czasu także i tu autorka wykorzystuje bardziej subtelne środki wyrazu. W trzecim tomie – podobnie, jak w poprzednich – także znalazło się kilka plansz wykonanych akwarelami, które dodatkowo wzmacniają nostalgiczno-poetycki charakter narracji.
Opowieść Yuki Urushibary nadal prowadzi nas przez zadziwiający świat, w którym żyją różnorodne i niezwykłe istoty. Choć zazwyczaj są one źródłem nieszczęść i dramatów dotkniętych nimi osób, Ginko nie walczy z nimi, ani też nie próbuje ich niszczyć za wszelką cenę. Wręcz przeciwnie, przede wszystkim chce on zrozumieć ich naturę, ustalić, jakie mechanizmy rządzą ich zachowaniem i wykorzystać tę wiedzę do tego, by pomagać ludziom. Motywem przewodnim jego działalności nie jest zatem bezmyślna walka i tępienie napotykanych istot, ale uważne słuchanie napotykanych osób, które opowiadają mu o swoich problemach. Tylko wsłuchując się w te historie jest on w stanie ustalić specyfikę konkretnych mushi i dzięki temu może uwolnić ludzi od negatywnych konsekwencji ich oddziaływania. Nie jest to zatem typowa opowieść o walce z potworami, ale raczej traktat o życiu ludzi zmagających się ze swoimi osobistymi demonami. Ginko niczym wytrawny detektyw za każdym razem próbuje ustalić okoliczności i zrozumieć z czym ma do czynienia. Jest to o tyle istotne, że i on zmaga się z własnym – srebrnym – demonem, który ukształtował jego życie.
koniec
3 marca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Beznadziejna piątka
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Spider-Man to tylko jeden bohater komiksowy, ale posiadający tak rozbudowane własne uniwersum, jak mało który. Nic dziwnego, był to od zawsze pupil samego Stana Lee, ulubieniec czytelników i wydawniczy samograj. Wrogów miał mnóstwo, najwięcej tych występujących kilka razy i często zapominanych, bo przemykających szybko po nawet nie drugim czy trzecim, ale czwartym planie. Dziś czytamy komiks z takimi właśnie kolesiami w rolach głównych.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bez pracy nie ma kołaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Kwiaty ciernistych dróg
— Paweł Ciołkiewicz

Gwiazdy cały czas są na niebie
— Paweł Ciołkiewicz

Błogosławieństwo i przekleństwo
— Paweł Ciołkiewicz

Bratnie dusze
— Paweł Ciołkiewicz

Życie włóczęgi
— Paweł Ciołkiewicz

Są na tym świecie rzeczy…
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.