Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Thomas Ott
‹R.I.P. 1984-2005›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułR.I.P. 1984-2005
Tytuł oryginalnyR.I.P. Best of 1984-2005
Scenariusz
Data wydaniamaj 2015
RysunkiThomas Ott
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-64858-16-1
Format165 × 235 mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekgroza / horror
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dwadzieścia lat koszmarów
[Thomas Ott „R.I.P. 1984-2005” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiksową twórczość Thomasa Otta znać trzeba - to niesamowite połączenie mrocznej treści i ciekawej techniki graficznej jest naprawdę ewenementem. A skoro już trzeba znać, to nie zawadzi ją poznać z albumu zbierającego najlepsze prace artysty z blisko 20 lat twórczości.

Konrad Wągrowski

Dwadzieścia lat koszmarów
[Thomas Ott „R.I.P. 1984-2005” - recenzja]

Komiksową twórczość Thomasa Otta znać trzeba - to niesamowite połączenie mrocznej treści i ciekawej techniki graficznej jest naprawdę ewenementem. A skoro już trzeba znać, to nie zawadzi ją poznać z albumu zbierającego najlepsze prace artysty z blisko 20 lat twórczości.

Thomas Ott
‹R.I.P. 1984-2005›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułR.I.P. 1984-2005
Tytuł oryginalnyR.I.P. Best of 1984-2005
Scenariusz
Data wydaniamaj 2015
RysunkiThomas Ott
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-64858-16-1
Format165 × 235 mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekgroza / horror
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O twórczości Thomasa Otta pisaliśmy na łamach „Esensji” już wielokrotnie. Rozpływaliśmy się w zachwytach nad „EXIT” i „Cinema panopticum”, chwaliliśmy „NUMER 73304-23-4153-6-96-8” i „Nowożeńców”. W zeszłym roku Kultura Gniewu opublikowała album przekrojowy: „R.I.P. Best of 1985 – 2004” jest, jak sama nazwa wskazuje, wyborem dzieł artysty z dłuższego okresu jego kariery.
Album zawiera aż 19 komiksowych opowieści – niektórych dłuższych, kilkunastostronicowych, innych króciutkich, zamykających się w 4-6 planszach. Wszystkie należą do ulubionego przez Otta gatunku - komiksowej grozy, wszystkie też wykonane są techniką, z której Ott słynie: za pomocą scratchboardu, czyli wydrapywania białych linii w czarnych planszach. Wszystkie są pozbawione jakichkolwiek dymków, wszystkie też łączą grozę z czarnym humorem, nierzadko w surrealistycznej konwencji.
Co więc znajdziemy w zbiorze? „Bohater” to krótka humoreska przewrotnie rozwijająca motyw zwykłego człowieka pragnącego stanąć w obronie sprawiedliwości. „Posprzątaj!” jest groteskową historią pewnego mordercy, zacierającego ślady zbrodni. „Pomarszczona tragedia” to nierzadka u Otta specyficzna wersja „body horroru”. „Bania do machania” to też cielesny horror w realiach wojennych. „10 sposobów na zabicie męża” dostarcza dokładnie to, co zapowiada tytuł (ale nie traktujcie tego jako poradnik!). „B.Ó.G.” to Ottowska wersja religijnego objawienia. „Żegnajcie!” to mały przegląd sposobów na odebranie sobie życia z przewrotną – a jakże! - pointą. „Robota” znów łączy w sobie opowieść kryminalną z „body horrorem”. „10” to koszmar pewnego rasisty. Jednoplanszowa „Alicja w Krainie Czarów” przedstawia nieco odmienne od przyjętego rozwinięcie historii Lewisa Carolla. „Załamanie” przenosi nas w kosmos. „Milionerzy” to najdłuższe w zbiorze kolejne połączenie kryminału i horroru. „Pranie” to z kolei koszmar iluzjonisty. Jednoplanszowy „Świat żywych trupów”, paradoksalnie, okazuje się jedynym komiksem nie będącym horrorem w tym zbiorze. „Klaun” potwierdza nasze podejrzenie, że życie klaunów wcale nie jest wesołe. „Narzeczona królików” to opowieść czysto surrealistyczna. „Pozdrowienia z Meksyku” przypomina fascynację śmiercią w tytułowym kraju. Zamykający tom „Haczyk” to swoista wersja wędkarstwa ekstremalnego.
Dzieła Otta lepiej sobie dawkować, nie czytać jednego po drugim. Po każdym komiksie warto zrobić sobie przerwę, przemyśleć i przeżyć pointę – w ten sposób siła oddziaływania historyjki będzie większa. Spoglądając na album jako na całość, można mieć dwie refleksje: po pierwsze – widać, że Thomas Ott przez lata pozostaje wierny głównym motywom swej twórczości (grozie, kryminałowi, przewrotności losu), po drugie – jego umiejętność żonglowania tymi motywami i tworzenia wciąż nowych, oryginalnych opowieści jest naprawdę ogromna. Nie ma się co dziwić: Ott na końcu albumu przedstawia obszerną, dwustronicową listę inspiracji, wśród których znajdziemy Tima Burtona, Eda Wooda, Blade Runnera, Lucky Luke’a czy… kaczora Donalda. Twórczość Otta jest więc mocno osadzona w kulturze i popkulturze, korzystając z niej w bardzo kreatywny sposób. A czy przekazuje jakieś prawdy o ludzkiej kondycji? Jak każdy dobry horror – bez wątpienia tak. Bo przecież w tych historiach mamy nie tylko koszmarne sny, ale jakże ludzkie reakcje: strach, zazdrość, chciwość, pożądanie, pragnienie odmiany losu, lęk przed śmiercią. Te koszmary, które dotykają bohaterów Otta, biorą się z naszych zupełnie zwyczajnych emocji i pragnień.
koniec
11 marca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Po tamtej stronie strefy mroku
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Maj-czerwiec 2009
— Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Koszmarny kinematograf
— Robert Wyrzykowski

Wydrapywanie światła w mroku
— Przemek Pawełek

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.