Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Nicolas Wild
‹Tako milczy Zaratustra›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTako milczy Zaratustra
Scenariusz
Data wydania15 marca 2016
RysunkiNicolas Wild
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-63963-86-6
Cena69,00
Gatunekkryminał, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ciche ludobójstwo kulturowe
[Nicolas Wild „Tako milczy Zaratustra” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiks „Tako milczy Zaratustra” opowiada o życiu profesora Cyrusa Yazdaniego, irańskiego naukowca, aktywisty i wyznawcy zaratustrianizmu, który został zamordowany w Szwajcarii w niewyjaśnionych okolicznościach. Podróżując z autorem komiksu po bezdrożach Iranu oraz obserwując przebieg procesu domniemanego zabójcy, poznajemy zarówno samego profesora, jak i ginącą religię, której poświęcił swoje życie.

Paweł Ciołkiewicz

Ciche ludobójstwo kulturowe
[Nicolas Wild „Tako milczy Zaratustra” - recenzja]

Komiks „Tako milczy Zaratustra” opowiada o życiu profesora Cyrusa Yazdaniego, irańskiego naukowca, aktywisty i wyznawcy zaratustrianizmu, który został zamordowany w Szwajcarii w niewyjaśnionych okolicznościach. Podróżując z autorem komiksu po bezdrożach Iranu oraz obserwując przebieg procesu domniemanego zabójcy, poznajemy zarówno samego profesora, jak i ginącą religię, której poświęcił swoje życie.

Nicolas Wild
‹Tako milczy Zaratustra›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTako milczy Zaratustra
Scenariusz
Data wydania15 marca 2016
RysunkiNicolas Wild
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-63963-86-6
Cena69,00
Gatunekkryminał, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nicolas Wild jako autor, a zarazem bohater opowieści, skrupulatnie gromadzi pochodzące z różnych źródeł informacje, na podstawie których rekonstruuje obraz nietuzinkowego człowieka. Profesor Cyrus Yazdani jawi się tu, jako postać wyjątkowa, która próbuje uchronić od zapomnienia swoją religię oraz kulturę. Doskonale zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że zaratustrianizm, choć jest jedną z najstarszych i najbardziej wpływowych religii monoteistycznych, może niedługo zniknąć z tego świata. Naukowiec podejmuje nadludzkie niemal wysiłki, by zachować dorobek religii, mającej istotny wpływ na kształt judaizmu i chrześcijaństwa. Zwieńczeniem dzieła jego życia miało być utworzenie Zaratustriańskiego Centrum Kulturalnego w Yazdzie. Wprawdzie przedwczesna, tragiczna śmierć, nie pozwoliła mu ujrzeć na własne oczy tej instytucji, ale nie powstrzymała jego córek oraz przyjaciół, przed dokończeniem tego projektu.
Autor komiksu odwołuje się do symboliki zaratustrianizmu, którą wykorzystuje jako szkielet swojej opowieści. Wśród przywoływanych symboli ważną rolę odgrywa Fravahar, czyli uskrzydlony człowiek. Trzy warstwy piór tworzących jego skrzydła, odnoszą się do kluczowych nakazów tej religii: dobrych myśli, dobrych słów oraz dobrych czynów. I właśnie te dyrektywy wyznaczają rytm narracji, której motywem przewodnim jest życie Cyrusa Yazdaniego. W pierwszej części („Dobre myśli”) towarzyszymy Nicolasowi oraz jego przyjaciołom w podróży do Iranu, w drugiej („Dobre słowa”) jesteśmy świadkami procesu w sprawie zabójstwa profesora i wreszcie w trzeciej („Dobre czyny”) poznajemy finał procesu oraz obserwujemy dalsze losy bohaterów. Podróż do Iranu oraz uczestnictwo w procesie jest dla Nicolasa Wilda okazją do rekonstrukcji życia Yazdaniego oraz zrozumienia jego religii, która początkowo stanowiła dla autora komiksu – podobnie jak zapewne dla wielu czytelników – całkowitą nowość.
Wspólnie z Sophią - poznaną za sprawą znaczącego zbiegu okoliczności córką Cyrusa - oraz jej przyjaciółmi, Nicolas wyrusza zatem najpierw w podróż do Iranu, gdzie podąża śladem działalności naukowca, odkrywając szczegóły jego życia oraz specyfikę kulturową jego ojczyzny. Zwieńczeniem tej trasy prowadzącej przez takie miasta, jak Kaszan, Isfahan, Sziraz oraz ruiny Persepolis, jest wizyta w Yazdzie – mieście będącym największym skupiskiem zaratustrian. To właśnie tu ma się odbyć uroczyste otwarcie Zaratustriańskiego Centrum Kulturalnego, którego budowę zainicjował Cyrus Yazdani. Podczas podróży poznajemy szczegóły bardzo bogatego i intensywnego życia profesora.
Ze wspomnień osób, które Nicolas spotyka na swojej drodze, wyłania się obraz ambitnego człowieka, który ukończył Massachusetts Institut of Technology, brał udział w protestach przeciwko wojnie w Wietnamie, krytykował szacha Iranu, jako amerykańską marionetkę oraz prowadził systematyczną działalność kulturalną w różnych krajach. Jego największym marzeniem stało się stworzenie instytucji, w której naukowcy, artyści i ludzie kultury mogliby się gromadzić, rozmawiać, wymieniać poglądy i kontemplować zaratustriańską spuściznę. Podróż po Iranie jest także pretekstem do przemycenia szeregu fascynujących informacji na temat Zaratustrianizmu, który niewątpliwie nie jest dziś zbyt dobrze znany w naszym kręgu kulturowym. Poznajemy zatem zarówno jego początki, jak i późniejsze dzieje zaratustrian prześladowanych we współczesnym Iranie po rewolucji islamskiej.
Kontynuacja tej opowieści rozgrywa się na sali sądowej. Nicolas przysłuchuje się procesowi, w którym oskarżonym o zabójstwo Cyrusa jest irański malarz Mehrab Szaszlik. Sprawa coraz bardziej się komplikuje, bo o ile dowody przeciwko niemu zdają się być solidne, o tyle Nicolas zaczyna także powoli dopuszczać do siebie myśl, że być może nie było to zwykłe zabójstwo dokonane przez sfrustrowanego artystę, ale element zakrojonej na szeroką skalę akcji reżimu islamskiego panującego obecnie w Iranie, dla którego działalność propagatora zakazanej religii nie była wygodna.
Choć komiks jest oparty na faktach i stanowi reporterską, rzetelną próbę rekonstrukcji zdarzeń, które rzeczywiście miały miejsce, to jednak Nicolas Wild na ich podstawie tworzy fikcjonalną opowieść, w której zmienia m.in. miejsca zdarzeń oraz tożsamość swoich bohaterów. Autor często nawiązuje również do istotnej dla zaratustrianizmu symboliki, czego dobitnym przykładem jest chociażby imię i nazwisko głównego bohatera. Cyrus Yazdani, którego pierwowzorem był zamordowany w 2005 roku profesor Kasra Vadarafi, nosi imię perskiego króla Cyrusa Wielkiego, natomiast jego nazwisko bezpośrednio nawiązuje do nazwy miasta Yazd, które jest największym dziś skupiskiem wyznawców zaratustrianizmu.
Pełna symbolicznych znaczeń jest także działalność profesora, a niektóre sceny z jego życia stanowią wręcz bezpośrednie nawiązanie do opowieści o Zaratustrze, proroku jedynego boga uznawanego przez wyznawców tej religii, czyli Ahura Mazdy. Szczególnie wymowna jest scena rozgrywająca się w Wielkiej Brytanii w roku 1999. Cyrus Yazdani stojąc w nocy na hotelowym balkonie, postanawia wrócić do Iranu po to, by „odnaleźć prawdę w krainie cieni” oraz „dokonać rzeczy wielkich” dla swojej społeczności. Postanowienie to jest o tyle znaczące, że poprzedniego dnia profesor miał wygłosić wykład noszący kontrowersyjny tytuł „Społeczność zaratustriańska w Iranie: Historia cichego ludobójstwa kulturowego”, ale w wyniku tajemniczego uprowadzenia nie mógł zrealizować tego planu. Yazdani postanawia jednak, że nie da się zastraszyć i mimo ogromnego ryzyka wróci do swojej ojczyzny. Cytat z „Tako rzecze Zaratustra” Fryderyka Nietzschego oraz świadomość, że kilka lat później profesor został rzeczywiście zamordowany – prawdopodobnie za swoją działalność – nadaje tej scenie znaczenie szczególne.
Graficznie komiks utrzymany jest w cartoonowej, oszczędnej stylistyce. Wizerunki bohaterów przedstawione są w uproszczony, ale zachowujący podobieństwo do prawdziwych postaci, sposób. Bardziej szczegółowe są tła i wnętrza, szczególnie wtedy, gdy autor odtwarza elementy istotne z punktu widzenia perskiej kultury oraz zaratustrianizmu. Czyste, czytelne, czarnobiałe rysunki podkreślają reportażowy, faktograficzny charakter komiksu i nie odwracają uwagi czytelnika od prezentowanej historii.
O poziomie komiksu świadczy fakt, że w roku 2013 zdobył on Nagrodę France Info w kategorii komiks faktograficzny i reportażowy. Warto jednak podkreślić, że dzieło Nicolasa Wilda stanowi pozycję interesującą nie tylko dla miłośników opowieści reportażowych, ale także dla wszystkich zainteresowanych poznawaniem nowych społeczeństw, kultur i religii. Autor kreśli bardzo wiarygodny, choć zapewne wyidealizowany, obraz pełnego pasji człowieka, prezentując mozaikę informacji pochodzących z różnych źródeł. Komiks może stanowić również punkt wyjścia do dalszego zgłębiania wiedzy na temat zaratustrianizmu, który pewnie dla większości czytelników jest taką samą niewiadomą, jaką był dla twórcy, zanim ten w wyniku zbiegu okoliczności, nie zainteresował się życiem irańskiego naukowca. Jak się okazuje jest to niezwykle intrygująca religia, która wpłynęła na kształt chrześcijaństwa. I choć wpływ ten nie ograniczył się do tego, że trzej – będący wyznawcami zaratustrianizmu – mędrcy ze wschodu uczyli małego Jezusa przykazań dobrych myśli, dobrych słów oraz dobrych czynów, to trzeba przyznać, że fragment komiksu, który przedstawia tę właśnie scenę działa na wyobraźnię.
Nicolas Wild doskonale panuje nad obszernym materiałem faktograficznym i umiejętnie żongluje poszczególnymi wątkami. Trójelementowa struktura opowieści, zaczerpnięta z samego zaratustrianizmu, pozwala mu skomponować zrównoważoną narrację, w której każdy wątek i motyw ma swoje miejsce. Każda, nawet najbardziej niepozorna, postać i najbardziej błaha informacja, wnosi wiele do tego imponującego gmachu, jakim jest rekonstruowane krok po kroku życie Cyrusa Yazdaniego. Nie bez znaczenia jest także to, że w tej poważnej przecież opowieści, autor umiejętnie wprowadza tu i ówdzie nieco humoru, dzięki czemu komiks nie razi nadmiernym patosem. Wszystko to sprawia, że „Tako milczy Zaratustra” stanowi doskonałą lekturę dla tych, którzy od komiksów oczekują dobrych opowieści, posiadających zarazem istotne walory edukacyjne.
koniec
16 marca 2016

Komentarze

16 III 2016   19:44:26

Hmm, "jedną z najstarszych i najbardziej wpływowych religii monoteistycznych", zawsze mi się wydawało, że to religia dualistyczna, choć na anglojęzycznej wiki jest tak: ""combining a cosmogonic dualism and eschatological monotheism", więc się nieco pogubiłam.

Pozostaje dla mnie zagadką, dlaczego religie dualistyczne "przegrały" z monoteistycznymi. Idea, że dobry i zły bóg są równo silni wydaje się bardziej pasować do świata. Ale pewnie ludzie woleli się pokrzepiać wiarą w silniejszego dobrego i pomniejsze złe istoty.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, których ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.