Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #3
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2008
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-13-2
Cena25,00
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Słyszeć głos zmarłych
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mitsukazu Mihara w trzecim tomie serii „Balsamista” koncentruje się na ukazaniu trudnej przeszłości głównego bohatera. Wiemy już, że Shinjurō Mamiya wykonuje zawód, który w Japonii nie cieszy się nadmierną popularnością, ale dopiero teraz poznajemy odpowiedź na pytanie, dlaczego młody chłopak postanowił zająć się balsamowaniem zwłok.

Paweł Ciołkiewicz

Słyszeć głos zmarłych
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #3” - recenzja]

Mitsukazu Mihara w trzecim tomie serii „Balsamista” koncentruje się na ukazaniu trudnej przeszłości głównego bohatera. Wiemy już, że Shinjurō Mamiya wykonuje zawód, który w Japonii nie cieszy się nadmierną popularnością, ale dopiero teraz poznajemy odpowiedź na pytanie, dlaczego młody chłopak postanowił zająć się balsamowaniem zwłok.

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #3
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2008
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-13-2
Cena25,00
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Konsekwencja i zaangażowanie z jakim Shinjurō zajmuje się swoją profesją, stają się w pełni zrozumiałe w świetle zdarzeń, jakich doświadczył w dzieciństwie. Na wybór przyszłej drogi życiowej w znacznym stopniu wpłynęły mianowicie jego relacje z rodzicami. Chora matka zawsze była mu znacznie bliższa niż wiecznie zajęty swoją pracą i nieobecny ojciec. Młody chłopak nigdy nie mógł znaleźć z nim wspólnego języka, ani też nie był w stanie zrozumieć dlaczego przedkłada on swoje obowiązki zawodowe – balsamowanie zwłok – ponad życie rodzinne. Co więcej, zarzucał ojcu zaniedbywanie schorowanej żony. To właśnie za sprawą tych doświadczeń, Shinjurō postanowił zostać lekarzem – chciał bowiem pomagać takim osobom, jak jego matka.
Jednak tragedia, która dotknęła chłopaka, sprawiła, że zamiast studiować medycynę, postanowił pójść w ślady ojca i zostać balsamistą. Była to decyzja niełatwa, gdyż wiązała się z rezygnacją z wcześniejszych ambicji i planów. Ostatecznie, zamiast zajmować się żywymi, Shinjurō uznał, że chce – jakkolwiek może to brzmieć dziwnie – pomagać zmarłym. W tym celu wyruszył do USA – kraju, z którego pochodził jego ojciec – i podjął studia na uczelni dla przedsiębiorców pogrzebowych w Pittsburghu. Pomimo tego, że nauka sprawiała mu – głównie z powodu bariery językowej – ogromne trudności, wytrwale dążył do osiągnięcia wyznaczonego sobie celu.
Inaczej niż miało to miejsce w poprzednich odsłonach, historie zawarte w trzecim tomie układają się w jedną spójną opowieść o młodości głównego bohatera. Można w niej jednak wyróżnić trzy wyraźnie wyodrębnione części. Pierwsza opowiada o skomplikowanych relacjach Shinjurō z rodzicami, druga przedstawia jego perypetie na uczelni, a trzecia ukazuje pierwsze samodzielne kroki w zawodzie balsamisty. Mitsukazu Mihara snuje pełną emocji opowieść o przemianie bohatera, zmuszonego do przedwczesnego wkroczenia w dorosłość. Osoby, które napotyka na swojej drodze, pomagają mu pokonywać kolejne etapy. Matka i ojciec – w daleki od oczywistości sposób – wskazują drogę, którą powinien pójść, współlokator i kolega z uczelni – Chińczyk Chang – uświadamia mu, że pozory bardzo często mylą, a dyrektorka uczelni – Susan Garret – nieustannie motywuje do wytrwałej pracy. Każda z tych osób odgrywa w różnych etapach życia Shinjurō trudną do przecenienia rolę.
Autorka w interesujący i nastrojowy sposób przedstawia przemianę bohatera, zachowując jednocześnie konsekwencję w warstwie graficznej. Elegancka kreska, jaką posługuje się Mitsukazu Mihara, nadal cieszy oko. Zapoczątkowany w pierwszym tomie styl jest kontynuowany z konsekwencją dorównującą tej, z jaką Shinjurō odkrywa tajniki balsamowania zwłok. „Balsamista” pozostaje serią w refleksyjny i mądry sposób podejmującą fundamentalne zagadnienia dotyczące życia i śmierci. Historia Shinjurō staje się pretekstem do rozważań o etosie zawodu balsamisty oraz o tym, jak ważna i trudna jest to praca. Tym razem autorka, koncentrując się na młodości głównego bohatera, rozważa kwestię jego przemiany spowodowanej utratą bliskich osób. Widzimy go zatem jako osobę ciężko doświadczoną przez los, która próbuje poradzić sobie z traumą i stara się podjąć właściwą decyzję dotyczącą własnej przyszłości. Nieustannie dręczy go jedno, najważniejsze pytanie: czy byłby w stanie podjąć się balsamowania ukochanej osoby. W ostatecznym rozrachunku okazuje się, że najważniejszej lekcji w tym zakresie udzielił mu ojciec. Była to jednak lekcja, którą nasz bohater w pełni zrozumiał, gdy było już za późno na to, by za nią podziękować. Na szczęście okazało się, że Shinjurō potrafi słyszeć głos zmarłych.
koniec
27 marca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ogrzać czyjeś serce
— Paweł Ciołkiewicz

„Opłakiwać kogoś i przetrwać to”
— Paweł Ciołkiewicz

Ja cię kocham, a ty…
— Paweł Ciołkiewicz

Czekając na śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Mucha nie siada
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.