Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Regis Loisel, Tripp Tripp
‹Skład główny #2›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSkład główny #2
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2016
RysunkiRegis Loisel, Tripp Tripp
Wydawca ONGRYS
CyklSkład główny
ISBN978-83-61596-73-8
Cena99,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nierozważna i romantyczna
[Regis Loisel, Tripp Tripp „Skład główny #2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Aż sześć lat przyszło czekać polskiemu czytelnikowi na kontynuację świetnej serii stworzonej przez Regisa Loisela i Jean-Louisa Trippa. Po wydanym w 2010 roku przez Egmont pierwszym tomie „Składu głównego”, właśnie ukazuje się druga odsłona opowieści o zwyczajnym i przez to niezwykle ciekawym życiu społeczności wioski Notre-Dame-des-Lacs. Ten prezent zrobiło czytelnikom Wydawnictwo Ongrys, które ostatnio rozszerza swoją ofertę, wychodząc poza polskie komiksy sprzed lat.

Paweł Ciołkiewicz

Nierozważna i romantyczna
[Regis Loisel, Tripp Tripp „Skład główny #2” - recenzja]

Aż sześć lat przyszło czekać polskiemu czytelnikowi na kontynuację świetnej serii stworzonej przez Regisa Loisela i Jean-Louisa Trippa. Po wydanym w 2010 roku przez Egmont pierwszym tomie „Składu głównego”, właśnie ukazuje się druga odsłona opowieści o zwyczajnym i przez to niezwykle ciekawym życiu społeczności wioski Notre-Dame-des-Lacs. Ten prezent zrobiło czytelnikom Wydawnictwo Ongrys, które ostatnio rozszerza swoją ofertę, wychodząc poza polskie komiksy sprzed lat.

Regis Loisel, Tripp Tripp
‹Skład główny #2›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSkład główny #2
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2016
RysunkiRegis Loisel, Tripp Tripp
Wydawca ONGRYS
CyklSkład główny
ISBN978-83-61596-73-8
Cena99,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Drugi tom – podobnie jak pierwszy – zawiera trzy albumy. Tym razem są to: „Wyznania” (2008), „Montreal” (2009) oraz „Ernest Latulippe” (2010), w których ukazane zostały dalsze losy małej społeczności, zamieszkującej wioskę położoną gdzieś w zapomnianych przez cywilizację lasach Quebecu. Stwierdzenie, że po wyznaniu Serge’a Brouilleta, które zakończyło pierwszy tom, świat Marie Ducharme się zawalił, byłoby zapewne przesadą, ale wiele spraw na pewno znacznie się skomplikowało i teraz oboje zainteresowani muszą układać swoje relacje od nowa. Co więcej, konieczne okazuje się także spreparowanie jakiegoś wyjaśnienia, które uspokoiłoby nastroje społeczne. W wiosce bowiem coraz częściej zadaje się pytanie, kiedy związek Marie i Serge’a zostanie zalegalizowany. Na szczęście ksiądz, Noel i Isaac, którzy zostali wtajemniczeni w sytuację, podczas intensywnej sesji ciesielsko-alkoholowej wymyślają doskonałą historię, która jest w stanie zamknąć całą sprawę. Kiedy wydaje się, że plan zaczyna działać, Marie niestety komplikuje wszystko jeszcze bardziej.
O ile spreparowana historia „wojennych ran” Serge’a trafia na podatny grunt, o tyle chwila słabości, której uległa Marie, sprawia, że konieczne jest podjęcie bardziej zdecydowanych kroków. Zdesperowana kobieta, coraz gorzej znosząca społeczny ostracyzm, postanawia opuścić wioskę i wyruszyć wspólnie ze swoją przyjaciółką Jacinthe do Montrealu. Ta podróż w rodzinne strony Serge’a stanowi przełom zarówno dla niej, jak i dla mieszkańców wioski. Młoda wdowa zyskuje możliwość spojrzenia na swoje życie z dystansu, a lokalna społeczność ma okazję uświadomić sobie, jak ważną rolę w Notre-Dame-des-Lacs grała właścicielka składu głównego.
Pobyt Marie w Montrealu jest bez wątpienia kulminacyjnym punktem tego tomu. Autorzy w bardzo interesujący sposób pokazują wpływ wyprawy zarówno na kobietę, jak i na mieszkańców wioski. Wszyscy przechodzą przemianę, która jest efektem wyjścia poza dotychczasowe doświadczenia oraz zakwestionowania tego co wydawało się oczywiste i niezmienne. Dla Marie do tej pory oczywiste było to, że ramy jej świata są wyznaczane przez granice wioski, a jej życie zostało już zdefiniowane raz na zawsze tym, że jest wdową po właścicielu składu głównego. Kobieta, która nie była dotąd w stanie wyobrazić sobie swojego życia w sposób wykraczający poza te ograniczenia, z perspektywy wielkiego miasta zaczyna widzieć pewne sprawy w zupełnie innym świetle. Natomiast mieszkańcy wioski coraz dotkliwiej odczuwają brak Marie i dokonują istotnych zmian we własnym systemie wartości.
Głównym motywem całej serii pozostaje zagadnienie przemian społecznych wynikających ze zderzenia tradycyjnego i nowoczesnego sposobu życia. Od pierwszych stron obserwujemy kolejne etapy tej powolnej ewolucji. Ukazana w pierwszym tomie śmierć Felixa Ducharme, która zresztą nie przeszkadza mu pełnić od czasu do czasu funkcji narratora, zmusza jego żonę do prowadzenia sklepu. Marie w konsekwencji wkracza na ścieżkę niezależności i musi zerwać z tradycyjną rolą kobiety. Pojawienie się Serge’a sprawia, że miejskie obyczaje zaczynają stopniowo przenikać do wiejskiej społeczności. O ile prowadzona przez niego wykwintna restauracja staje się miejscową atrakcją, o tyle ujawnienie jego orientacji seksualnej – w zgodnej opinii jego przyjaciół – nie wchodzi już jednak w grę. Zdarzenia opisane w drugim tomie, można rozpatrywać jako kontynuację tego procesu. Otwieranie się na świat zdaje się być nieuchronne, ale jego konsekwencje dla spójności małej, lokalnej wspólnoty wcale nie są oczywiste.
Regis Loisel i Jean-louis Tripp przedstawiają ten proces w sposób doskonały – zarówno pod względem narracyjnym, jak i wizualnym. Nie ma tu żadnego moralizatorstwa ani jednostronnego ukazywania wyższości cywilizacji nad tradycją (lub odwrotnie). Kolejne etapy nieuchronnego procesu rozwoju społecznego ukazywane są przez pryzmat codziennego, zwyczajnego życia wspólnoty. Ta codzienność lat dwudziestych minionego wieku została ukazana w prawdziwie mistrzowski sposób. Niepowtarzalny nastrój tworzą tu przede wszystkim doskonale rozpisane sceny, które często rozgrywają się bez słów. Co więcej, autorzy wielokrotnie dają także wyraz swojemu poczuciu humoru wprowadzając sekwencje, które oczyszczają atmosferę (np. scena, w której ksiądz, Noel i Serge desperacko chwytają za młotki i bez opamiętania wbijają gwoździe pracując nad pokładem statku budowanego przez Noela). Krótko mówiąc, pod względem narracyjnym komiks to majstersztyk, w którym nie ma ani jednego niepotrzebnego kadru, a akcja toczy się dokładnie w takim rytmie, a jakim zapewne biegnie życie w miejscach takich jak Notre-Dame-des-Lacs. Dzięki temu w lekturze komiksu można się zatracić, całkowicie zapominając o pośpiechu i wszystkich sprawach, które powinny być zrobione „na wczoraj”.
Kontynuację zachwytów nad komiksem warto przenieść na warstwę graficzną. Rysunki Loisela, opracowane przez Trippa i pokolorowane przez Lapierre’a są po prostu urzekające. Każdy kadr zachwyca szczegółami rozlokowanymi na pierwszym i drugim planie oraz niepowtarzalną grą światła i cienia. Twarze i sylwetki bohaterów są typowo Loiselowskie, ale już wielowymiarowość i głębia kadrów to zasługa Trippa. Rzut oka na umieszczone na końcu tomu plansze w wersji ołówkowej przygotowanej przez Loisela oraz w postaci wykończonej przez Trippa, pozwala uświadomić sobie, że nie mamy tu do czynienia z typową współpracą rysownika i inkera, ale z procesem kreowania niepowtarzalnego stylu. Delikatne, nieco przytłumione pastelowe kolory stanowią świetne dopełnienie całości.
Podsumowując, należy stwierdzić, że „Skład główny” to mądra, nastrojowa, tocząca się w hipnotyzującym tempie historia, która przynosi czytelnikowi wiele satysfakcji i stwarza doskonałą okazję do tego, by choć na chwilę zapomnieć o codziennych kłopotach. Zderzenie tradycji z nieuchronnie nadchodzącą nowoczesnością jest tu przedstawione z ogromnym wyczuciem i subtelnością. Autorzy ukazują zarówno blaski, jak i cienie obu społecznych układów odniesienia. Nie znajdziemy tu ani zachwytów nad sielskim życiem zgodnym z tradycją, ale próżno tu szukać również krytyki wspólnotowego funkcjonowania. To samo dotyczy różnych zwiastunów nowoczesności raz po raz pojawiających się na horyzoncie życia mieszkańców Notre-Dame-des-Lacs. Zamiast jednostronnego, ograniczonego spojrzenia na rzeczywistość, autorzy oferują opowieść, która pozostaje otwarta na różne odczytania. Więcej nawet, podczas lektury można odnieść wrażenie, że twórcy wręcz do takich różnorodnych interpretacji zachęcają. Wydaje się jednak, że interpretowanie całej serii warto odłożyć do momentu ukazania się jej ostatniego – trzeciego – tomu. Wiadomo przecież, jak Loisel potrafi obchodzić się z klasycznymi gatunkami (patrz: „Piotruś Pan”, „W poszukiwaniu ptaka czasu”). Nie sposób zatem wykluczyć, że przed nami są jeszcze jakieś zaskakujące zwroty akcji, które zupełnie przedefiniują przesłanie tej historii. Na szczęście wiele wskazuje na to, że nie będziemy musieli czekać na te interpretacyjne zabawy kolejnych sześciu lat.
koniec
8 kwietnia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta dymki: Sierpień 2016
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Zaczyna być lepiej
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Klasyczny quest z biustem w tle
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Zapowiada się dobre fantasy
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Marzenie rysownika
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Grudzień 2015
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ostatnia szansa na śmierć w walce
— Paweł Ciołkiewicz

Kanada pachnąca żywicą i truflami
— Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Listopad 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Tomasz Kontny, Piotr Niemkiewicz, Konrad Wągrowski

Bohaterowie z przypadku
— Sebastian Chosiński

Komiks dla Michaela Jacksona?
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.