Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Robert Adler, Tobiasz Piątkowski
‹48 stron›

48 stron
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł48 stron
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2001
RysunkiRobert Adler
Wydawca Mandragora
Cykl48 stron
ISBN-1083-89036-00-2
FormatA4
Cena14,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
48 stron str. 1

W poszukiwaniu straconego sensu
[Robert Adler, Tobiasz Piątkowski „48 stron” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Specyfika rynku komiksowego w Polsce polega na tym, że twórca zdobywa popularność na długo przed wydaniem pierwszego albumu. Ta prawidłowość nie ominęła Tobiasza Piątkowskiego i Roberta H. Adlera, autorów wydanego niedawno komiksu „48 stron”.

Marcin Herman

W poszukiwaniu straconego sensu
[Robert Adler, Tobiasz Piątkowski „48 stron” - recenzja]

Specyfika rynku komiksowego w Polsce polega na tym, że twórca zdobywa popularność na długo przed wydaniem pierwszego albumu. Ta prawidłowość nie ominęła Tobiasza Piątkowskiego i Roberta H. Adlera, autorów wydanego niedawno komiksu „48 stron”.

Robert Adler, Tobiasz Piątkowski
‹48 stron›

48 stron
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł48 stron
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2001
RysunkiRobert Adler
Wydawca Mandragora
Cykl48 stron
ISBN-1083-89036-00-2
FormatA4
Cena14,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
48 stron str. 1
Adler (rysunek) i Piątkowski (scenariusz) zadebiutowali na łamach pisma komputerowego „Reset” komiksem „Gołota versus Predator” (publikowanego również w Esensji). Szybko zdobyli sobie popularność. Tak dużą, że wielu miłośników komiksów kupowało „Reset” tylko dla ich komiksów. Na łamach pisma ukazały się ponadto między innymi „Rezydent” i „Breakoff”. Publikowali oni także w innych pismach: w „Świecie Komiksu” ukazał się epizod „Rezydenta”, a w drugim numerze „KRONa” cyberpunkowy „Overload”. Ich „Kto powiedział, że umarli nie zdradzają tajemnic?” został opublikowany w „Antologii Komiksu Polskiego” Egmontu. Pełny spis komiksów w/w autorów publikujemy poniżej.
Wraz z polepszającą się sytuacją na polskim rynku komiksów pojawiły się także możliwości publikacji dla rodzimych autorów. Dla Adlera i Piątkowskiego możliwość taką stworzyło wydawnictwo Mandragora, którego pierwszym komiksem jest właśnie „48 stron”. Album wydany jest bardzo starannie na dobrym papierze. Składają się na niego epizody znane z „Resetu”, poprzedzielane pictorialem w formie kalendarza. W związku z tym, że komiks ukazywał się w comiesięcznych fragmentach, aby zachować naturalne tempo czytania, autorzy sugerują robienie miesięcznej przerwy co 4 strony, czyli co odcinek.
„48 stron” to bardzo specyficzny komiks. Akcja zbudowana jest wokół śledztwa dwóch policjantów, Górskiego i Butcha, których zadaniem jest odnalezienie sensu komiksu, którego są bohaterami. Mają na to 48 stron (czy już gdzieś tego nie było?). Już na samym początku autorzy sugerują jak to się skończy, ale nie uprzedzajmy wydarzeń. Bowiem śledztwo naszych bohaterów jest niejako pretekstem do pokazania całego bogactwa odniesień kulturowych, do jakich nawiązują twórcy komiksu. „48 stron” pełne jest aluzji do zjawisk kultury masowej, głównie filmu, komiksu, ogólnie pojętej prasy oraz telewizji. Znajdziemy tutaj motywy, które znamy miedzy innymi ze „Star Treka”, „Millenium”, „Pulp fiction”, „48 godzin”, Funky Kovala”, „Lobo” i wielu, wielu innych, których rozszyfrowanie pozostawiam czytelnikowi. Rodzaj absurdalnego momentami humoru odpowiada moim zdaniem stylowi komiksów Tadeusza Baranowskiego. Można powiedzieć, że każdy kadr zawiera jakiś żart, kalambur, grę słów lub dowcip oparty o kontrast pomiędzy obrazem a tekstem. Autor scenariusza wykorzystał chyba wszystkie możliwe przeinaczenia, jakie mogą pojawić się dzięki dwuznacznościom w języku polskim.
Komiks zawiera także sporą dawkę autoironii – autorzy sportretowani są jako możliwi sprawcy pozbawienia komiksu sensu. W autoportretach pojawiają się także Przemysław Truściński, Krzysztof Gawronkiewicz i Bogusław Polch, jako więźniowie zakładu dla szczególnie groźnych rysowników komiksów. W komiksie pojawiają się także laski, spluwy, względnie laski ze spluwami. Oto odpowiedź na pytanie, o czym tak naprawdę myślą rysownicy komiksów.
Skoro mówimy już o rysownikach, „48 stron” nie jest może najbardziej dopracowanym komiksem Roberta Adlera, jednak nie można mu wiele zarzucić. Jest to dojrzały rysownik, który dobrze posługuje się językiem komiksu. Używa zróżnicowanych planów, ciekawych, filmowych ujęć. Wielokrotnie eksperymentuje z rozmiarami i kształtem kadrów, które momentami również odnoszą się bezpośrednio do fabuły („Wąski kadr jest przejawem dyskryminacji rasowej” – mówi Górsky; kadr jest fragmentem fabuły, a nie wyłącznie narzędziem). Ogólnie jest to kawał dobrej roboty komiksowej, którą czyta się i ogląda z równą przyjemnością.
Niedawno tygodnik „Newsweek” w numerze świątecznym umieścił Roberta Adlera i Tobiasza Piatkowskiego w panteonie gwiazd sezonu 2002 w kategorii komiksu. Jeżeli plany wydawnicze Mandragory się nie zmienią, to w przyszłym roku możemy spodziewać się kolejnych dwóch komiksów Adlera i Piątkowskiego, na które czekam z niecierpliwością, bowiem zanosi się na to, że wreszcie nadszedł czas polskiego komiksu.

Od redakcji:

„Fucha” txt/gfx: Adler; 1str; B&W; „Nowa Fantastyka”
„Kundle” txt/gfx Adler; 2str; B&W; „Nowa Fantastyka”
„Zielone ludziki z czerwonej planety"; txt/gfx: Adler; 1str; B&W; „Reset”
„Zielone ludziki w czarnych garniturach"; txt/gfx: Adler; 1str; B&W; „Reset”
„Gołota versus Predator"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 10str; kolor; „Reset”
„Rezydent” txt: Piątkowski & Adler; gfx: Piątkowski i Adler(kolor)+Grabowski(kolor); 8str; kolor; „Reset”
„Kto powiedział, że umarli nie zdradzają tajemnic"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 4str; kolor; „Reset”
„Point Blink"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 4str; kolor; „Reset”
„Druty"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 4str; kolor; „Reset”
„Zapałki"; txt/gfx: Adler; 3str; B&W; „Reset”
„Breakoff"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 48str; kolor; „Reset”
„2001” txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 4str; kolor; „Reset”
„48 stron"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler (Piątkowski, Truściński, Gawronkiewicz, Polch); 48str; kolor; „Reset”
„Overload"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 5str; kolor’ „KRON” (niedokończony)
„New Salt Butch Cassino & Sun-Tanned Kid"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 4str; kolor; „Reset”
„Drugie 48 stron"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 22str; kolor; „Reset” (niedokończony)
„Rezydent: W cieniu płomieni"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler; 12(15)str; kolor; „Świat Komiksu”
„48 stron"; txt: Adler i Piątkowski; gfx: Adler (Piątkowski, Truściński, Gawronkiewicz, Polch); 48str; kolor; Mandragora 2001

koniec
1 stycznia 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Demony i halucynogenne grzybki
— Sebastian Chosiński

The sens komiksu is out there…
— Agnieszka Szady

Krótko o komiksach: Kwiecień 2004
— Wojciech Gołąbowski, Michał R. Wiśniewski

Dzień niesnaski
— Michał R. Wiśniewski

Krótko o komiksach: Marzec 2004
— Krzysztof Bartnik, Sebastian Chosiński

Franky Krova atakuje!
— Krzysztof Bartnik

Dwa oblicza duetu Adler/Piątkowski
— Marcin Lorek

Przełom-off?
— Grzegorz Wiśniewski

Tegoż autora

Przyszłość Thorgala i prawo skali
— Marcin Herman

Nazwisko: Sienkiewicz, Henryk. Zawód: scenarzysta komiksowy
— Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz

Kto mu pisze teksty?
— Marcin Herman

Reklama – wybór (nie)kontrolowany!
— Marcin Herman

Nie tylko underground #5
— Marcin Herman

Thorgal to dziewica?
— Marcin Herman

Festiwal się zmienia
— Marcin Herman

Debiutant zwycięża w Łodzi
— Marcin Herman

Wilq triumfuje
— Marcin Herman

Nieśmietelnie zabawne
— Marcin Herman

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.