Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Stan Sakai
‹Usagi Yojimbo: Daisho›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUsagi Yojimbo: Daisho
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2002
RysunkiStan Sakai
PrzekładJarosław Grzędowicz
Wydawca Egmont
CyklUsagi Yojimbo
ISBN-1083-237-1279-4
Format145×205 mm
Cena19,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Długouchy samuraj
[Stan Sakai „Usagi Yojimbo: Daisho” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Za sprawą wydawnictwa Egmont do Polski trafił komiks „Usagi Yojimbo”. Animorficzna (głównymi bohaterami są zwierzęta) opowieść osadzona w XVII-wiecznej Japonii. Miyamoto Usagi jest samurajem-roninem, który nie posiada pana. Przemierza Japonię szukając przygód i niosąc pomoc, tym którzy jej potrzebują.

Paweł Nurzyński

Długouchy samuraj
[Stan Sakai „Usagi Yojimbo: Daisho” - recenzja]

Za sprawą wydawnictwa Egmont do Polski trafił komiks „Usagi Yojimbo”. Animorficzna (głównymi bohaterami są zwierzęta) opowieść osadzona w XVII-wiecznej Japonii. Miyamoto Usagi jest samurajem-roninem, który nie posiada pana. Przemierza Japonię szukając przygód i niosąc pomoc, tym którzy jej potrzebują.

Stan Sakai
‹Usagi Yojimbo: Daisho›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUsagi Yojimbo: Daisho
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2002
RysunkiStan Sakai
PrzekładJarosław Grzędowicz
Wydawca Egmont
CyklUsagi Yojimbo
ISBN-1083-237-1279-4
Format145×205 mm
Cena19,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Choć komiks jest czarno-biały i rysowany przez Japończyka, nie jest mangą (co niektórzy zdają się sugerować). Postać królika samuraja powstała w 1984 roku, na potrzeby nowopowstałego magazynu komiksowego „Albedo”. Był to magazyn, który publikował czarno-białe historie, których głównymi bohaterami były zwierzęta, pomimo że opowieści często poruszały ważne tematy. Początek lat osiemdziesiątych to czas, gdy komiksy tego typu cieszyły się ogromną popularnością, doskonałym przykładem są Wojownicze Żółwie Ninja.
„Usagi Yojimbo” jako jeden z niewielu tytułów przetrwał, gdy skończyła się popularność tego typu opowieści. Nie było łatwo, Stan kilkakrotnie zmieniał wydawnictwa: najpierw przeszedł do wydawnictwa Fantagraphics, następnie do Mirage – gdzie przez jakiś czas próbował rysować kolorowe przygody Usagiego, ale szybko to zarzucił. Ostatecznie do Dark Horse i właśnie te przygody możemy czytać w Polsce.
Jak już wspomniałem Usagi jest roninem. Jego postać wzorowana jest na legendarnym samuraju, który żył naprawdę – Miyamoto Musashi. Akcja rozgrywa się w siedemnastowiecznej, feudalnej Japonii. To burzliwy okres w historii tego kraju – właśnie zakończyła się długa wojna domowa i cały kraj zjednoczył Tokugawa. Samurajowie powoli przestają być potrzebni – wielu z nich zostaje łowcami nagród lub pospolitymi przestępcami. Usagi jest roninem, ponieważ pan, któremu służył zginął w walce, a według bushido samuraj może mieć tylko jednego pana.
Sakai, doskonale opisuje średniowieczną Japonię. Stosunki pomiędzy poszczególnymi klasami, zwyczaje, obrzędy przestawione są realistycznie i szczegółowo. Grafika w komiksie, jest tylko pozornie bardzo prosta (wręcz animkowa). Autor dba o to, aby wszelkie szczegóły (na przykład stroju) były dokładnie odwzorowane. Po przeczytaniu kilku stron nie można sobie wyobrazić innej konwencji dla komiksu.
’Usagi Yojimbo’ to wielokrotnie nagradzany komiks. Piętnaście razy był nominowany do nagrody Willa Eisnera, zdobył ją trzykrotnie: w 1996 za historię ’Talent Deserving of Wider Recognition’, w 1996 jako najlepszy scenarzysta i w 1999 roku za opowieść ’Grasscutter’.
’Usagi Yojimbo’ to wielokrotnie nagradzany komiks. Piętnaście razy był nominowany do nagrody Willa Eisnera, zdobył ją trzykrotnie: w 1996 za historię ’Talent Deserving of Wider Recognition’, w 1996 jako najlepszy scenarzysta i w 1999 roku za opowieść ’Grasscutter’.
Pierwszy tom, który ukazał się w Polsce jest dziewiątą księgą według oryginalnej numeracji. W USA cały czas ukazują się kolejne numery, seria cieszy się tam sporą popularnością. Mam nadzieje, że przygody królika-samuraja przypadną do gustu polskiemu czytelnikowi i już wkrótce będziemy mogli przeczytać jego kolejne przygody.


Usagi Yojimbo pojawiał się kilkakrotnie w komiksie „Teenage Mutant Ninja Turtles”. Spotykał się z nimi również na łamach własnego komiksu. Dodatkowo wystąpił w dwóch odcinkach serialu animowanego z przygodami wojowniczych żółwi. Stan zgodził się na to, ponieważ to on projektował postać Usagiego na potrzeby kreskówki, oraz Usagi na początku pokonuje żółwie.
Usagi Yojimbo pojawiał się kilkakrotnie w komiksie „Teenage Mutant Ninja Turtles”. Spotykał się z nimi również na łamach własnego komiksu. Dodatkowo wystąpił w dwóch odcinkach serialu animowanego z przygodami wojowniczych żółwi. Stan zgodził się na to, ponieważ to on projektował postać Usagiego na potrzeby kreskówki, oraz Usagi na początku pokonuje żółwie.


Usagi Yojimbo żyje nie tylko w siedemnastowiecznej Japonii. Rysownik stworzył podserię nazwaną „Space Usagi” – to przygody kosmicznego odpowiednika samuraja, rozgrywające się w przyszłości.
Usagi Yojimbo żyje nie tylko w siedemnastowiecznej Japonii. Rysownik stworzył podserię nazwaną „Space Usagi” – to przygody kosmicznego odpowiednika samuraja, rozgrywające się w przyszłości.


Sakai trafił do albumu „Visions of Arzach” – różni rysownicy rysowali postać stworzoną przez Moebiusa – Arzacha.
Sakai trafił do albumu „Visions of Arzach” – różni rysownicy rysowali postać stworzoną przez Moebiusa – Arzacha.


 Donald Duck Adventures #32, styczeń 1993. Okładkę namalował Stan.
Donald Duck Adventures #32, styczeń 1993. Okładkę namalował Stan.


Storm - jedna z X-Men, autorstwa Stana Sakai.
Storm - jedna z X-Men, autorstwa Stana Sakai.


A to rysunek Stana stworzony do komiksu „Shi”.
A to rysunek Stana stworzony do komiksu „Shi”.
koniec
1 lutego 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Inne czasy, inni samuraje
— Andrzej Goryl

Usagi w kolorze
— Andrzej Goryl

Potężny przeciwnik
— Marcin Osuch

Tajemna katana z ostrzem energetycznym
— Marcin Osuch

W siedemnastowiecznej Japonii
— Andrzej Goryl

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dr Jekyll i Mr Usagi
— Marcin Osuch

Chrześcijanie w Japonii
— Andrzej Goryl

Drobne smaczki
— Marcin Osuch

Bohaterowie nie zawsze wygrywają
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Po drugiej stronie lustra
— Paweł Nurzyński

Gangrena cywilizacji
— Paweł Nurzyński

Diabeł tkwi w szczegółach
— Paweł Nurzyński

Umarła Łódź, niech żyje Warszawa!
— Paweł Nurzyński

Komiks 2001 w Polsce – dyskusja
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Marcin Osuch, Grzegorz Wiśniewski

Chłopiec z piekła rodem
— Paweł Nurzyński

Mój pierwszy bohater
— Paweł Nurzyński

Zanim postawisz pierwszą kreskę
— Paweł Nurzyński

Wśród istot żywych
— Paweł Nurzyński

Kyle z Klanach
— Paweł Nurzyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.