Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Yuki Urushibara
‹Mushishi #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMushishi #4
Scenariusz
Data wydania13 grudnia 2015
RysunkiYuki Urushibara
Wydawca Hanami
CyklMushishi
ISBN978-83-60740-95-8
Format242s. 150×210mm
Cena34,90
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bratnie dusze
[Yuki Urushibara „Mushishi #4” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Yuki Urushibara konsekwentnie snuje nastrojowe opowieści o tajemniczych stworzeniach i ich badaczu – Ginko. Czwarty tom serii „Mushishi” nie przynosi żadnej zmiany w sposobie narracji a autorka po raz kolejny dowodzi swojej niezwykłej wyobraźni tworząc kolejne mushi komplikujące ludziom życie.

Paweł Ciołkiewicz

Bratnie dusze
[Yuki Urushibara „Mushishi #4” - recenzja]

Yuki Urushibara konsekwentnie snuje nastrojowe opowieści o tajemniczych stworzeniach i ich badaczu – Ginko. Czwarty tom serii „Mushishi” nie przynosi żadnej zmiany w sposobie narracji a autorka po raz kolejny dowodzi swojej niezwykłej wyobraźni tworząc kolejne mushi komplikujące ludziom życie.

Yuki Urushibara
‹Mushishi #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMushishi #4
Scenariusz
Data wydania13 grudnia 2015
RysunkiYuki Urushibara
Wydawca Hanami
CyklMushishi
ISBN978-83-60740-95-8
Format242s. 150×210mm
Cena34,90
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tym razem historie koncentrują się wokół problemu straty i poczucia winy. Otwierająca tom opowieść zatytułowana „Zbierając puste kokony” poświęcona jest bliźniaczkom, które ucierpiały w rezultacie nieostrożności jednej z nich. Aya i Ita miały zostać rozdzielone po ukończeniu dziesiątego roku życia – jedna z nich zgodnie z rodzinną tradycją powinna udać się w góry by zostać Strażnikiem Pustki. Dziewczynki nie chciały się jednak ze sobą rozstawać i postanowiły, że obie opuszczą rodziną. Niestety nie było im jednak pisane, by długo cieszyć się sobą. Okazało się bowiem, że żyjąc w towarzystwie mushi nie można pozwolić sobie na żadną, nawet najmniejszą nieostrożność. „Most jednej nocy” to opowieść o nieszczęśliwej miłości. Hana i Zen postanowili wspólnie uciec z wioski po tym, jak dziewczyna dowiedziała się, że zgodnie z rodowym porozumieniem ma wyjść za mąż. Niestety w trakcie przeprawy przez linowy most nad doliną doszło do tragedii – dziewczyna, która w ostatniej chwili chciała zrezygnować z ucieczki i podporządkować się woli własnej rodziny, spadła w przepaść. Na szczęście – wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu –przeżywa upadek, ale przestała być sobą. Zen został skazany w ten sposób nie tylko na społeczny ostracyzm, ale znacznie bardziej dotkliwe dla niego poczucie winy za stan swojej ukochanej.
„Bujda o wiośnie” jest historią o dwójce rodzeństwa mieszkającej samotnie w górach. Miharu to młody chłopak, który ma dar widzenia mushi. Niestety inaczej niż na przykład Ginko, nie potrafi on odróżniać niegroźnych od, które mogą zagrażać jego życiu i ma tendencje do dotykania wszystkich. W ten sposób sprowadza na siebie ogromne niebezpieczeństwo i niepokoi siostrę – Suzu. „W klatce” to tytuł historii o ludziach uwięzionych przez mushi w bambusowym gaju. Kisuke wraz ze swoją żoną Setsu żyją tuż obok wioski, ale nigdy nie mogą do niej trafić. Więzi ich bowiem mushi żyjący w białych bambusach. Kiedy kobieta dowiaduje się, że to ona jest przyczyną tego uwięzienia postanawia uwolnić swojego męża tej klatki, na którą go skazała. Tom zamyka opowieść zatytułowana „Dźwięk deptanej trawy”. Jej motywem przewodnim jest przyjaźń rodząca się pomiędzy Taku – synem pana wioski, a Isazą – jednym z wędrowców, którzy odwiedzają okoliczne lasy w poszukiwaniu pożywienia oraz plotek na temat mushi. Choć początkowo trudno im się ze sobą porozumieć z czasem odkrywają w sobie wiele podobieństw łączących się z przebywającymi w okolicy mushi.
W każdej z tych opowieści pojawia się oczywiście Ginko – białowłosy mushishi, który niestrudzenie stara się pomagać ludziom w naprawianiu ich relacji z mushi. Tym razem jednak nie tylko poszukuje sposobów na neutralizację konsekwencji oddziaływania tych istot, ale także próbuje pomagać ludziom zwalczyć poczcie winy i wyrzuty sumienia. Aya żyje z poczuciem winy za utratę swojej siostry, która przez jej nieuwagę błąka się gdzieś w otchłaniach niezbadanej pustki, Zen ma wyrzuty sumienia za wypadek ukochanej Hany, który nieodwracalnie ją zmienił, Setsu natomiast uświadamia sobie, że skazała swojego męża na życie w niewoli. Każda z tych historii może być interpretowana jako metafora ogólniejszych problemów, których nie brakuje we współczesnym świecie. Autorka za ich pomocą stawia szereg ważnych pytań dotyczących natury wyborów podejmowanych przez ludzi oraz związanej z nimi odpowiedzialności, ale nie oferuje żadnych gotowych odpowiedzi. Siła tych opowieści tkwi właśnie w tym niedopowiedzeniu i otwartości. Każda z historii sprawia wrażenie niedokończonej, tak jakby brakło przysłowiowej kropki nad i, ale jest to zabieg celowy. Dzięki temu po skończonej lekturze te historie zostają z czytelnikiem, który może w samotności szukać odpowiedzi na pytania o ich przesłanie.
„Mushishi” pozostaje zatem nastrojową i refleksyjna opowieścią, która oferuje chwilę refleksji i zadumy. Skłaniają do tego nie tylko same historie, ale również warstwa wizualna. Cienka, nieco szkicowa, chwilami odrobinę niepewna kreska nadaje kadrom subtelny charakter. Gęste, ale jednocześnie niezwykle delikatne kreskowanie sprawia, że rysunki mienią się odcieniami zwiewnej szarości. Jako swoiste kontrapunkty funkcjonują tu także akwarelowe plansze, które otwierają cztery z pięciu zawartych w tomie opowieści. Autorka tworzy niezwykle lekkie krajobrazy, bazujące na stonowanej i niezwykle kojącej kolorystyce. Ta specyfika graficznej strony mangi sprawia, że nastrojowość poszczególnych opowieści staje się jeszcze bardziej odczuwalna. Wszystko to składa się na spójną całość, która skłania do refleksji i oferuje chwile wytchnienia od problemów życia codziennego.
koniec
28 września 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Beznadziejna piątka
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Spider-Man to tylko jeden bohater komiksowy, ale posiadający tak rozbudowane własne uniwersum, jak mało który. Nic dziwnego, był to od zawsze pupil samego Stana Lee, ulubieniec czytelników i wydawniczy samograj. Wrogów miał mnóstwo, najwięcej tych występujących kilka razy i często zapominanych, bo przemykających szybko po nawet nie drugim czy trzecim, ale czwartym planie. Dziś czytamy komiks z takimi właśnie kolesiami w rolach głównych.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bez pracy nie ma kołaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Kwiaty ciernistych dróg
— Paweł Ciołkiewicz

Gwiazdy cały czas są na niebie
— Paweł Ciołkiewicz

Błogosławieństwo i przekleństwo
— Paweł Ciołkiewicz

Srebrny demon
— Paweł Ciołkiewicz

Życie włóczęgi
— Paweł Ciołkiewicz

Są na tym świecie rzeczy…
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.