Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #5›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #5
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2009
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-19-4
Cena25,00
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ja cię kocham, a ty…
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #5” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W piątym tomie „Balsamisty” można doszukać się kilku zapowiedzi nadchodzących zmian. Wszystko wskazuje bowiem na to, że autorka zdecydowała się wysunąć na pierwszy plan relację pomiędzy Mamiyą a Azuki. Poza tym, wprowadza ona do opowieści coraz więcej elementów, dzięki którym kolejne historie w większym niż dotąd stopniu zaczynają się ze sobą zazębiać.

Paweł Ciołkiewicz

Ja cię kocham, a ty…
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #5” - recenzja]

W piątym tomie „Balsamisty” można doszukać się kilku zapowiedzi nadchodzących zmian. Wszystko wskazuje bowiem na to, że autorka zdecydowała się wysunąć na pierwszy plan relację pomiędzy Mamiyą a Azuki. Poza tym, wprowadza ona do opowieści coraz więcej elementów, dzięki którym kolejne historie w większym niż dotąd stopniu zaczynają się ze sobą zazębiać.

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #5›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #5
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2009
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-19-4
Cena25,00
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Do tej pory autorka koncentrowała się na snuciu opowieści powiązanych ze sobą w gruncie rzeczy tylko osobą głównego bohatera, w których zazwyczaj na pierwszym planie znajdował się ktoś, kto akurat wymagał pomocy balsamisty. Były to historie o konkretnych przypadkach wymagających od naszego bohatera wykazania się zarówno zawodowym kunsztem, jak i ludzką wrażliwością. Natomiast teraz na pierwszy plan zaczyna się wysuwać trudna relacja pomiędzy Mamiyą a Azuki. Od samego początku było jasne, że dziewczyna podkochuje się dość rozrywkowo nastawionym do życia młodzieńcu. Coraz bardziej oczywiste staje się jednak, że i dla niego jest ona kimś ważnym, ale zdecydowanie nie potrafi on tego okazać. Co więcej robi wszystko by ją od siebie odepchnąć.
Tom zaczyna się od wyjątkowo poruszającej opowieści „Prywatny Święty Mikołaj”. Oto widzimy jak czekający na nieuchronną śmierć Sekimoto Tadashi, szef wielkiej firmy Dream Toys produkującej zabawki, postanawia w dość osobliwy sposób naprawić relacje ze swoim synem. A jest co naprawiać. Pochłonięty pracą i uszczęśliwianiem innych dzieci za sprawą wspaniałych zabawek ojciec, całkowicie zaniedbał bowiem własną rodzinę. Sposób na naprawienie popełnionych w życiu błędów, jaki przyszedł mu do głowy, jest wyjątkowy. Dość powiedzieć, że nasz balsamista dostał od niego zlecenie, jakiego nie miał jeszcze w swojej dotychczasowej karierze. W tej krótkiej historii autorce udało się w intrygujący sposób ukazać, jak ważne w japońskim społeczeństwie są konwencje oraz fasady, za którymi ludzie skrywają swoje prawdziwe oblicza. Nawet po śmierci!
W „Sukience dla anioła” Mitsukazu Mihara kontynuuje rozważania na temat społecznych konwencji, ukazując losy chłopaka, który odkrywa w sobie pierwiastek kobiecy. Akihiriko znajduje mianowicie przyjemność w noszeniu kobiecych ubrań. Tylko jedna osoba go zrozumie – jest to pani Rio, kobieta zajmująca się szyciem eleganckich, ale też wyzywających i ekstrawaganckich strojów. Ona również zdaje się prowadzić dość niekonwencjonalne życie, ale najwyraźniej doskonale radzi sobie z własną odmiennością. Okazuje się jednak, że pozory mylą. Kobieta po prostu bardzo dobrze skrywała swoje prawdziwe uczucia.
„Przeciąć wstęgę Möbiusa” to pierwsze w tomie opowiadanie, w którym nie chodzi o jakiś przypadek śmierci będący nowym wyzwaniem dla balsamisty. Zamiast tego mamy tu do czynienia z refleksją na temat relacji pomiędzy Mamiyią a Azuki. Balsamista prosi dziewczynę, by przyszła do niego w środku tygodnia zamiast w weekend. Jest to o tyle dziwne, że nigdy takiej prośby nie formułował, a poza tym w tym dniu, w którym miałaby przyjść, wypada święto zakochanych. Dla dziewczyny jest to wskazówka, która rozbudz – po raz kolejny – nadzieje na to, że może chłopak również coś do niej czuje.
Opowieść „Pamięć ukryta za paznokciem” wprowadza do mangi elementy kryminału. Oto bowiem do pracowni balsamisty trafia ciało dziewczyny po przeprowadzonej sekcji zwłok. Dziewczyna zmarła w wyniku wypadku, ale po dokładnych oględzinach Mamiya nabiera pewnych podejrzeń, że to mogło być morderstwo. Niestety nie wie, jak powinien się w tej sytuacji zachować. Czy należy poinformować o tych podejrzeniach policję? Czy postąpienie w zgodzie z własnym sumieniem, może mieć dla kogoś negatywne konsekwencje?
Ostatnia opowieść w tomie łączy wątki, które pojawiły się w poprzednich historiach. Z jednej strony dowiadujemy się jak doszło do tego, że dziewczyna po sekcji zwłok trafiła do pracowni balsamisty, z drugiej zaś obserwujemy dalszy rozwój trudnego związku łączącego Mamiyę i Azuki. Ciąg dalszy zapowiada się intrygująco nie tylko z powodu motywów kryminalnych, ale przede wszystkim dlatego, że na scenie pojawia się nowa postać, która może stanowić dla balsamisty konkurencję w zabieganiu o względy Azuki. Oczywiście o ile nasz bohater zdecyduje się wreszcie w otwarty sposób o te względy zabiegać. Tom kończy się krótkim rozdziałem, w którym autorka przypomina kilka najważniejszych informacji o profesji balsamisty.
O graficznej stronie mangi trudno powiedzieć, coś nowego. Oszczędna kreska niezmiennie buduje poważną, refleksyjną atmosferę całej opowieści. Rysunki stają się bardziej szczegółowe, gdy autorka prezentuje projekty eleganckich strojów, przywołujących pewne skojarzenia z klimatami gotyckimi. Wysoki kontrast i brak jakiegokolwiek cieniowania nadaje rysunkom wykwintny charakter. Krótko mówiąc Mitsukazu Mihara pozostaje konsekwentna własnemu stylowi, który zapoczątkowała w pierwszym tomie. I bardzo dobrze.
Tym razem autorka podejmuje problematykę trudnej, często nieodwzajemnianej miłości. Widzimy to zarówno w historii zapracowanego ojca, który dopiero po własnej śmierci jakoś naprawił relacje ze swoim synem. Motyw ten pojawia się również w opowieści o nieszczęśliwie zakochanej dziewczynie i zazdrosnym o swoją żonę mężczyźnie. Nie można także pominąć rozwijającego się w dość nieoczekiwany sposób uczucia pomiędzy tytułowym bohaterem serii a Azuki. Skomplikowane relacje między nimi obserwujemy od pierwszego tomu, ale dopiero teraz okazują się one być kluczowe dla obu postaci. Tak, czy inaczej dalsze losy bohaterów wydają się teraz jeszcze bardziej intrygujące.
koniec
20 października 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ogrzać czyjeś serce
— Paweł Ciołkiewicz

„Opłakiwać kogoś i przetrwać to”
— Paweł Ciołkiewicz

Czekając na śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Słyszeć głos zmarłych
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Mucha nie siada
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.