Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Yves Swolfs
‹Durango #11: Kolorado›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDurango #11: Kolorado
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2016
RysunkiYves Swolfs
Wydawca Elemental
CyklDurango
ISBN9788394428648
Cena38,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

U podnóża Gór Skalistych
[Yves Swolfs „Durango #11: Kolorado” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydawało Wam się, że tytułowy bohater komiksowego cyklu Belga Yves’a Swolfsa przeżył już wszystko, co najgorsze? Że nic potworniejszego nie może mu się przytrafić? Otóż… jesteście w błędzie. Podróż Durango do „Kolorado” (taki tytuł nosi jedenasty album serii) przypomina zejście do najgłębszych kręgów dantejskiego Piekła.

Sebastian Chosiński

U podnóża Gór Skalistych
[Yves Swolfs „Durango #11: Kolorado” - recenzja]

Wydawało Wam się, że tytułowy bohater komiksowego cyklu Belga Yves’a Swolfsa przeżył już wszystko, co najgorsze? Że nic potworniejszego nie może mu się przytrafić? Otóż… jesteście w błędzie. Podróż Durango do „Kolorado” (taki tytuł nosi jedenasty album serii) przypomina zejście do najgłębszych kręgów dantejskiego Piekła.

Yves Swolfs
‹Durango #11: Kolorado›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDurango #11: Kolorado
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2016
RysunkiYves Swolfs
Wydawca Elemental
CyklDurango
ISBN9788394428648
Cena38,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dziki Zachód to bardzo niebezpieczne miejsce – wie to każdy wielbiciel westernów. Czy to filmowych, czy powieściowych, czy też komiksowych. Chwila nieuwagi może człowieka kosztować życie. Wyjście po zakupy może okazać się jego ostatnią drogą. Ale nawet zamknięcie się w czterech ścianach nie gwarantuje bezpieczeństwa. A już na pewno nie w położonym u podnóża Gór Skalistych miasteczku Nortonville w stanie Kolorado. Miastem, jak udzielnym księstwem, rządzi bowiem miejscowy potentat górniczy, pan Norton, mający na swoich usługach bezwzględnego szeryfa Maxwella i bandę jego zbirów. To on stanowi prawo i on je egzekwuje. Jest panem życia i śmierci mieszkańców okolicznych osad górniczych. Wszyscy przecież są jego pracownikami, choć może trafniejsze byłoby określenie – niewolnikami. W myśl powiedzenia, że władza absolutna deprawuje absolutnie – Norton jest człowiekiem pozbawionych wszelkich skrupułów, w spełnianiu swych zachcianek uznaje tylko jeden argument – siłę.
I to właśnie do tego miasteczka trafia leworęczny niebieskooki rewolwerowiec. Już na dworcowym peronie, chwilę po opuszczeniu pociągu, styka się z ludźmi Nortona, którzy mają w zwyczaju przeszukiwanie bagaży nowo przybyłych. Nie stawia im oporu, poddając się upokarzającej procedurze. Ma jednak do wykonania misję, a ona – przynajmniej w początkowym etapie działań – wymaga spolegliwości. Innym sposobem nie uda się Durango dotrzeć tam, dokąd chce i musi. Ludzie Nortona z miejsca zwracają uwagę na tajemniczego mężczyznę; nie odstępują go odtąd ani na krok. Co wcale nie jest takie trudne w mieście, w którym jedyny hotel, jedyny saloon i wszystkie sklepy należą do jednego człowieka. Lokalny satrapa zdaje sobie jednak sprawę, że nie jest kochany przez mieszkańców, że wielu ludziom zależy na tym, aby go uśmiercić. Dlatego też ludzi takich jak Durango, stanowiących potencjalne zagrożenie, woli mieć po swojej stronie. Nie wie tylko, że przybyszowi właśnie na tym zależy.
Komiks zaczyna się od mocnego uderzenia, dzięki któremu Yves Swolfs z miejsca wprowadza czytelnika w klimat opowieści. Od pierwszej planszy wiadomo, że Durango nie ma co liczyć na taryfę ulgową. Że i tym razem naprzeciw niego staną bandyci najpodlejszego sortu. Że zanim odniesie sukces – bo w to akurat chyba nikt nie wątpi – zostanie przeczołgany. Gdyby bowiem problemem był tylko Norton i jego główny pies gończy, Maxwell, moglibyśmy mówić o dużym fuksie głównego bohatera. Oj, nie… zbirów jest tu cała mała armia – i każdy z nich ma już na sumieniu wiele niewinnych istnień. Ale przecież i Durango nie wypadł krowie spod ogona. Można więc tradycyjnie liczyć na porcję pościgów konnych i pojedynków strzeleckich. Pojawia się także wątek romantyczny, o ile w ogóle w takim miejscu jak Nortonville można wspomnieć o romantyzmie. W każdym razie jedną z bohaterek jest kobieta tak piękna i stanowcza, że przy odrobinie dobrej woli można dla niej stracić głowę. Niestety, w przenośni i dosłownie.
Swolfs, jak zawsze, odpowiada nie tylko za scenariusz, ale i grafikę. I w obu tych rolach wypada – który to już raz? (biorąc pod uwagę tylko tę serię, to jedenasty) – znakomicie. Rysunki Belga są majstersztykiem; najlepszym przykładem tego, co realistyczny komiks frankofoński może zaoferować światu. Dbałość o przedstawienie postaci, o wykreowanie drugiego planu, o oddanie klimatu Dzikiego Zachodu (doskonale przecież znanego z filmowych westernów) – wszystko to jest na najwyższym poziomie. Na dodatek „Kolorado” posiada ten charakterystyczny dla Yves’a sznyt, po którym poznać, że album nie mógł wyjść spod ręki innego autora. Warto też zaznaczyć, że historia nie zostaje tym razem zamknięta w jednym tomie. Chcąc poznać ostateczny wynik starcia Durango z Nortonem, trzeba będzie sięgnąć po kolejną odsłonę serii – „Dziedziczkę”. Na szczęście trafi ona do sklepów już niebawem.
koniec
23 listopada 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Spisek i agentka Pinkertona
— Sebastian Chosiński

Łotr łotra łotrem pogania
— Sebastian Chosiński

Samotnik bez Imienia
— Sebastian Chosiński

Wśród skorpionów
— Sebastian Chosiński

Pociągiem do Piekła
— Sebastian Chosiński

Kobra kąsa zawsze dwa razy
— Sebastian Chosiński

Gdzie diabeł nie może, tam Durango pośle…
— Sebastian Chosiński

Nie taki wampir straszny jak o nim mówią
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zrodziło go Piekło
— Sebastian Chosiński

Górniczy protest na Dzikim Zachodzie
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.