Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Soren Mosdal
‹Nastrond›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNastrond
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiSoren Mosdal
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527295
Format64s. 165x235 mm
Cena37,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wybrzeże umarłych
[Soren Mosdal „Nastrond” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Náströnd” to komiks wymykający się jednoznacznym interpretacjom. Na poziomie najbardziej podstawowym jest to zapis krótkiego epizodu rozgrywającego się w symbolicznej rzeczywistości mitologii nordyckiej. Za tą fasadą kryje się jednak poruszająca, współczesna historia o ludzkich traumach.

Paweł Ciołkiewicz

Wybrzeże umarłych
[Soren Mosdal „Nastrond” - recenzja]

„Náströnd” to komiks wymykający się jednoznacznym interpretacjom. Na poziomie najbardziej podstawowym jest to zapis krótkiego epizodu rozgrywającego się w symbolicznej rzeczywistości mitologii nordyckiej. Za tą fasadą kryje się jednak poruszająca, współczesna historia o ludzkich traumach.

Soren Mosdal
‹Nastrond›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNastrond
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiSoren Mosdal
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527295
Format64s. 165x235 mm
Cena37,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Thorkel został podstępnie zamordowany przez Leifa – syna swojego kuzyna, Eryka Rudego (władcy Grenlandii będącego również tytułowym bohaterem innego komiksu Sørena Mosdala). I choć nasz bohater zginął w walce, trzymając w ręku miecz, nie trafił, ku swemu zdziwieniu, do Valhalli, ale znalazł się na jakimś tajemniczym miejscu. Dość szybko zorientował się, że to Náströnd, wybrzeże należące do krainy zmarłych, którą włada córka Lokiego – Hel. Dlaczego tak się stało? Dlaczego dzielny wojownik zamiast cieszyć się urokami Valhalli, znalazł się w miejscu przeznaczonym dla złodziei, zdrajców, cudzołożników i niewolników? Jakim niecnym czynem sobie na to zasłużył? Byłażby to magia, którą potajemnie praktykował? A może stało się tak z powodu zdradzieckiego uroku wiedźmy Katli? Thorkel wspólnie ze swoją niewolnicą Deirdre, która za sprawą bestialskiego rytuału stała się towarzyszką jego niedoli w krainie żywych trupów, podejmuje próbę wyjaśnienia i naprawienia tej sytuacji.
Cały komiks stanowi w gruncie rzeczy zapis działań podejmowanych przez Thorkela. Poza krótką retrospekcją wyjaśniającą okoliczności jego śmierci, akcja rozgrywa się na tytułowym wybrzeżu. Widzimy zatem jak Thorkel desperacko poszukując odpowiedzi na dręczące go pytania, wspina się na drzewo Yggdrasil i walczy z demonem Glamrem wysłanym przez Hel. W konsekwencji podczas lektury czytelnik ma nieodparte wrażenie, że to właśnie zdradziecko zamordowany wojownik jest głównym bohaterem komiksu. To nie jest jednak opowieść o Thorkelu, lecz o Deirdre, która pozostaje przez cały czas w cieniu, nie narzuca się swoją obecnością, nie epatuje swoją tragedią i poza jedną krótką chwilą, nie żali się na swój los. W końcu jest tylko niewolnicą i musi towarzyszyć w zaświatach swemu panu. Została w tym celu wybrana i poddana brutalnym rytuałom.
Jednak wraz z rozwojem opowieści staje się jasne, że coś tu nie gra. Czy Deirdre rzeczywiście została wybrana, czy też sama zgłosiła się do tej ostatniej podróży? Czy Thorkel jest jedynie jej panem, czy może kimś dla niej znacznie ważniejszym. Kto tu tak naprawdę został zdradzony i na czym ta zdrada polegała? Søren Mosdal zwodzi swoich czytelników i sprawia, że wszystko staje się względne. Historia dzielnego Thorkela niepostrzeżenie zamienia się w tragiczną opowieść o cierpieniach Deirdre, a przedostatni, całostronicowy kadr pojawiający się, gdy czytelnik jest już przekonany, że skończył lekturę, nadaje opowieści zupełnie nowe, zaskakujące oblicze. Okazuje się bowiem, że wszystko co zdarzyło się na wybrzeżu umarłych, było jedynie iluzją. Baśniowo-mitologiczna opowieść zyskuje nagle zupełnie inny wydźwięk. I właśnie na tym między innymi polega siła tej historii. Na możliwości interpretowania jej na wiele różnych sposobów.
Graficzna strona komiksu Sørena Mosdala jest bardzo surowa i oszczędna. Czarnobiałe, ekspresyjne rysunki przywołują pewne skojarzenia z kreską Mike’a Mignoli. Kanciaste postacie i nieco, demoniczne, uproszczone twarze rysowane są z dość dużą swobodą, która chwilami może sprawiać wrażenie pośpiechu, czy nawet braku staranności autora. Mroczny i depresyjny klimat opowieści podkreśla wylewająca się z każdej planszy czerń, zdecydowanie dominująca w komiksie. Autor rzadko używa kreskowania i łagodnego cieniowania. Zamiast tego stosuje światłocienie oparte na dużym kontraście. Wszystko to doskonale pasuje do pełnej dramatyzmu historii rozgrywającej się w mrocznej krainie umarłych, będącej we władaniu demonicznej córki Lokiego.
Komiks Sørena Mosdala, autora którego mieliśmy już okazję poznać za sprawą wydanego w ubiegłym roku albumu „Eryk Rudy. Opowieść zimowa”, wykracza poza oczywiste i jednoznaczne interpretacje. Z jednej strony jest to bowiem zakorzeniona w mitologicznej mitologii opowieść o perypetiach Thorkela, prawej ręce władcy Grenlandii – Eryka Rudego, w krainie umarłych. Jednak ta historia ma drugie, a może i trzecie dno. Można ją bowiem również czytać jako przypowieść o trudnej do przezwyciężenia traumie, nieodwracalnie zmieniającej ludzkie życie. To jednak nie wszystko. Stosując jeszcze inny klucz interpretacyjny, można również doszukiwać się rozważań o autonomii, wolności, możliwości podejmowania decyzji o własnym życiu i śmierci, czy wreszcie o zdradzie i jej konsekwencjach. Ostatnie kadry komiksu otwierają różne możliwości i sprawiają, że po skończonej lekturze, komiks trzeba przeczytać od początku, szukając odpowiedzi na pojawiające się pytania. Pozornie prosta i skromna opowieść zamienia się dzięki temu w wielowarstwowy dramat psychologiczny.
koniec
24 marca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.