Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #1: Getto›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #1: Getto
Scenariusz
Data wydania23 maja 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527417
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miłość w czasach zarazy
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #1: Getto” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zgodnie z intencjami twórców „Irena” to komiks będący przede wszystkim opowieścią o duchu walki Ireny Sendlerowej – uznanej za Sprawiedliwą wśród Narodów Świata, działaczki ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Korzystając z dostępnych materiałów Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard stworzyli adresowaną nie tylko do młodszego czytelnika, poruszającą historię prawdziwej bohaterki.

Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #1: Getto” - recenzja]

Zgodnie z intencjami twórców „Irena” to komiks będący przede wszystkim opowieścią o duchu walki Ireny Sendlerowej – uznanej za Sprawiedliwą wśród Narodów Świata, działaczki ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Korzystając z dostępnych materiałów Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard stworzyli adresowaną nie tylko do młodszego czytelnika, poruszającą historię prawdziwej bohaterki.

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #1: Getto›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #1: Getto
Scenariusz
Data wydania23 maja 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527417
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozpoczyna się w marcu 1941 roku. Widzimy jak ciężarówka z pomocą humanitarną wjeżdża na teren warszawskiego getta. W samochodzie obok kierowcy siedzi Irena Sendlerowa, szefowa komitetu pomocy społecznej, zajmująca się dostarczaniem na teren getta pożywienia, ubrań oraz lekarstw. Już pierwsza scena pokazuje charakter kobiety. Widzimy mianowicie, jak w zdecydowany sposób nakazuje ona otwarcie szlabanu niemieckiemu oficerowi. I właśnie taki obraz tytułowej bohaterki kreślą twórcy komiksu. Irena Sendlerowa jawi się tu jako niezwykle odważna, bezkompromisowa i szlachetna osoba myśląca wyłącznie o tym, jak pomagać innym.
Obserwując skalę dramatu ludzi cierpiących w getcie, Irena zdaje sobie sprawę, że dotychczasowe działania są niewystarczające. Momentem przełomowym okazuje się rozmowa z umierającą kobietą, która prosi bohaterkę o to, by ta wywiozła z getta jej kilkuletniego syna. Ta prośba, a raczej sposób w jaki została sformułowana, sprawia, że Sendlerowa zaczyna myśleć o jeszcze bardziej radykalnym zaangażowaniu się w pomoc ofiarom hitlerowskich prześladowań. Jednocześnie pojawia się jednak szereg dylematów moralnych. Z jednej strony pomoc potrzebującym jest przecież swoistym obowiązkiem, z drugiej natomiast, wiąże się ona z ogromnym ryzykiem. Irena nie chce narażać życia swoich bliskich oraz podwładnych – jako szefowa warszawskiego oddziału komitetu opieki społecznej jest świadoma ciążącej na niej odpowiedzialności. Na jej decyzję wpływa jednak przede wszystkim jedno, niezwykle dramatyczne zdarzenie, którego jest świadkiem na terenie getta. W świetle tej tragedii racjonalne kalkulacje schodzą na drugi plan.
Autorom udało się stworzyć niezwykle poruszającą opowieść o ludzkiej solidarności oraz miłości w bardzo trudnych czasach. Nie chodzi tu rzecz jasna o miłość w sensie romantycznym, ale o głębokie uczucie, które każe pomagać drugiemu człowiekowi nawet w obliczu śmiertelnego niebezpieczeństwa. Przy okazji snucia tej opowieści o woli walki, twórcy poruszają też kilka niezwykle ważnych kwestii. Znajdziemy tu między innymi refleksję na temat sposobu postrzegania dramatu rozgrywającego się za murami getta. Rozmowa Ireny z Waszel, umierającą w getcie kobietą, jednoznacznie pokazuje, że swoista znieczulica wobec ludzkiego cierpienia jest właściwością dość uniwersalną. Dopóki nieszczęście nie dotknie kogoś bezpośrednio, jest ono zazwyczaj traktowane z chłodną obojętnością. Szczególnie w czasach wojny, gdy każdy myśli tylko o tym, by samemu przeżyć, trudno o altruizm. W tym kontekście postawa Ireny Sendlerowej, naznaczona bezwarunkową miłością do bliźniego, wydaje się byś szczególnie wartościowa.
Niewątpliwie przed ogromnym wyzwaniem stanął rysownik komiksu. David Evrard musiał mianowicie stworzyć taki obraz okupowanej Warszawy oraz getta, który okaże się interesujący dla młodego odbiorcy, ale nie będzie trywializował prezentowanych zdarzeń. Ten cel udało się w pełni osiągnąć. Mamy tu do czynienia z kreską, która kojarzy się nieco – szczególnie w przypadku wizerunków bohaterów – z „Fistaszkami” Charlesa Schulza. Jest to zatem bez wątpienia stylistyka nawiązująca do komiksów dla dzieci, ale jednocześnie mająca w sobie pewien rodzaj powagi. Taką atmosferę w znacznym stopniu budują tła – widzimy bowiem albo zniszczone getto, albo naznaczoną faszystowską symboliką, okupowaną Warszawę. Trudno nawet powiedzieć, który z tych dwóch światów wygląda bardziej upiornie – czy utrzymany w szarościach złowieszczy wizerunek naznaczonego piętnem śmierci getta, czy też nieco jaśniejszy obraz warszawskich ulic, tylko pozornie przecież tętniących zwyczajnym życiem. Obrazu całości dopełnia ograniczona paleta barw oddająca wojenną atmosferę. Wszystko razem składa się na wyjątkowo poruszający obraz zniewolonego miasta.
Podsumowując należy stwierdzić, że pierwsza część trylogii poświęconej Irenie Sendlerowej, jest bez wątpienia komiksem interesującym. Warto podsunąć go do przeczytania dzieciom, ale lektura będzie zajmująca także dla dorosłych. Trzeba jednak potraktować tę opowieść, zgodnie z intencjami autorów, jako jedynie zaproszenie do samodzielnego studiowania niezwykłego życia tytułowej bohaterki. Nie jest to bowiem komiks historyczny w sensie ścisłym, nie jest to także – tym bardziej – dokument ukazujący wiernie poszczególne zdarzenia z jej życia (choć w komiksie znalazły się przypisy wyjaśniające pewne zdarzenia oraz lista książek poświęconych Irenie Sendlerowej). „Irena” pozostaje dostosowaną do dziecięcej wrażliwości, mądrą i przejmującą wizją życia zgodnego z pewnymi wartościami. Jest to budująca opowieść o tym, że nawet w czasach, gdy tak trudno było żyć godnie, byli ludzie przedkładający życie innych ponad własne bezpieczeństwo.
koniec
23 maja 2017

Komentarze

23 V 2017   20:40:07

"Akcja komiksu rozpoczyna się w marcu 1949 roku..." To jakaś historia w świecie alternatywnym?

23 V 2017   20:44:23

Oczywiście, że nie. Akcja komiksu zaczyna się w roku 1941. Zaraz poprawimy. Dziękujemy za czujność.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, których ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ta, która ocaliła tysiące
— Agata Włodarczyk

Nieść pomoc aż do zapomnienia
— Agata Włodarczyk

Zachować pamięć
— Paweł Ciołkiewicz

Anonimowi bohaterowie
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.