Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Michał ‘Śledziu’ Śledziński
‹Osiedle Swoboda 1 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOsiedle Swoboda 1 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania27 marca 2017
RysunkiMichał ‘Śledziu’ Śledziński
Wydawca Kultura Gniewu
CyklOsiedle Swoboda
ISBN978-83-64858-55-0
Format280s. 165×235mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena69,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Swobodna ekipa kontratakuje
[Michał ‘Śledziu’ Śledziński „Osiedle Swoboda 1 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Osiedle Swoboda” to komiks, który doczekał się już statusu dzieła kultowego. Dziwnym zatem nie jest, że opowieść o wielce interesującym oraz pełnym zadziwiających przypadków życiu skłonnej zarówno do filozoficznej refleksji jak i hedonistycznych uciech młodzieży doczekała się kolejnej, dwutomowej edycji.

Paweł Ciołkiewicz

Swobodna ekipa kontratakuje
[Michał ‘Śledziu’ Śledziński „Osiedle Swoboda 1 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

„Osiedle Swoboda” to komiks, który doczekał się już statusu dzieła kultowego. Dziwnym zatem nie jest, że opowieść o wielce interesującym oraz pełnym zadziwiających przypadków życiu skłonnej zarówno do filozoficznej refleksji jak i hedonistycznych uciech młodzieży doczekała się kolejnej, dwutomowej edycji.

Michał ‘Śledziu’ Śledziński
‹Osiedle Swoboda 1 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOsiedle Swoboda 1 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania27 marca 2017
RysunkiMichał ‘Śledziu’ Śledziński
Wydawca Kultura Gniewu
CyklOsiedle Swoboda
ISBN978-83-64858-55-0
Format280s. 165×235mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena69,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O komiksie Michała Śledzińskiego napisano już chyba wszystko, co można było napisać. Były to oczywiście głównie same pochwały. Uprzedzając nieco fakty, powiedzmy zatem, że wszelkie zachwyty nad komiksem są w pełni uzasadnione. Czwarta edycja komiksu, która ukazuje się osiemnaście lat po debiucie pierwszego odcinka serii na łamach „Produktu”, potwierdza że te opowieści nie straciły nic ze swej aktualności. Przez ten czas Michał Śledziński stworzył wiele świetnych rzeczy, ale dla wielu miłośników historii obrazkowych już zawsze będzie kojarzył się przede wszystkim z tą pełną specyficznego humoru opowieścią, umiejętnie łączącą w sobie nieco surrealistyczną atmosferę z realistycznym zapisem doświadczeń wchodzącej w dorosłe życie młodzieży.
Nowa edycja komiksu dla wszystkich fanów serii stanowi doskonałą okazję do powtórnego spotkania ze swobodną ekipą, a dla potencjalnych nowych czytelników jest to dobry moment na rozpoczęcie tej przygody. Tym bardziej, że aktualne wydanie, z przygotowanymi specjalnie na tę okazję okładkami, zostało pomyślane jako dylogia. Pierwszy tom zawiera klasyczne, czarnobiałe historie pierwotne drukowane w „Produkcie”, a drugi, o którym napiszemy niebawem, zbiera sześć osobnych, utrzymanych już w innej stylistyce, zeszytów opublikowanych w latach 2004-2006. W pierwszym tomie znalazło się dziewięć historii (w tym dwie dłuższe, trzyczęściowe) oraz dodatki zawierające wywiady z bohaterami oraz galerię grafik. Nowe wydanie, w twardej oprawie z efektowną obwolutą prezentuje się naprawdę epicko.
Opowieść Śledzińskiego o burzliwym życiu osiedlowej młodzieży, poza wieloma innymi walorami, ma w sobie istotny wymiar autobiograficzny. Nie jest to jednak w żadnym razie tak modny dzisiaj autobiograficzny ekshibicjonizm, często rażący miałkością i banałem, ale intrygująca gra z czytelnikiem polegająca na łączeniu elementów fikcyjnych ze zdarzeniami, które rozegrały się naprawdę. Śledziński sam brał w nich udział, albo tylko o nich słyszał. Zresztą właśnie ten gawędziarski charakter stanowi jeden z kluczowych atutów opowieści. Jej bohaterowie nieustannie opowiadają sobie niestworzone historie, które – bez względu na to, czy są prawdziwe, czy nie – przydają komiksowi autentyzmu.
Ta fikcyjno-dokumentalna konstrukcja fabularna zaprawiona została dodatkowo satyrycznymi nawiązaniami do klasyki komiksowej oraz szerzej rozumianej popkultury, które można odczytywać jako swoisty hołd składany twórcom z lat osiemdziesiątych. Niektóre wypowiedzi bohaterów będą czytelne dla niemal wszystkich („Jestem twoim ojcem, Luke”), inne ucieszą tych bardziej wtajemniczonych („Pokój zapanuje, kiedy trójka się zjednoczy”). Ten swoisty autobiografizm „Osiedla swoboda” odbiega – w pozytywnym sensie – od dzisiejszych standardów w jeszcze jednym wymiarze. Chodzi mianowicie o pozycję samego twórcy. Śledziński opowiada przede wszystkim o młodzieży funkcjonującej w specyficznym czasie i przestrzeni, samego sytuując siebie nieco na uboczu. Zawsze jest gdzieś w tle, skąd przygląda się swoim bohaterom (często wywołując u nich niemałą konsternację). Wprowadzając samego siebie na plansze komiksu jako „wszechwiedzącego narratora”, robi to z ogromnym dystansem, bawiąc się przy okazji konwencją. Moment w którym Ciachcirachciach, niczym Volga Jasnowidząca ze „Szninkla”, wygłasza swą przepowiednię, by chwilę potem upomnieć Kundzia za jego nietaktowne myśli, stanowi doskonały przykład takiej postawy.
„Osiedle Swoboda” nie byłoby tak ważnym komiksem, gdyby nie warstwa graficzna. Kreska Śledzińskiego jest zdecydowana i niezwykle ekspresyjna. Rysownik, choć można odnieść wrażenie, że podczas tworzenia rozpierała go energia – jednocześnie zachowuje pewien rygor, dzięki któremu rysunki są czytelne i jednoznaczne. Dynamiczne kadrowanie sprawia, że całość – choć stanowi w gruncie rzeczy opowieść obyczajową – czyta się jak dobrą sensację. Specyficzne kreskowanie i częste operowanie dużym kontrastem nadaje kadrom tak charakterystyczny dla „wczesnego Śledzińskiego” charakter. Mówiąc wprost, komiks po prostu doskonale wygląda, a czytelnik podczas lektury nie musi zadawać sobie z drżącym sercem pytania – „czy autor aby na pewno potrafi rysować?”
Kolejne edycje komiksu sprawiają, że przygody Niedźwiedzia, Wiraża, Smutnego, Kundzia i Szopy, powoli zbliżają się do estymy, jaką cieszą się przygody Kajka i Kokosza, Tytusa, Romka i Atomka, Kleksa, a nawet Thorgala. W tym porównaniu trzeba oczywiście zachować wszelkie proporcje. Chodzi mi o to, że Michał Śledziński należy do pokolenia, które wychowywało się między innymi na komiksach ze „Świata Młodych”. Przedstawiciele tej generacji – do której zalicza się także piszący te słowa – niesieni siłą nostalgii wracają dziś do komiksów z dzieciństwa i ponownie przeżywają miłe chwile związane z ich lekturą, zachęcając do obcowania z komiksem swoje dzieci. Stąd – między innymi – bierze się niesłabnąca popularność komiksów tworzonych przez Janusza Christę, Henryka Jerzego Chmielewskiego, Tadeusza Baranowskiego oraz Grzegorza Rosińskiego. Za chwilę w nowy etap swojego życia wkraczać będą ci, którzy wychowywali się na komiksach z „Produktu” i zapewne emocje związane z lekturą sprzed lat, będą w tym przypadku podobne. Już niebawem zobaczymy pewnie na niejednym konwencie komiksowym epicką scenę, w której ojciec dzierżąc nowe wydanie „Osiedla Swobody” wypowie do swojej latorośli fundamentalną kwestię: „zobacz synu, lekturze tegoż komiksu oddawałem się pasjami, pacholęciem jeszcze będąc”.
koniec
15 września 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Demony i halucynogenne grzybki
— Sebastian Chosiński

Kiedyś to były czasy, dzisiaj czasów nie ma
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Krótko o komiksach: Jakaś taka amerykańskawa ta polska rodzinka…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kapitan Żbik: Korzeń też psuje się od głowy
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta dymki: Styczeń 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Jaka piękna katastrofa
— Sebastian Chosiński

Śledź rysuje karpia
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Maj-czerwiec 2009
— Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Przeżyyyj to saaam! Przeżyyyj to…
— Tomasz Kontny

Niby nowe, a trąci myszką
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.