Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Naoki Urosawa
‹Monster #3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMonster #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2014
RysunkiNaoki Urosawa
Wydawca Hanami
CyklMonster
ISBN78-83-60740-85-9
Cena65,00
Gatunekmanga, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Gra pozorów
[Naoki Urosawa „Monster #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom serii „Monster” przynosi kolejne zdarzenia związane z dramatyczną ucieczką doktora Tenmy i jego poszukiwaniami tytułowego potwora. Bohaterom pojawiającym się na scenie w poszczeglnych epizodach coraz trudniej oddzielić prawdę od kłamstwa, a granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością ulega zatarciu.

Paweł Ciołkiewicz

Gra pozorów
[Naoki Urosawa „Monster #3” - recenzja]

Trzeci tom serii „Monster” przynosi kolejne zdarzenia związane z dramatyczną ucieczką doktora Tenmy i jego poszukiwaniami tytułowego potwora. Bohaterom pojawiającym się na scenie w poszczeglnych epizodach coraz trudniej oddzielić prawdę od kłamstwa, a granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością ulega zatarciu.

Naoki Urosawa
‹Monster #3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMonster #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2014
RysunkiNaoki Urosawa
Wydawca Hanami
CyklMonster
ISBN78-83-60740-85-9
Cena65,00
Gatunekmanga, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Świetnie zapowiadający się młody lekarz Kenzō Tenma został poddany niezwykle trudnej próbie. W wyniku niesłusznego oskarżenia o zbrodnie popełnione przez Johana Lieberta – młodego mężczyznę zawdzięczającego mu życie – musi uciekać przed wymiarem sprawiedliwości. Ciążą na nim bowiem nie tylko zarzuty o zamordowanie dyrektora szpitala, w którym pracował, ale jest poszukiwany także za seryjne zabójstwa samotnych, starszych małżeństw. Mimo tego doktor wytrwale dąży do schwytania stojącego z tymi zbrodniami potwora. Przy okazji odkrywa też szereg nowych faktów z mrocznej przeszłości Johana.
Trzeci tom serii stanowi w gruncie rzeczy zbiór kilku epizodów. Choć są one ściśle związane z główną akcją komiksu, to nie posuwają jej za bardzo do przodu. Zresztą podczas lektury można odnieść wrażenie, że cała ta kryminalna intryga stanowi dla Naoki Urasawy jedynie pretekst do snucia niezwykle złożonej narracji i konstruowania wielowymiarowych postaci. Widzimy tu zatem najpierw doktora Tenmę, który rozpaczliwie szukając sposobów na dopadnięcie Johana zwraca się o pomoc do swojego znajomego ze studiów. Chce, by pracujący dla policji doktor Gillen pomógł mu, tworząc na podstawie zostawionych przez Johana listów profil seryjnego zabójcy. Problem polega jednak na tym, że Gillen nie wierzy Tenmie i podejrzewa, że to on sam stoi za wszystkimi zabójstwami. Następnie śledzimy wyprawę Tenmy i Dietera do Freiham, podczas której poznają oni starsze małżeństwo. Wspólna podróż staje się okazją do refleksji na temat umiejętności dostrzegania różnicy pomiędzy dobrem i złem. Trzeci epizod opowiada o nowym życiu mordercy rodziny Fortnerów. Dręczony wyrzutami mężczyzna napotyka na swej drodze żądną zemsty przybraną córkę małżeństwa, a zarazem siostrę Johana - Ninę Fortner (znaną także jako Anna Liebert). Efekt tego spotkania jest dla niego bardzo zaskakujący.
W kolejnym epizodzie na scenie pojawia się po raz kolejny demoniczny inspektor Lunge. Jego nie do końca zgodne z prawem działania nastawione są na schwytanie w pułapkę doktora Tenmy. Wygląda na to, że jego nieustępliwości nie jest w stanie zmienić nawet to, co zdarzyło się między nimi tym razem. Swoje kolejne pięć minut dostaje także Eva Heineman i okazuje się, że jest to postać znacznie bardziej skomplikowana, niż można było sądzić do tej pory. Wydawało się, że jej jedyną motywacją jest nienawiść do Tenmy, tymczasem wygląda na to, że uczucia jakie żywi do dawnego narzeczonego są zupełnie innej natury. W ostatnim epizodzie pojawia się sam Johan we własnej osobie, choć jak zwykle steruje on zdarzeniami pozostając w cieniu. Obserwujemy tu historię sędziwego Hansa Schuwalda. Ten potentat finansowy dożywa swych dni spędzając czas w swoim domu i słuchając klasycznej literatury czytanej przez dorabiających sobie studentów. Jednym z nich jest właśnie Johan. To nie wróży nic dobrego.
Wszystkie te epizody składają się na utrzymaną w refleksyjnej tonacji, spójną całość. Głównym motywem zdaje się być w niej skomplikowana relacja pomiędzy prawdą i kłamstwem. Bohaterowie poszczególnych opowieści znajdują się w niezwykle skomplikowanych sytuacjach i muszą dokonywać trudnych wyborów. Doktor Gillen jest przekonany, że mordercą jest sam Tenma i to przekonanie chwilami udziela się także czytelnikom. W zasadzie gdyby okazało się, że to doktor ma rozdwojenie osobowości, nie byłoby to aż tak bardzo zaskakujące. W podobnie niejednoznacznej sytuacji znajduje się morderca rodziny Fortnerów – nie wie, czy powinien uwierzyć swojemu ochroniarzowi, czy córce zamordowanego przez siebie małżeństwa. Emerytowany policjant, który wspólnie ze swoją żoną podwozi doktora Tenmę również zastanawia się nad tym, jaka jest prawda o tym człowieku. Czy powinien zaufać rezultatom policyjnych śledztw sugerujących, że Tenma jest zabójcą, czy też zawierzyć własnej intuicji mówiącej mu, że to dobry człowiek? Naoki Urasawa we wszystkie te dylematy wciąga czytelnika i sprawia, że on również chwilami odczuwa podobne wątpliwości do tych, jakie dręczą bohaterów.
Seria Naoki Urasawy niezmiennie oferuje rozrywkę na najwyższym poziomie. Skomplikowana intryga kryminalna rozwija się niespiesznie, niemal przy okazji prezentacji kolejnych epizodów z życia osób jakoś uwikłanych w działalność tytułowego potwora. Johan jest bowiem nieustannie w tej opowieści obecny, choć sam pojawia się bardzo rzadko. Wszyscy o nim mówią i często są w jakiś sposób przez niego manipulowani. Autor przybliżając losy poszczególnych osób i trawiące ich wewnętrzne dylematy nadaje tej historii niezwykłą głębię, ale równocześnie sprawia, że lektura kolejnych tomów wymaga nie lada uwagi i wymusza powroty do zdarzeń opisanych we wcześniejszych odsłonach tej historii. Nic tu bowiem nie dzieje się przypadkowo i nawet pozornie najdrobniejsze zdarzenia oraz nic nie znaczące postaci mogą pojawić się w przyszłości w zupełnie innej, istotnej roli. Trzeba być przygotowanym na każdy zwrot akcji. Jednak właśnie dzięki temu „Monster” jest opowieścią, która angażuje czytelnika i nie pozwala mu nawet na chwilę dekoncentracji.
koniec
25 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, którego ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
Maciej Jasiński

14 IV 2024

Egmont wydaje równolegle kilka serii z Conanem w roli głównej. W cyklu „Conan Barbarzyńca” mieliśmy do tej pory między innymi całkiem niezłą historię Jasona Aarona zatytułowaną „Życie i śmierć” Conana. Tym razem w albumie zatytułowanym „Tygiel” główny bohater trafia do miasta Garchall w Uttara Kuru i niemal od razu pakuje się w kolejne wielkie kłopoty.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zabić Johana
— Paweł Ciołkiewicz

Nic do stracenia
— Paweł Ciołkiewicz

Każde życie ludzkie jest warte tyle samo
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Wina ojca
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.