Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Clayton Crain, Paul Jenkins
‹Universe›

Universe #1
EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUniverse
Scenariusz
Data wydaniamaj 2002
RysunkiClayton Crain
PrzekładPiotr Pajerski, Jacek Brzezowski
KolorJonathan D. Smith, Steve Firchow, John Starr
Wydawca Mandragora
ISBN-1083-89036-06-1
Format170×260
Cena24,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Poranna kawa z Szatanem
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tom Judge budzi się skacowany. Wychodzi z łóżka (w nim leżą dwie piękne kobiety poznane poprzedniego wieczora), przechodzi do drugiego pokoju. Rozgląda się po zapuszczonym wnętrzu. Na stoliku leżą opróżnione flaszki, Biblia, zdjęcia z przeszłości.

Tomasz Sidorkiewicz

Poranna kawa z Szatanem
[ - recenzja]

Tom Judge budzi się skacowany. Wychodzi z łóżka (w nim leżą dwie piękne kobiety poznane poprzedniego wieczora), przechodzi do drugiego pokoju. Rozgląda się po zapuszczonym wnętrzu. Na stoliku leżą opróżnione flaszki, Biblia, zdjęcia z przeszłości.

Clayton Crain, Paul Jenkins
‹Universe›

Universe #1
EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUniverse
Scenariusz
Data wydaniamaj 2002
RysunkiClayton Crain
PrzekładPiotr Pajerski, Jacek Brzezowski
KolorJonathan D. Smith, Steve Firchow, John Starr
Wydawca Mandragora
ISBN-1083-89036-06-1
Format170×260
Cena24,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Jeszcze raz przypominają mu się wydarzenia, które doprowadziły do tego, że porzucił stan duchowny i toczy obecne życie. I jeszcze nie wie, że tego samego dnia jego dom stanie w płomieniach, a on sam wypije kawę z władcą piekieł i pozna zasady na których zbudowany jest świat w którym przyszło mu żyć. Ten, i nie tylko ten świat.
Tak zaczyna się kolejna historia z komiksowego wszechświata zamieszkanego przez bohaterów serii wydawanych przez amerykańskie wydawnictwo Top Cow Productions.
Geneza
Zaczniemy z pozornie całkiem innej beczki.
W 1997 roku Garth Ennis („Pielgrzym”, „Kaznodzieja”, „Hitman”) rozpoczął pisanie dla wydawnictwa Top Cow kolejnego komiksu z superbohaterem. Tym razem był nim Jackie Estacado – zawodowy morderca na usługach swojego przybranego ojca a jednocześnie szefa lokalnej mafii – Frankiego Franchetti. W pierszych sześciu numerach serii Ennis przedstawił czytelnikom galerię barwnych postaci, przyjaciół i wrogów głównego bohatera, który – tu tkwi haczyk – w dniu swoich dwudziestych pierwszych urodzin odziedziczył po swoim zmarłym ojcu moc Ciemności pozwalającą mu na kreowanie rozmaitych tworów z mrokiem powiązanych. „The Darkness”, bo o tym tytule mowa, wraz z istniejącym już komiksem „The Witchblade” (tu bohaterką – często bardzo skromnie przyodzianą – była policjantka wyposażona w tajemniczą rękawicę bojową) stanowiły trzon komiksów wydawanych przez wydawnictwo Top Cow. Z początku niesamowity przebój wydawniczy z czasem zaczął tracić klientów, znużonych formułą zaproponowaną przez twórców, która po kilku latach produkcji tytułów zaczęła połykać swój własny ogon. Wydawcy nie zasypiali jednak gruszek w popiele i co kilkanaście miesięcy proponowali czytelnikom kolejne „rewolucyjne” zmiany, występy gościnne bohaterów w tytułach konkurencji („Darkness / Batman”, „Witchblade / JLA”, „szczytem” zaś osiągnięć jest crossover „Witchblade/Aliens/Darkness/Predator”) oraz zmiany rysowników i scenarzystów. O ile w przypadku Witchblade popularność podtrzymywał między innymi przychylnie przyjęty serial telewizyjny realizowany na podstawie komiksu (oraz wiecznie popularny wizerunek „bad girl”), to „Darkness” nie miał takiego szczęścia. Ówczesny autor „The Witchblade”, Paul Jenkins, przy zgodzie szefów firmy, planował wprowadzenie nowego tytułu na rynek. Tytułu, który miałby uporządkować sporą już ilość ukazujących się w Top Cow Productions zeszytów (do dwóch wymienionych doszły jeszcze między innymi „Tomb Raider”, „Fathom” oraz „Ascension”) oraz zasady rządzące światem w którym ich akcja się toczyła. W ostatnim, czterdziestym, numerze pierwszej serii „The Darkness” Jenkins uśmierca więc Jenny – ukochaną głównego bohatera, jak i jego samego (szczegóły pozostawmy potencjalnym czytelnikom), a komiks kończy zapowiedzią „Ciąg dalszy w Universe #1”. Wystarczyła odpowiednio przeprowadzona kampania reklamowa i „Universe” #1 staje się kolejnym przebojem wydawnictwa.
Zasady Gry
Zasady gry są proste. „Nieba nie ma. A w każdym razie w takim sensie w jakim jest nam znane. Jest tylko piekło. Dusza każdego człowieka, niezależnie od trybu życia jakie prowadził na Ziemi, po śmierci nosiciela trafia do Piekła.” Ale co dalej? Co się z nimi dzieje? I na czym polegają plotki, które głoszą, że niektóre z dusz znikają z piekielnych ziem, by przenieść się gdzieś Dalej. Gdzie i w jaki sposób one podróżują? I czy władca piekieł („Mów mi Nick”), który siedzi na krześle obok i sączący z kubka kawę, mówi prawdę?
Na te pytania będzie musiał odpowiedzieć Tom Judge, który w kilka chwil po odnalezieniu tajemniczego amuletu – Zachwytu – stanąć będzie musiał przed wyzwaniem swojego życia. Acha, a przy okazji będzie musiał jeszcze uratować wszechświat przed zagładą. Bo Szatan jest już zmęczony i opuścił swój wymiar…
Paul Jenkins planował stworzenie tytułu, wokół którego toczyła by się akcja innych komiksów wydawnictwa – czytelnicy każdego z pozostałych numerów znaleźli by tu coś dla siebie (wizyty bohaterów innych serii, wykreowanie postaci stanowiących zagrożenie dla całego komiksowego uniwersum oraz stworzenie geografii i mechanizmów tym światem rządzącej). Tworząc scenariusz do „Universe” korzystał on wielu istniejących i sprawdzonych w opowieściach komiksowych pomysłów (Władca Piekła opuścił już Piekło w „Sandmanie” Neila Gaimana, stamtąd też pochodzi koncept głównej mocy jaką rozporządza noszony przez Judge’a amulet; sposób na wyłganie się z kontraktu na duszę jaki zawarł Tom Black – nowy, posiadający ogromne zasoby i wiedzę na temat Piekła, przeciwnik głównych bohaterów – został zaczerpnięty z numerów „Hellblazera” pisanych przez Gartha Ennisa) oraz kilku oryginalnych przeróbek znanych mitów (trzygłowy Cerber czy choćby taksówkarz eee… znaczy przewoźnik Charon).
Wizualnie komiks ten to mieszanina komiksu grozy, sensacji i klasycznego komiksu o superbohaterach (tu najbardziej przypomina „Spawna”) w którym pełno demonicznych postaci i miejsc piekielnych. Clayton Cray, rysownik serii, znany wcześniej z komiksu „Bez honoru” (Mandragora 2002) rozwija swoje umiejętności, a jednocześnie pozostaje wierny swojemu własnemu, charakterystycznemu stylowi pełnego karykaturalnych, zniekształconych twarzy oraz wielu malutkich kreseczek. Na szczęście tym razem (w przeciwieństwie do „Bez Honoru”) bohaterów można bez problemu od siebie odróżnić, a fabułę komiksu śledzić bez większych kłopotów.
Pierwsze cztery zeszyty polskiej edycji zebrane w jednym tomie to wprowadzenie głównych bohaterów, rozwiązanie sytuacji Jackiego Estacado, wycieczkę krajoznawczą po kilku poziomach Piekła oraz pierwsze pojawienie się Toma Blacka – postaci, która z pewnością da o sobie znać w kolejnych numerach serii. 96 stron na kredowym papierze, sztywna, nielakierowana okładka. Tłumaczenie na dobrym, przyzwoitym poziomie (może tylko „you’re screwed” z zakończenia pierwszego zeszytu należałoby przetłumaczyć jako coś w rodzaju „masz przechlapane” a nie „jesteś zalany"; a od czasu do czasu dodać kilka apostrofów – by Jackie nie stawał się Jackiem).
W zapowiadanym na sierpień drugim tomie czeka nas rozwinięcie motywów zasygnalizowanych w tomie pierwszym. Poznamy więcej szczegółów na temat Toma Blacka, możliwości Zachwytu, a Thomas Judge spotka kilka postaci ze swojej przeszłości oraz w poszukiwaniu rozwiązania tajemnicy znikających dusz odbędzie podróż piekielnym pociągiem (prowadzonym przez Konduktora) do kolejnych kręgów Piekła.
Komiks dla fanów komiksowych horrorów oraz świata wykreowanego przez Top Cow.
koniec
1 września 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Beznadziejna piątka
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Spider-Man to tylko jeden bohater komiksowy, ale posiadający tak rozbudowane własne uniwersum, jak mało który. Nic dziwnego, był to od zawsze pupil samego Stana Lee, ulubieniec czytelników i wydawniczy samograj. Wrogów miał mnóstwo, najwięcej tych występujących kilka razy i często zapominanych, bo przemykających szybko po nawet nie drugim czy trzecim, ale czwartym planie. Dziś czytamy komiks z takimi właśnie kolesiami w rolach głównych.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Tysiąc lat w przód, czy trzydzieści w tył?
— Marcin Knyszyński

Oprawa zdobi fabułę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Stare sztuczki Gartha Ennisa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Miłe złego początki
— Tomasz Sidorkiewicz

Lilak (Syringa vulgaris)
— Wojciech Gołąbowski, Tomasz Sidorkiewicz

Tegoż autora

Potrawka z napletka
— Tomasz Sidorkiewicz

Demony nie umierają
— Tomasz Sidorkiewicz

Wilkołaki i Magiczne Rękawice
— Tomasz Sidorkiewicz

Steamfantasy
— Tomasz Sidorkiewicz

Wszyscy zostaniecie nababieni
— Tomasz Sidorkiewicz

A krew demonów jest nadal zielona
— Tomasz Sidorkiewicz

Veni. Vidi. I co dalej?
— Tomasz Sidorkiewicz

Z czaszką w tle
— Tomasz Sidorkiewicz

Inne światy
— Tomasz Sidorkiewicz

Obietnica przygody
— Tomasz Sidorkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.