Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 5›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 5
Scenariusz
Data wydania31 marca 2012
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-68-2
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Na tropie nienawiści
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 5” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W piątym tomie serii „Pluto” znalazło się nieco więcej miejsca na refleksję i rozważania filozoficzne, choć nie brakuje również spektakularnych walk i kolejnych zaskakujących zwrotów akcji. Naoki Urasawa nie oferuje co prawda jeszcze żadnych wskazówek odnośnie rozwiązania zagadki, ale rzuca światło na kilka istotnych zdarzeń z przeszłości.

Paweł Ciołkiewicz

Na tropie nienawiści
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 5” - recenzja]

W piątym tomie serii „Pluto” znalazło się nieco więcej miejsca na refleksję i rozważania filozoficzne, choć nie brakuje również spektakularnych walk i kolejnych zaskakujących zwrotów akcji. Naoki Urasawa nie oferuje co prawda jeszcze żadnych wskazówek odnośnie rozwiązania zagadki, ale rzuca światło na kilka istotnych zdarzeń z przeszłości.

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 5›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 5
Scenariusz
Data wydania31 marca 2012
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-68-2
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Detektyw Gesicht kontynuuje swoje śledztwo, ale jednocześnie musi sprawować opiekę nad Adolfem Haasem. Mężczyzna, który planował jego zabójstwo, sam bowiem potrzebuje teraz pomocy. Działający niegdyś w religijnej grupie nienawidzącej robotów, jest teraz ścigany przez niedawnych współwyznawców i tylko Gesicht jest w stanie go obronić. Co więcej, okazuje się, że – dowiedzieliśmy się tego z dramatycznego zakończenia poprzedniego tomu – detektyw… zabił brata Adolfa. To właśnie chęć zemsty popychała Haasa do działania. Teraz Gesicht, znajduje się w kłopotliwej sytuacji. Powoli bowiem powracają do niego wymazane w jakiś sposób wspomnienia, co wywołuje ogromny szok. Czy faktycznie mógł zabić człowieka? Czy zrobił to kierując się typowo ludzkim uczuciem, jakim jest nienawiść? Szukając odpowiedzi na te pytania Gesicht po raz kolejny udaje się na spotkanie z robotem Bora 1589, a następnie przeprowadza rozmowę z przetrzymywanym w więzieniu wladcą Królestwa Persji Dariuszem XIV. Drugi wątek istotny dla tej opowieści związany jest z historią twórcy Atoma Żelaznorękiego, profesora Tenmy. Poznajemy jego motywacje oraz pragnienia kierujące naukowcem w czasie pracy nad swoim robotem.
Historia przedstawiona przez Naoki Urasawę nieustannie zyskuje na głębi oraz staje się coraz bardziej zawiła i wielowątkowa. Bohaterowie dowiadują się o sobie nowych rzeczy, które pod znakiem zapytania stawiają ich dotychczasowe wyobrażenia o sobie. Najbardziej dramatyczna zmiana zaszła oczywiście w detektywie Gesichcie, który musi teraz stawić czoła szokującym, wracającym do niego powoli wspomnieniom. Podczas lektury można odnieść wrażenie, że to co dało początek całej historii, stało się teraz dodatkiem do egzystencjalnych dylematów nękających bohaterów tej opowieści. Tym bardziej, że toczące się jakby w tle kolejne walki najpotężniejszych robotów na świecie kończą się w sposób zgodny z przewidywaniami. Nikt nie może pokonać tytułowego Pluto, który konsekwentnie eliminuje kolejne przeszkody na drodze do… No właśnie nie za bardzo jeszcze wiadomo czemu to wszystko ma służyć. Kolejne szczegóły pojawiające się w opowieści rzucają nowe światło na polityczno-technologiczny kontekst całej historii, ale do wyjaśnienia zagadki jeszcze daleko.
Również oprawa graficzna tej opowieści pozostaje niezmiennie na najwyższym poziomie. W zasadzie trudno powiedzieć o niej coś nowego. Przedstawione za pomocą czystej, delikatnej kreski dynamiczne sceny walk, fotorealistyczne tła, pełne emocji twarze składają się na intrygującą całość. Interesującym uzupełnieniem tego tomu jest umieszczony na ostatnich stronach tekst krytyka komiksowego Tomohiko Murakamiego. Autor w ciekawy sposób analizuje zależności pomiędzy serią „Pluto” a twórczością Osamu Tezuki, szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego Urasawa wybrał akurat historię „Największy robot na ziemi”. Po lekturze tego tekstu wiele epizodów opisanych w mandze zyskuje zupełnie nowe znaczenie. Szczególnie intrygująca jest relacja pomiędzy twórcą Atoma profesorem Tenmą i… twórcą „Atoma” Osamu Tezuką. Co więcej, okazuje się, że inne wielkie dzieło Urasawy – „Monster” – jest w zaskakujący sposób powiązane z jego refleksjami na temat twórczości Tezuki oraz interpretacjami „Atoma Żelaznorękiego”.
Seria Naoki Urasawy zainspirowana twórczością Osamu Tezuki nadal dostarcza rozrywki na najwyższym poziomie. Dynamiczna akcja jest tu idealnie zrównoważona sekwencjami, w których kluczową rolę odgrywa refleksja nad istotą człowieczeństwa. Do rozwiązania zagadki jeszcze daleko, ale zdarzenia opisane w piątym tomie jednoznacznie już pokazują, że podział na dobro i zło nie będzie tu oczywisty. Nikt nie jest tu zapewne bez winy, a sprawiedliwość, jak to w życiu często bywa, zapewne stanie się ofiarą rozgrywek politycznych.
koniec
5 lutego 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Beznadziejna piątka
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Spider-Man to tylko jeden bohater komiksowy, ale posiadający tak rozbudowane własne uniwersum, jak mało który. Nic dziwnego, był to od zawsze pupil samego Stana Lee, ulubieniec czytelników i wydawniczy samograj. Wrogów miał mnóstwo, najwięcej tych występujących kilka razy i często zapominanych, bo przemykających szybko po nawet nie drugim czy trzecim, ale czwartym planie. Dziś czytamy komiks z takimi właśnie kolesiami w rolach głównych.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Znikająca Godzilla
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Czemu jeszcze tego nie czytałeś/aś?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Cześć bohaterom
— Paweł Ciołkiewicz

Spotkania ze śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko zabawa
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopięce zabawy
— Paweł Ciołkiewicz

Nadciąga tornado
— Paweł Ciołkiewicz

Nienawiść do robotów
— Paweł Ciołkiewicz

Wichry wojny
— Paweł Ciołkiewicz

Adolf, Adolf, Adolf!
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.