Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #3: Warszawa›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #3: Warszawa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2018
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527653
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zachować pamięć
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #3: Warszawa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom serii „Irena” bardzo różni się od poprzednich odsłon opowieści o bohaterskiej kobiecie ratującej żydowskie dzieci przed zagładą. Tym razem Jean-David Morvan oraz Séverine Tréfouël nie tylko zaburzają chronologię zdarzeń przerzucając czytelnika to w przeszłość, to w przyszłość i zwiększając dramaturgię opowieść, ale również wprowadzają perspektywę osoby ocalonej przez Irenę Sendlerową.

Paweł Ciołkiewicz

Zachować pamięć
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #3: Warszawa” - recenzja]

Trzeci tom serii „Irena” bardzo różni się od poprzednich odsłon opowieści o bohaterskiej kobiecie ratującej żydowskie dzieci przed zagładą. Tym razem Jean-David Morvan oraz Séverine Tréfouël nie tylko zaburzają chronologię zdarzeń przerzucając czytelnika to w przeszłość, to w przyszłość i zwiększając dramaturgię opowieść, ale również wprowadzają perspektywę osoby ocalonej przez Irenę Sendlerową.

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #3: Warszawa›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #3: Warszawa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2018
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527653
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wszystko zaczyna się w roku 1947. Obserwujemy dramatyczną scenę rozgrywającą się we wnętrzu zniszczonego kościoła, podczas potajemnie odprawianej mszy. Mała Oliwka ma właśnie przystąpić do pierwszej komunii, gdy drzwi kościoła otwierają się i staje w nich tajemnicza postać. Nieznajomy mężczyzna zamienia kilka słów z księdzem, a ten - z rodzicami dziewczynki. W rezultacie prowadzonej szeptem rozmowy mama zalewa się łzami i zabiera córkę sprzed ołtarza. To właśnie w taki sposób mała Oliwka dowiedziała się, że nie jest tym, kim jej się wydawało i poznała swoje prawdziwe imię – Astar. Ta niezwykle dramatyczna scena przemawia do wyobraźni czytelnika znacznie lepiej, niż jakakolwiek informacja, o tym, jak uratowane dzieci dowiadywały się prawdy o swoim pochodzeniu. Doskonale przecież wiadomo, że takie pełne emocji opowieści o losach konkretnych, nazwanych z imienia i nazwiska osób uratowanych przez Irenę Sendlerową, oddziałują znacznie lepiej niż suchy wywód naszpikowany danymi i liczbami. Komiks otwiera zatem scena jednoznacznie sugerująca, że dramat uratowanych przed śmiercią Żydów nie zakończył się wraz z końcem wojny. Dalsze losy dzieci oraz tych, którzy się nimi opiekowali, były nie mniej dramatyczne.
Narratorem w tym przypadku jest Astar Berkenbaum, ale swoją historię opowiada ona już jako dorosła kobieta… córce podczas wizyty w Jad Waszem. Kobieta wypełnia wspomnieniami z dzieciństwa czas oczekiwania na przybycie samej – już sędziwej – Ireny Sendlerowej. Gdy kobieta przybywa na miejsce spotkania spoglądamy w wojenną przeszłość także i z jej perspektywy. W konsekwencji narracja bardzo swobodnie przeskakuje pomiędzy różnymi okresami. Obserwujemy zatem zdarzenia rozgrywające się po wojnie, ale wracamy również raz po raz do dramatów rozgrywających się podczas wojennej zawieruchy. W ten sposób losy Astar przeplatają się z dramatami przeżywanymi przez Irenę Sendlerową. Jesteśmy zatem świadkami uwięzienia polskiej bohaterki przez gestapo oraz obserwujemy jej uwolnienie spowodowane staraniami Żegoty. Klamrą spinającą to wszystko jest pełne wzruszeń i emocji spotkanie Ireny Sendlerowej osobami czekającymi na nią w Alei Sprawiedliwych. Jest wśród nich także Astar.
O rysunkach Davida Evrarda trudno powiedzieć coś nowego. Jego cartoonowa stylistyka w połączeniu z ciepłymi pastelowymi kolorami Waltera nadaje tej historii familijny charakter, ale sprawia również, że ludzkie dramaty ukazane na planszach komiksu zyskują nieco surrealistyczny charakter. Warto odnotować, że na twórcach komiksu bardzo duże wrażenie zrobiły wizyty w Polsce, czemu dali wyraz w komiksie. Znajdziemy tu nie tylko podziękowanie adresowane do wydawcy, ale także jego nazwisko – oraz kilku innych osób poznanych przez twórców podczas Komiksowej Warszawy – w treści komiksu. Warto również odnotować, że ta pierwotnie planowana jako trylogia (co sugerował format numeracji na okładkach) opowieść, będzie miała swoją kontynuację. Czwarty, zapowiedziany już na jesień, tom będzie nosił tytuł „Jestem z Ciebie dumny”.
Trzeci tom serii prezentującej bohaterskie czyny Ireny Sendlerowej przynosi ogromną dawkę emocji i wzruszeń, a jednocześnie jest najbardziej ze wszystkich dotychczasowych odsłon skomplikowany formalnie. Akcja komiksu nie jest prowadzona linearnie – raz po raz przenosimy się do różnych punktów czasowych i trzeba sporej koncentracji, by uchwycić wszystkie te przejścia i odpowiednio usytuować poszczególne zdarzenia. Co więcej, sprawę dodatkowo komplikuje to, że narracja prowadzona jest z dwóch punktów widzenia. Poszczególne zdarzenia śledzimy albo z perspektywy uratowanej przez Sendlerową Astar, albo – samej tytułowej bohaterki komiksu. Niezmienny natomiast jest baśniowo-mityczny ton, w jakim utrzymana jest ta opowieść o niezwykłej odwadze i prawdziwym bohaterstwie. Dzięki temu komiks ma szansę zainteresować czytelnika i zachęcić do samodzielnego poszukiwania informacji o Irenie Sendlerowej oraz jej działalności. Każdy powinien sam zagłębić się w tej historii i wyrobić sobie własne zdanie. Jest to tym bardziej istotne, że nawet w tym przypadku – jak to zwykle u nas bywa – nie brakuje wersji przedstawiających tę działalność w nieco innym świetle.
koniec
8 czerwca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Strzelając z łuku trzema strzałami na raz
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 II 2024

Czytając „Krainę Khora” zastanawiałem się, ile lat mogą mieć twórcy tego komiksu. Gdyby byli nastolatkami, powiedziałbym, że dobrze rokują na przyszłość. Gorzej, jeśli okazaliby się starsi…

więcej »

Miasto grzechu i występku
Sebastian Chosiński

23 II 2024

Pojawiająca się w tomie „Port cieni” nastoletnia Milova na tyle przypadła do gustu autorowi „Jeremiaha”, że postanowił postać tę uczynić pierwszoplanową także w kolejnym epizodzie serii. By jednak nie czuła się nieszczęśliwie w otoczeniu samych facetów, tym razem Hermann Huppen przydał jej do towarzystwa koleżankę – tytułową „Elsie z ulicy”.

więcej »

Kacza nostalgia
Maciej Jasiński

22 II 2024

To już finał kolekcji zbierającej kacze komiksy, które stworzył Don Rosa. I więcej nie będzie. W przedmowie autor napisał: „minęło już dziesięć lat, odkąd z własnej woli zrezygnowałem z tej pracy marzeń. Nie może istnieć żaden prosty, pojedynczy powód, dla którego porzuciłbym pracę, o której śniłem w dzieciństwie”. To zapewne przyczyna, dla której dziewiąty i dziesiąty tom są dosłownie przepełnione nostalgią, tęsknotą za młodością i wspomnieniami pięknych czasów.

więcej »

Polecamy

Superheroizm psychodeliczny

Niekoniecznie jasno pisane:

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ta, która ocaliła tysiące
— Agata Włodarczyk

Nieść pomoc aż do zapomnienia
— Agata Włodarczyk

Anonimowi bohaterowie
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Wina ojca
— Paweł Ciołkiewicz

Słońce, wiatr i świergot ptaka w koronie drzew
— Paweł Ciołkiewicz

Serce na dłoni
— Paweł Ciołkiewicz

Droga do raju
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.