Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Warren Ellis, Darick Robertson
‹Transmetropolitan #1 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTransmetropolitan #1 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania18 kwietnia 2018
RysunkiDarick Robertson
Wydawca Egmont
CyklTransmetropolitan
ISBN9788328134072
Format288s. 170x260 mm
Cena89,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Trans w metropolii
[Warren Ellis, Darick Robertson „Transmetropolitan #1 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pająk Jeruzalem to bez wątpienia postać nietuzinkowa. Powracający do pisania po kilkuletniej przerwie dziennikarz, raz po raz zatraca się w transie wywołanym narkotykami, nieposkromioną złością i niezaspokojoną potrzebą relacjonowania szalonych zdarzeń, a czytelnik towarzyszy mu w tym twórczym szale.

Paweł Ciołkiewicz

Trans w metropolii
[Warren Ellis, Darick Robertson „Transmetropolitan #1 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Pająk Jeruzalem to bez wątpienia postać nietuzinkowa. Powracający do pisania po kilkuletniej przerwie dziennikarz, raz po raz zatraca się w transie wywołanym narkotykami, nieposkromioną złością i niezaspokojoną potrzebą relacjonowania szalonych zdarzeń, a czytelnik towarzyszy mu w tym twórczym szale.

Warren Ellis, Darick Robertson
‹Transmetropolitan #1 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTransmetropolitan #1 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania18 kwietnia 2018
RysunkiDarick Robertson
Wydawca Egmont
CyklTransmetropolitan
ISBN9788328134072
Format288s. 170x260 mm
Cena89,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwszy tom cyberpunkowej serii „Transmetropolitan” Warrena Ellisa i Daricka Robertsona stanowi zaledwie zaproszenie do brudnego, zdemoralizowanego, pełnego przemocy, a zarazem niezwykle intrygującego, futurystycznego Miasta. Jego mroczne, wypełnione grzechem i występkiem zakamarki poznajemy towarzysząc ekstrawaganckiemu dziennikarzowi w jego codziennych zmaganiach z trudną rzeczywistością. Pająk Jeruzalem kilka lat temu zdobył sławę dzięki publikacji książki poświęconej kampanii wyborczej, ale nie udźwignął jej ciężaru ani konsekwencji i schronił się gdzieś na odludziu. To względnie wygodne i bezpieczne życie skończyło się, gdy odezwali się do niego ludzie, którym był coś winien. Dziennikarz musi mianowicie wywiązać się z kontraktu i napisać dwie książki, za które już wziął pieniądze (i oczywiście je przepuścił). Pająk wraca zatem do miasta, podejmuje pracę w redakcji „Słowa” i stopniowo przyzwyczaja się do życia w zatłoczonym, zdemoralizowanym i zdegenerowanym środowisku. Co ciekawe, mimo deklarowanej niechęci,, zdaje się doskonale tu pasować.
Czytając kolejne rozdziały komiksu, podążamy krok w krok za Pająkiem i przyglądamy się Miastu. Dla nas jest to pierwszy kontakt z jego brutalnością, dla dziennikarza zaś to natomiast okazja do tego, by przypomnieć sobie, dlaczego kilka lat temu uciekł od takiego życia. Widzimy zatem, jak władza bezceremonialnie rozprawia się tu z pokojowo protestującymi „Przekształconymi”, którzy pod wodzą Freda Chrystusa chcą walczyć o własne prawa. Poznajemy także urzędującego aktualnie prezydenta, za sprawą pisarskiej działalności Pająka sprzed lat nazywanego dziś Bestią. Mamy okazję pooglądać trochę telewizję, i trzeba przyznać, że nieznacznie tylko ustępuje ona pod względem głupoty temu, co serwuje nam współcześnie to medium. Zwiedzamy targi religijne, gdzie zawieramy znajomość z kilkoma mniej lub bardziej charyzmatycznymi i zakłamanymi kapłanami. Widzimy, jak w przyszłości pokonana została śmierć oraz jak poradzono sobie za zachowaniem pamięci o przeszłości. Na koniec zaś zagłębiamy się w skomplikowaną intrygę związaną z byłą żoną Pająka. Krótko mówiąc, w pełni potwierdza ona, że od miłości jest tylko krok do nienawiści. Zdarzenia toczą się bardzo szybko i dominuje atmosfera totalnego, napędzanego narkotykami chaosu, z którego powoli wyłaniają się główne zarysy specyfiki życia w futurystycznym mieście.
Poznawanie Miasta jest niezwykle intrygujące nie tylko za sprawą szalonej narracji, ale także – a może przede wszystkim – dzięki świetnym rysunkom Daricka Robertsona. Wypełnione detalami, niezwykle szczegółowe a zarazem bardzo ekspresyjne kadry sprawiają, że można wręcz poczuć duszną, brudną i gęstą atmosferę panującą w tym świecie. To wrażenie dodatkowo wzmacniają odrobinę psychodeliczne, pstrokate kolory. Przyglądając się graficznej warstwie komiksu koniecznie trzeba zwrócić uwagę na okładki poszczególnych zeszytów. Autorem trzech pierwszych (w tym także tej, która zdobi okładkę całego tomu) jest Geof Darrow i w swoim stylu zarzuca je dziesiątkami drobnych szczegółów składających się na efektowną całość. Trzy kolejne – dzieło Franka Quitely’ego – utrzymane są w innej stylistyce, a ostatnia z nich nieodparcie kojarzy się z grafikami samego Moebiusa. Pozostałe okładki zostały stworzone przez Daricka Robertsona i mają znacznie bardziej undergroundowy charakter.
Na podstawie lektury pierwszego tomu można stwierdzić, że ta wydawana w latach 1997-2002 seria, nie straciła nic ze swej atrakcyjności i drapieżności. Choć dziś wiele pomysłów decydujących przed dwudziestu laty o oryginalności tej cyberpunkowej opowieści, może sprawiać wrażenie mało odkrywczych i niezbyt szokujących, to trzeba pamiętać, że w czasach, gdy seria debiutowała, było inaczej. Zresztą siła tego komiksu nie tkwi w kreacji samego miasta i jego ekstrawaganckich mieszkańców, ale w specyficznej narracji oraz przenikliwości dziennikarsko-publicystycznego spojrzenia na świat reprezentowanego przez głównego bohatera. Zasadniczą osią komiksu jest bowiem specyficzne dziennikarstwo uprawiane przez Pająka. Wściekły, pełen nienawiści do świata oraz ludzi publicysta, całkowicie i otwarcie rezygnuje z jakiegokolwiek obiektywizmu w pełni angażując się w opisywane zdarzenia i relacjonując je na bieżąco dla swoich czytelników. Chłonie je, przetrawia i przetwarza na żarliwe teksty, które stają się ważnym elementem opisywanej rzeczywistości. Odbiorca tekstów Pająka nabiera ochoty do działania i buntu, a czytelnik komiksu ma okazję śledzić meandry tego procesu twórczego, który takie reakcje wywołuje. Mimo skrajnego subiektywizmu, dziennikarstwo Pająka jest uczciwe, bo nie próbuje on wmówić swoim czytelnikom, że jest obiektywny. To jest niestety ten rodzaj uczciwości, której próżno szukać w dzisiejszym świecie - szczególnie w polskim kontekście. Współczesnym dziennikarzom tylko się bowiem wydaje, że są niezależni i krytyczni, podczas gdy tak naprawdę sprzyjają jednej lub drugiej stronie narastającego konfliktu, koncentrując się na symulowaniu obiektywizmu. Nie ma raczej nadziei na to, że kogoś takiego jak Pająk Jeruzalem doczekamy się w prawdziwym świecie, tym bardziej warto choć na chwilę przenieść się do realiów wykreowanych przez Elisa i Robertsona.
koniec
13 lipca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 IV 2024

Powieść „Podróż do wnętrza Ziemi” Juliusza Verne′a została opublikowana w 1864 roku i choć nawet wówczas zaprezentowane w niej teorie miały w sobie o wiele więcej z fantastyki niż nauki, to do dziś zachwyca kolejne pokolenia czytelników. Dla tych, którzy wolą rysunki od żywego tekstu, Egmont przygotował jej wierną adaptację komiksową.

więcej »

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dużo kobiet!
— Marcin Knyszyński

Prawda boli, prasa boli jeszcze bardziej
— Paweł Olejniczak

Komiks skrojony na miarę
— Marcin Knyszyński

Po drugiej stronie lustra
— Marcin Knyszyński

Wieczny Punisher
— Andrzej Goryl

Max nierówny komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Deadpool w pięciu smakach
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ten się śmieje…
— Paweł Ciołkiewicz

Pająk w czarnej… „Dziurze”
— Paweł Ciołkiewicz

Transmetropolitan #3 - recenzja
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.