Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jean-Pierre Gibrat
‹Lot kruka #2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot kruka #2
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiJean-Pierre Gibrat
Wydawca Kurc
CyklLot kruka
ISBN978-83-952003-5-9
Format56s. 210x297mm
Cena45,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Tysiąc małych wstrętów do siebie samego”
[Jean-Pierre Gibrat „Lot kruka #2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi tom „Lotu kruka” przynosi kontynuację nastrojowej opowieści rozgrywającej się w okupowanej Francji. Ucieczka dwójki młodych ludzi z aresztu zapoczątkowała serię dramatycznych zdarzeń i stała się dla nich okazją zmierzenia się ze swoimi słabościami.

Paweł Ciołkiewicz

„Tysiąc małych wstrętów do siebie samego”
[Jean-Pierre Gibrat „Lot kruka #2” - recenzja]

Drugi tom „Lotu kruka” przynosi kontynuację nastrojowej opowieści rozgrywającej się w okupowanej Francji. Ucieczka dwójki młodych ludzi z aresztu zapoczątkowała serię dramatycznych zdarzeń i stała się dla nich okazją zmierzenia się ze swoimi słabościami.

Jean-Pierre Gibrat
‹Lot kruka #2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot kruka #2
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiJean-Pierre Gibrat
Wydawca Kurc
CyklLot kruka
ISBN978-83-952003-5-9
Format56s. 210x297mm
Cena45,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jeanne i François poznali się w areszcie. Ona trafiła tu, bo ktoś na nią doniósł, oskarżając o działalność na czarnym rynku. Niestety, po tym jak przeszukano jej dom, wysunięto oskarżenia znacznie poważniejsze. Zarzucono jej mianowicie uczestnictwo w ruchu oporu. On natomiast trafił do aresztu, gdy został złapany przez policję z kieszeniami wypełnionymi kradzioną biżuterią. Ot, zdawałoby się, zwykły złodziejaszek. Podczas alarmu lotniczego oboje uciekli z aresztu i znaleźli kryjówkę na barce pływającej po Sekwanie. Jej właścicielem jest René, przyjaciel Françoisa, który mieszka na łodzi wspólnie ze swoją żoną oraz synem. Jeanne i François chcieli tu jakoś przeczekać zawieruchę, ale niestety pech ich nie opuszczał. Barka została zarekwirowana przez Niemców. Teraz René musi płynąć po jakiś towar, wioząc na pokładzie żołnierza Wermachtu. Jego obecność wprowadza znaczną nerwowość. Jeanne boi się, że Niemiec może zacząć dopytywać, kim ona jest i co robi na barce. Na szczęście żołnierz, który zresztą okazuje się doskonale mówiącym po francusku Alzatczykiem, nie wydaje się zainteresowany pasażerami. Wygląda na całkowicie znudzonego całą sytuacją i chce po prostu wykonać swoje zadanie, doprowadzając barkę do punktu docelowego. Gdy wydaje się, że wszystko jednak się jakoś ułoży, następuje dramatyczny zwrot akcji.
Cała opowieść – podobnie jak w pierwszym tomie – rozwija się bardzo powoli. Barka sobie płynie, żołnierz siedzi i pali papierowy, Jeanne dalej zamartwia się o siostrę i zastanawia się, kto z przyjaciół na nią doniósł, François próbuje czegoś dowiedzieć się o zaginionej dziewczynie. Nic się nie dzieje. W każdym razie dzieje się bardzo powoli. Nagle jedno dramatyczne wydarzenie wszystko zmienia. Zdarzenia nabierają tempa – choć bez przesady, nie jest to tempo brawurowe – i prowadzą do zaskakującego finału. Choć z drugiej strony można się zastanawiać, czy naprawdę zakończenie jest zaskakujące. W kontekście całej opowieści wydaje się dość naturalne i zrozumiałe. To jedynie wcześniejsze, pełne napięcia relacje pomiędzy głównymi bohaterami czynią go niespodziewanym. W każdym razie można odnieść wrażenie, że doprowadzając historię do końca, autor umiejętnie splata refleksję na temat kontekstu społeczno-historycznego z losami swoich bohaterów. Do tej pory ich znajomość była kontrastowana z tłem, w którym działy się rzeczy podłe. Donosicielstwo, kolaboracja, zdrady były przeciwstawiane relacji pomiędzy Jeanne oraz Françoisem, opartej na pewnej uczciwości i – kruchym, bo kruchym, ale jednak uznawanym przez obie strony – wzajemnym zaufaniu. W finale sprawy ulegają dramatyczniej zmianie.
O rysunkach Jean-Pierre’a Gibrata trudno powiedzieć coś nowego. W drugim tomie serii mamy dokładną kontynuację stylistyki zaprezentowanej w pierwszej odsłonie tej opowieści. Tworzone przez niego akwarelowe plansze niezmiennie zachwycają. W kadrach nie brakuje szczegółów oraz głębi, a dynamiczne kadrowanie dodaje nieco tej opowieści wigoru. Dzięki temu „Lot kruka” pozostaje interesującą pozycją dla wszystkich miłośników dobrych opowieści obyczajowych stroniących od sensacyjnych efektów specjalnych. Historia relacji pomiędzy Jeanne oraz Françoisem stanowi pretekst do refleksji na temat wpływu, jaki na ludzi wywiera wojna. Obserwując przeradzanie się początkowej wzajemnej niechęci i nieufności w zainteresowanie, fascynację i wreszcie być może poważniejsze uczucie, można zastanawiać się, jak znajomość dwojga młodych ludzi mogłaby wyglądać w czasach pokoju. W czasach, gdy nie trzeba każdego dnia podejmować decyzji dotyczących życia i śmierci. Czy mamy w ogóle dziś prawo do oceniania decyzji i działań ludzi żyjących w podczas wojny? A może i my walcząc wówczas o przetrwanie, też musielibyśmy odczuwać „tysiąc małych wstrętów do siebie samego”?
koniec
22 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, którego ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
Maciej Jasiński

14 IV 2024

Egmont wydaje równolegle kilka serii z Conanem w roli głównej. W cyklu „Conan Barbarzyńca” mieliśmy do tej pory między innymi całkiem niezłą historię Jasona Aarona zatytułowaną „Życie i śmierć” Conana. Tym razem w albumie zatytułowanym „Tygiel” główny bohater trafia do miasta Garchall w Uttara Kuru i niemal od razu pakuje się w kolejne wielkie kłopoty.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie ufaj nikomu
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Czerwiec 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Być kobietą
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Harlequin pobił Stalina
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Czerwony – komunistyczny – Kapturek
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Wina ojca
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.