Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Brian Michael Bendis, David Marquez
‹II wojna domowa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułII wojna domowa
Scenariusz
Data wydania17 lipca 2019
RysunkiDavid Marquez
PrzekładMarek Starosta
Wydawca Egmont
CyklMarvel Now 2.0
ISBN9788328142091
Format288s. 167x255mm
Cena69,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dick byłby dumny
[Brian Michael Bendis, David Marquez „II wojna domowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To nie przypadek, że marvelowski event „II Wojna Domowa” miał swoją premierę w czasie, kiedy do kin wszedł film „Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów”. O dziwo, pomimo podpięcia się pod kinową machinę promocyjną, komiks ten okazał się być nie tak zły, jak wygląda na pierwszy rzut oka.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dick byłby dumny
[Brian Michael Bendis, David Marquez „II wojna domowa” - recenzja]

To nie przypadek, że marvelowski event „II Wojna Domowa” miał swoją premierę w czasie, kiedy do kin wszedł film „Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów”. O dziwo, pomimo podpięcia się pod kinową machinę promocyjną, komiks ten okazał się być nie tak zły, jak wygląda na pierwszy rzut oka.

Brian Michael Bendis, David Marquez
‹II wojna domowa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułII wojna domowa
Scenariusz
Data wydania17 lipca 2019
RysunkiDavid Marquez
PrzekładMarek Starosta
Wydawca Egmont
CyklMarvel Now 2.0
ISBN9788328142091
Format288s. 167x255mm
Cena69,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wyobrażam sobie, jak scenarzysta Brian Michael Bendis przedstawiał koncept „II Wojny Domowej” w czasie zebrania redaktorskiego. Wszyscy słuchali go z uwagą, kiwając od czasu do czasu głowami. Kiedy skończył, ktoś nieśmiało rzucił uwagę, że bardzo przypomina „Raport mniejszości” (zapewne mając na myśli film Stevena Spielbierga, a nie książkę Philipa Dicka). Obrażony Bendis natychmiast skontrował: „nie, to ja wszystko sam wymyśliłem… na prawdę”.
Cóż, nie da się ukryć, że kiedy mówimy o przedstawicielu rasy Inhumans, który przewiduje popełnianie przestępstw, a Kapitan Marvel wykorzystuje to by im zapobiegać, skojarzenia nasuwają się same i zaklinanie rzeczywistości nic tu nie da. Bo „II Wojna Domowa” to właśnie taki superbohaterski „Raport mniejszości” i jeśli to zaakceptujemy, a nie skreślimy jej na starcie, jako marną podróbkę, całość okaże się pozycja wyjątkowo udaną.
Owym przepowiadaczem zbrodni jest Ulysses, chłopak, który nabył swoja moc w wyniku działania rozproszonych nad światem Mgieł Terrigenu. Kapitan Marvel, jak wspomniałem, uważa, że należy jego umiejętność pozytywnie wykorzystać. Murem za nią stoi S.H.I.E.L.D., Strażnicy Galaktyki i inni kosmiczni bohaterowie. Pomysł ten nie podoba się jednak Tony′emu Starkowi, który już raz sparzył się na popieraniu radykalnych środków, czyli ustawy o rejestracji superbohaterów, która stała się zarzewiem I Wojny Domowej. Jego zdaniem wizje Ulyssesa pokazują tylko jedną z możliwych przyszłości, nie biorąc pod uwagę najważniejszego czynnika, czyli wolnej woli. Konflikt powoli się zaognia, zwłaszcza, że w wyniku interwencji zapobiegawczych zaczynają mnożyć się ofiary.
Mamy zatem powód do globalnej nawalanki, ponieważ społeczeństwo nadludzi dość szybko podzieliło się na zwolenników jednej i drugiej strony. A jednak Bendisowi udało się zapanować nad chaosem. Przez większość komiksu mamy do czynienia z walką nie na pięści a na argumenty. Choć w tle pojawiają się liczni bohaterowie, akcja skupia się wyłącznie na kilku z nich, będących siłą napędową fabuły. Jaka to mila odmiana po megalomańskich i bombastycznych, międzygalaktycznych wojnach, które niedawno zaprezentował nam Jonathan Hickman. Tu silny nacisk położono na osobowości, oraz relacje między nimi. Choć widać, po czyjej stronie znajduje się sympatia scenarzysty, to jednak do końca nie wiadomo, która ze stron zdobędzie przewagę. Każda posiada bowiem własne racje z którymi trudno się nie zgodzić.
W odróżnieniu od pamiętnej „I Wojny Domowej”, tym razem mamy do czynienia z problemem bardziej futurystycznym. Nie jest to odzwierciedlenie lęków społecznych naszych czasów. Być może po przejęciu filmowej franczyzny przez Disney′a zbytnie mieszanie się w sprawy polityczne nie jest mile widziane, niemniej jako temat do filozoficznych rozważań pozycja ta nadaje się doskonale. Głównie dzięki ograniczeniu mordobicia do niezbędnego minimum. Tego typu zabieg nieczęsto trafia się w eventach zakrojonych na wielką skalę.
Pochwalić muszę także stronę graficzną komiksu. Odpowiada za nią David Marquez, który może nie należy do najbardziej oryginalnych rysowników, ale jego prace są eleganckie i czytelne. Doskonale radzi sobie z natłokiem postaci, nie pozwalając, by ich ekspansja zamazała główny wątek sporu, którym jest prawo do samostanowienia o sobie.
Oczywiście sam tom „II Wojna Domowa” to jedynie fabularny trzon, który został rozbudowany w ukazujących się równolegle seriach. Niemniej można go czytać bez ich znajomości, co też nie jest regułą. Dla ciekawskich Egmont przygotował jednak sporo dodatkowych opowieści, jest więc na co zbierać pieniążki.
Przyznam, że podchodziłem do tego eventu z pobłażliwością i nutą ironii, o czym może świadczyć przydługi wstęp do tej recenzji, a jednak okazał się on pozycją wartą uwagi. Nawet jeśli za jego powstanie odpowiadał dział marketingu, to jednak Bendisowi udało się ten fakt zamaskować.
koniec
17 sierpnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, którego ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
Maciej Jasiński

14 IV 2024

Egmont wydaje równolegle kilka serii z Conanem w roli głównej. W cyklu „Conan Barbarzyńca” mieliśmy do tej pory między innymi całkiem niezłą historię Jasona Aarona zatytułowaną „Życie i śmierć” Conana. Tym razem w albumie zatytułowanym „Tygiel” główny bohater trafia do miasta Garchall w Uttara Kuru i niemal od razu pakuje się w kolejne wielkie kłopoty.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

A więc do przodu!
— Andrzej Goryl

Poznajmy ich jeszcze raz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Iron Man nie dla wszystkich
— Tomasz Nowak

Tegoż autora

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kobieta ich bije
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.