Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Alex Alice, Xavier Dorison, Thimothée Montaigne, Robin Recht
‹Trzeci Testament #1: Juliusz›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrzeci Testament #1: Juliusz
Scenariusz
Data wydania4 listopada 2019
RysunkiThimothée Montaigne, Robin Recht
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklTrzeci Testament
ISBN9788328197404
Format326s. 216x285mm
Cena149,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Po Słowo Boże na Dach Świata
[Alex Alice, Xavier Dorison, Thimothée Montaigne, Robin Recht „Trzeci Testament #1: Juliusz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kilkanaście lat temu sporą popularnością cieszyła się w Polsce komiksowa tetralogia Alexa Alice’a i Xaviera Dorisona „Trzeci testament”. Po siedmiu latach przerwy ta dwójka postanowiła wrócić do tematu i stworzyła pierwszy tom kontynuacji zatytułowanej „Juliusz”. Polscy czytelnicy otrzymali całość za jednym zamachem, w liczącym ponad trzysta stron woluminie.

Sebastian Chosiński

Po Słowo Boże na Dach Świata
[Alex Alice, Xavier Dorison, Thimothée Montaigne, Robin Recht „Trzeci Testament #1: Juliusz” - recenzja]

Kilkanaście lat temu sporą popularnością cieszyła się w Polsce komiksowa tetralogia Alexa Alice’a i Xaviera Dorisona „Trzeci testament”. Po siedmiu latach przerwy ta dwójka postanowiła wrócić do tematu i stworzyła pierwszy tom kontynuacji zatytułowanej „Juliusz”. Polscy czytelnicy otrzymali całość za jednym zamachem, w liczącym ponad trzysta stron woluminie.

Alex Alice, Xavier Dorison, Thimothée Montaigne, Robin Recht
‹Trzeci Testament #1: Juliusz›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrzeci Testament #1: Juliusz
Scenariusz
Data wydania4 listopada 2019
RysunkiThimothée Montaigne, Robin Recht
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklTrzeci Testament
ISBN9788328197404
Format326s. 216x285mm
Cena149,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To prawdziwa komiksowa cegła. Dzieło monumentalne. Nie tylko z uwagi na swój rozmiar (format A4) i ciężar (na pewno ponad dwa kilogramy), ale nade wszystko – wagę tematu. Na dodatek sięgając po nie, nie trzeba znać fabuły oryginalnie wydanego na przełomie tysiącleci, dzisiaj już trudno dostępnego „Trzeciego testamentu”. Inna sprawa, że tamto dzieło Alexa Alice’a (również „Gwiezdny zamek”) i Xaviera Dorisona (vide „Fechmistrz”, „Pewnego razu we Francji” bądź „Undertaker”) w porównaniu z jego kontynuacją – choć biorąc pod uwagę chronologię wydarzeń, jest to raczej prequel – prezentuje się nieco słabiej i w większym, stopniu mogłoby zniechęcić aniżeli zachęcić do zapoznania się z „Juliuszem”. Żeby jednak oddać sprawiedliwość tetralogii sprzed dwóch dekad, należy jasno stwierdzić, że tom otwierający ją – to jest „Marek, czyli przebudzenie lwa” (1997) – był majstersztykiem, za to ostatni – „Jan, czyli dzień kruka” (2003) – prezentował się już, niestety, bardzo średnio.
Może właśnie dlatego przez kilka kolejnych lat Alice i Dorison nie podejmowali wątku. A może zwyczajnie, wyczerpani pracą, musieli odpocząć od tematu… W każdym razie kiedy już odetchnęli, doszli do wniosku, że jeszcze nie wszystko zostało opowiedziane. Że dobrze byłoby cofnąć się w czasie i przyjrzeć się bliżej epoce, w której powstał ów tajemniczy tekst, jakiego na początku XIV wieku poszukiwali hrabia Konrad z Marburga i towarzysząca mu sierota Elizabeth z Elsenor. Scenarzyści wsiedli więc w wehikuł czasu i przenieśli się… tysiąc dwieście lat wstecz. Akcja wszystkich pięciu odsłon „Juliusza” rozgrywa się bowiem w drugiej połowie I wieku po Chrystusie, w czasach Cesarstwa Rzymskiego, które przechodzi właśnie kolejne wewnętrzne wstrząsy. Jest pamiętny dla mieszkańców Wiecznego Miasta 64 rok, imperium włada pogrążający się w szaleństwie Neron. Niewiele sygnałów zwiastuje jednak nadchodzący kres jego panowania. Legiony wszędzie tam, dokąd docierają, odnoszą bowiem sukcesy.
Jak na przykład w Egipcie, gdzie zbuntowanych aleksandryjskich Żydów, czekających na przyjście Mesjasza, przywołuje właśnie do porządku rzymski wódz i senator Juliusz Publiusz Windeks. Po zadaniu im ostatecznego ciosu stara się z upokorzonego tłumu starozakonnych wyłuskać chrześcijan. Jednego z nich zabiera nawet potem ze sobą do Rzymu. Pragnie wykorzystać go w realizacji swego niecnego planu, który ma polegać na wywołaniu w stolicy Imperium potężnego pożaru, o co mają zostać oskarżeni właśnie chrześcijanie. Strawiony przez ogień Rzym ma następnie zostać odbudowany jako miasto jeszcze potężniejsze, piękniejsze i nowocześniejsze. Przez przypadek o wszystkim dowiaduje się córka Juliusza, Liwia, która donosi na ojca samemu cesarzowi. W efekcie jeszcze niedawny bohater ląduje w lochu, a parę tygodni później w kopalni siarki w judejskiej Dolinie Siddim. Tam, ku swemu zaskoczeniu, trafia na dobrze sobie znanego Żyda z Aleksandrii. Rzymianin prowokuje go do walki, ale ten odpowiada atakującemu, jak nakazał mu jego bóg, miłością.
Jakiś czas później z nowym transportem niewolników do kopalni trafiają Liwia, córka Juliusza, oraz jego sługa Iram, który miał opiekować się dziewczyną. Były senator i wódz legionów sięga tym samym dna, zostaje upodlony przez cesarza i swoich rodaków. Rodzi się w nim gniew przeistaczający z czasem w nienawiść. To samo czują do rzymskich strażników także zniewoleni Żydzi, którzy szykują bunt. Jednym z nich jest zelota Kefas, który nawiązuje kontakt ze znanym Juliuszowi aleksandryjczykiem. Ma dla niego niezwykłą wiadomość od swojego rabbiego Galamiela, który w młodym Izraelicie widzi nowego Mesjasza. A skoro jest wybrańcem, musi mieć do wypełnienia Misję (sic, z wielkiej litery!). Pierwszy tom opowieści (wydany pierwotnie w 2010 roku) to zaledwie nadzwyczaj intrygujące preludium do historii, która zyskuje z każdym kolejnym albumem. Wyprawa Sar Ha-Sarima na Wschód po Słowo Boże obfituje w niezwykłe przygody i zwroty akcji. Wiedzie przez Mezopotamię aż po Himalaje (dwuczęściowe „Objawienie”, 2012-2013), by finalnie przenieść się z powrotem pod mury Cezarei („Księga IV”, 2015) i Jerozolimy („Księga V”, 2018).
Choć fabuła „Juliusza” nie stroni od wątków fantastycznych, wpisana jest w rzeczywiste dzieje Rzymu i Judei. Na kartach komiksu pojawiają się postaci historyczne, jak cesarze Neron i Wespazjan. Przedstawione są również prawdziwe konflikty polityczno-religijne, jakie w tamtych czasach targały Cesarstwem i jego wschodnimi prowincjami (bunt przeciwko Neronowi w „roku czterech cesarzy” czy też walka umiarkowanych zelotów z radykalnymi sykariuszami). Niezwykle ważny jest też aspekt metafizyczny opowieści, polegający na poszukiwaniach Słowa Bożego, dzięki któremu możliwe będzie otwarcie bram Królestwa Niebieskiego. Z miejsca rodzi się też wiele pytań, na które Alex Alice, od tomu drugiego będący samodzielnym scenarzystą serii, sukcesywnie udziela odpowiedzi. Kim naprawdę jest Sar Ha-Sarim? Czy okaże się godny poznania „trzeciego testamentu”? Czy uchroni się przed pokusami, jakie ofiarowują mu – służący fałszywemu bogu – Synowie Nocy? Wielowątkowa, ale logicznie poprowadzona narracja sprawia czytelnikowi wiele frajdy, zwłaszcza takiemu, który lubi sobie pogdybać na temat przeszłości.
Za grafikę tomu pierwszego odpowiadał Francuz Robin Recht („Notre Dame”, „Conan Cymmeryjczyk”, „Elryk”), natomiast cztery kolejne rysował jego rodak Timothée Montaigne (nowe odsłony „Księcia Nocy” Yves’a Swolfsa). Obaj wykonali swoje zadanie perfekcyjnie, nie tylko z najdrobniejszymi szczegółami przywołując realia epoki (vide monumentalny cesarski Rzym, zachwycające ogrody Babilonu, majestatyczna jerozolimska świątynia króla Salomona), ale również pokazując stworzenia i miejsca fantastyczne (podziemia Gomory, ścigające Sar Ha-Sarima i jego towarzyszy hordy mroku). Wszystko to składa się na komiksowe arcydzieło – epicką sagę, którą pochłonąć można z wypiekami na twarzy w ciągu jednego dnia, a potem, rozkoszując się poszczególnymi planszami bądź kadrami, cieszyć nią oko po trochu każdego dnia. To jedno z tych zbiorczych wydań, którego nie odkłada się po przeczytaniu na półkę, aby nigdy więcej po nie już nie sięgnąć, ale które chce się mieć bez przerwy w zasięgu ręki.
koniec
18 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Beznadziejna piątka
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Spider-Man to tylko jeden bohater komiksowy, ale posiadający tak rozbudowane własne uniwersum, jak mało który. Nic dziwnego, był to od zawsze pupil samego Stana Lee, ulubieniec czytelników i wydawniczy samograj. Wrogów miał mnóstwo, najwięcej tych występujących kilka razy i często zapominanych, bo przemykających szybko po nawet nie drugim czy trzecim, ale czwartym planie. Dziś czytamy komiks z takimi właśnie kolesiami w rolach głównych.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Utrata duszy
— Marcin Knyszyński

Robi wrażenie
— Marcin Osuch

Zabiję wszystkich was!
— Sebastian Chosiński

Nie bądź miłościw mnie grzesznemu
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Czekając na…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.