Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvano
‹Grand Prix (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Prix (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142572
Format176s. 216x285m
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szybkie samochody, podstępni naziści
[Marvano „Grand Prix (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czasami komiks historyczny robi narracyjnego fikołka, pokazując znane wydarzenia z zupełnie nieznanej perspektywy. Taki zabieg wybrał autor „Grand Prix”, pokazując dojście Hitlera do władzy z poziomu toru wyścigowego.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Szybkie samochody, podstępni naziści
[Marvano „Grand Prix (wyd.II)” - recenzja]

Czasami komiks historyczny robi narracyjnego fikołka, pokazując znane wydarzenia z zupełnie nieznanej perspektywy. Taki zabieg wybrał autor „Grand Prix”, pokazując dojście Hitlera do władzy z poziomu toru wyścigowego.

Marvano
‹Grand Prix (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Prix (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142572
Format176s. 216x285m
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mark van Oppen – czyli artysta znany jako Marvano – często sięga w swoich samodzielnych albumach po motywy historyczne i technologiczne. Z jednej strony mamy rzeczy takie jak „Berlin” albo „Brygada żydowska”, gdzie zanurzamy się w realia II wojny światowej, z drugiej – „Bonneville”, gdzie w centrum wydarzeń stały niezwykłe modele superszybkich aut. W „Grand Prix” twórca połączył te dwa elementy w całkiem zgrabny sposób.
Tym razem zabiera nas do Niemiec we wczesnych latach 30., gdzie rozwijał się prężnie rynek samochodowy – oraz wyścigi coraz to szybszych aut. Właśnie powstają takie firmy jak Mercedes czy Volkswagen; kierowcy giną na torach, testując nowe rozwiązania technologiczne, a zwycięstwa w wyścigach są wykorzystywane jako jedna z dźwigni machiny propagandowej Hitlera. Marvano przeprowadza nas przez te burzliwe lata, zarysowując historię dojścia Austriaka do władzy w Niemczech, zmian społecznych w kraju, radykalizacji poglądów, aby zakończyć opowieść w roku 1939. W centrum akcji stoją jednak wyścigowcy: kierowcy, technicy i kobiety, które ich inspirowały. Do tego Marvano dorzucił nieco szpiegowskiej sensacji, by komiks nie składał się wyłącznie z suchych faktów – i oto mamy „Grand Prix”, nietypowy, przez co ciekawy komiks historyczny.
Auta rysowane przez autora są jak zwykle bezbłędne. Modele samochodów wyścigowych zmieniające się niemal z roku na rok przyciągają oko i są wierne materiałom historycznym. Wpleceni w fabułę bohaterowie historyczni – Rudolf Hasse, Rudi Caracciola, szereg innych niemieckich i włoskich kierowców oraz mechaników – również są bez problemu rozpoznawalni, nieomal przerysowani z archiwalnych zdjęć. Marvano wykorzystał ich w swojej narracji, nadając im zapewne cechy niezgodne ze znanymi z faktograficznych zapisków, jednak nie kłuje to w żaden sposób w oczy. Nieliczni fikcyjni bohaterowie są z kolei całkiem dobrze napisani. Całość składa się na przyjemny misz-masz wyobrażeń i faktów, który interesuje czytelników przyjętą nową perspektywą wydarzeń z Niemiec lat 30.
„Grand Prix” to zdecydowanie komiks dla fanów historii, II wojny i motoryzacji. Każda z tych grup znajdzie dla siebie coś, co ją tu zafascynuje. Pozostali czytelnicy mogą mieć mieszane uczucia: z jednej strony to ciekawe ujęcie tematu, z drugiej – skakanie z toru wyścigowego do nocy kryształowej i z powrotem może być nieco konsternujące. Ogółem jednak to jeden z lepszych komiksów Marvano wydanych w Polsce.
Plusy:
  • ciekawe ujęcie znanego tematu
  • wątek sensacyjny
  • dopracowane rysunki aut
  • ładne, twardookładkowe wydanie
Minusy:
  • przekrojowe, ale niezbyt detaliczne podejście do faktów
koniec
9 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, którego ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
Maciej Jasiński

14 IV 2024

Egmont wydaje równolegle kilka serii z Conanem w roli głównej. W cyklu „Conan Barbarzyńca” mieliśmy do tej pory między innymi całkiem niezłą historię Jasona Aarona zatytułowaną „Życie i śmierć” Conana. Tym razem w albumie zatytułowanym „Tygiel” główny bohater trafia do miasta Garchall w Uttara Kuru i niemal od razu pakuje się w kolejne wielkie kłopoty.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Ku przestrodze
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Historia mniej znana
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

MIasto w trzech odsłonach
— Marcin Osuch

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Życie na sprzedaż
— Marcin Knyszyński

„Bękarty wojny” dla całej rodziny
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Ballada o żołnierzu Williamie Mandelli
— Konrad Wągrowski

Wieczna wojna, wieczna wolność, wieczny żywot
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

O barwach uprzedzeń
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Cóż za kontrowersyjne treści!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Piękna baja!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Coraz bardziej wybuchowo
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Diabeł tkwi na każdej stronie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

To jedzenie robi jedzenie!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Podręcznikowa lekcja historii
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Te straszne zmiany
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Końce i początki
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Wielkiej pustki niezapełnienie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.