Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Andreas Martens
‹Argentyna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArgentyna
Scenariusz
Data wydaniamaj 2020
RysunkiAndreas Martens
Wydawca Kurc
ISBN978-83-956102-4-0
Format96s. 215x290 mm
Cena65,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Grzechy ojców
[Andreas Martens „Argentyna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydawnictwo Kurc poszerza swoją ofertę i obok klasyków sprzed lat publikuje również współczesne, pachnące jeszcze świeżym tuszem i farbą dzieła mistrzów. „Argentyna” to nowy komiks Andreasa, który swoją europejską premierę miał zaledwie rok temu.

Paweł Ciołkiewicz

Grzechy ojców
[Andreas Martens „Argentyna” - recenzja]

Wydawnictwo Kurc poszerza swoją ofertę i obok klasyków sprzed lat publikuje również współczesne, pachnące jeszcze świeżym tuszem i farbą dzieła mistrzów. „Argentyna” to nowy komiks Andreasa, który swoją europejską premierę miał zaledwie rok temu.

Andreas Martens
‹Argentyna›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułArgentyna
Scenariusz
Data wydaniamaj 2020
RysunkiAndreas Martens
Wydawca Kurc
ISBN978-83-956102-4-0
Format96s. 215x290 mm
Cena65,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Córka byłego tajnego doradcy trzech prezydentów nagle znika bez śladu. Yvon D’Alayrac jest zrozpaczony i ma wyrzuty sumienia. Obwinia siebie, że to on sprowadził niebezpieczeństwo na swoją jedynaczkę France, zwaną przez wszystkich Silver. Jako szara eminencja francuskiej polityki był bardzo wpływowy, ale – co oczywiste – narobił sobie również wielu wrogów. Śledztwo prowadzi Delphine Coreau – najlepsza specjalistka od kidnapingu oddelegowana do tej sprawy przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Ojciec dziewczyny nie wie jednak, czy może jej ufać, bo obecny obóz władzy nie jest mu zbyt przychylny. Pomimo tego, że Yvon D’Alayrac jest od dawna – jak sam mówi – poza grą, osoby z jego otoczenia uważają, że porwanie ma podłoże polityczne. Wszyscy bowiem zakładają, że jest to właśnie porwanie. W końcu to jedyna racjonalna interpretacja zaginięcia. Jak się okazuje, są w błędzie. Dziewczyna bowiem sama wraca, jak gdyby nigdy nic, do domu. Okazało się, że była w… Argentynie. Nie pamięta, jak znalazła się w małym domu położonym gdzieś na odludziu. Po prostu pewnej nocy poszła spać i obudziła się w obcym miejscu. Oddalonym o tysiące kilometrów.
Początek komiksu bez wątpienia jest czysto Andreasowski. Tajemnica, zagadka i mroczna gęsta atmosfera towarzyszą nam od pierwszych plansz, aż do samego końca. Tajemnicze zniknięcie i jeszcze bardziej zagadkowy powrót dziewczyny uruchamiają spiralę kolejnych zdarzeń, a atmosfera tajemnicy narasta z każdą stroną. Andreas w mistrzowski sposób kreśli charakterystyki poszczególnych postaci tego dramatu. Każdy ma tu coś do ukrycia. W co gra doktor Treda opiekujący się żoną D’Alayraca w upiornej klinice? Kogo jeszcze ukrywa w swojej instytucji? Kim jest tajemniczy „Numer dwa” zamknięty w jednaj z cel? Jaka jest natura przypadłości trapiącej matkę Silver? Kim jest tajemniczy mnich zamieszkujący obok posiadłości D’Alayraca? To tylko kilka pytań, jakie nasuwają się podczas lektury. Andreas rozwija swoją narrację powoli, ale nie ułatwia czytelnikowi znalezienia odpowiedzi.
O ile zatem w warstwie fabularnej nie ma zaskoczenia, o tyle rysunki mogą być dla niektórych, szczególnie tych pamiętających pierwsze dzieła twórcy – niespodzianką. Chociaż, na pewno nie nie zdziwią nikogo, kto systematycznie śledzi kolejne publikacje Andreasa. Cartoonowa stylistyka stanowi bowiem rezultat ewolucji trwającej już kilkanaście lat. Kreska Andreasa jest tu uproszczona do granic możliwości. Z wykwintnego szrafowania przywołującego skojarzenia z drzeworytami, które można było podziwiać w jego pierwszych komiksach, pozostał już tylko kontur. Owszem, gdy autor przedstawia wnętrza, wypełnia je mnóstwem detali, ale gdy wychodzimy na zewnątrz, widzimy już tylko zarysy krajobrazów, drzew, pól czy chmur wypełnione płaskimi i jaskrawymi kolorami nakładanymi komputerowo. Odpowiada za nie współpracująca z Andreasem od lat Isa Cochet, która po raz pierwszy wymieniona została na okładce komiksu jako jego współautorka. Ta stylistyka sprawdza się całkiem nieźle, tym bardziej, że Andreas nadal potrafi wprawić swoje postacie w ruch w mistrzowski sposób.
„Argentyna” bez wątpienia nie zawiedzie miłośników talentu niemieckiego twórcy. W komiksie znajdziemy wszystkie znaki rozpoznawcze jego stylistyki. Mroczna atmosfera, mnożące się zagadki, wielowymiarowe postacie oraz zaskakujące i otwarte zakończenie, to nadal znaki rozpoznawcze twórczości Andreasa. Szczególnie ten ostatni element warto jeszcze krótko skomentować. Otóż powiedzieć, że finał komiksu jest daleki od jednoznaczności, to nic nie powiedzieć. Andreas całkowicie myli tropy i wylewa na głowę czytelnika spodziewającego się wyjaśnienia zagadki, wiadro zimnej wody. Już można wyobrazić sobie dyskusje na forach komiksowych toczone pod hasłem „o co tu chodzi”? Równie niejasna jest kwestia ewentualnej kontynuacji. „Argentyna” jest niby samodzielną opowieścią, ale nikogo raczej nie zdziwi, jeśli za jakiś czas pojawi się dalszy ciąg. Tak czy inaczej, „Argentyna” potwierdza, że na kolejne dzieła Andreasa nadal warto czekać.
koniec
12 maja 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nadchodzi Armagedon
— Maciej Jasiński

Krótko o komiksach: Andreas stonowany
— Marcin Knyszyński

Krótko o komiksach: Andreas enigmatyczny
— Marcin Knyszyński

Andreas totalny
— Marcin Knyszyński

Człowiek po przejściach
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwy detektyw
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie przeszłość miesza się z teraźniejszością…
— Sebastian Chosiński

Conan Mnemonic
— Jakub Gałka

Wahania mocy
— Jakub Gałka

Prawie jak Rork
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.