Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Den Beauvais, Sam Kieth, Mark Verheiden
‹Aliens. The Original Comics Series Vol. 2: Koszmarny azyl. Wojna o Ziemię›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAliens. The Original Comics Series Vol. 2: Koszmarny azyl. Wojna o Ziemię
Scenariusz
Data wydania17 lipca 2018
RysunkiSam Kieth, Den Beauvais
Wydawca Scream Comics
CyklAliens
ISBN9788365454799
Format216s. 205x310 mm
Cena129,99
Gatunekgroza / horror, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Światy równoległe
[Den Beauvais, Sam Kieth, Mark Verheiden „Aliens. The Original Comics Series Vol. 2: Koszmarny azyl. Wojna o Ziemię” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Hołdując zasadzie „kiedyś było lepiej” wydawnictwo Dark Horse, a za nim Scream Comics, zaserwowały nam wycieczkę w przeszłość. A jest to wyprawa nader interesująca, sięga bowiem autentycznych korzeni komiksowej serii „Aliens”.

Tomasz Nowak

Światy równoległe
[Den Beauvais, Sam Kieth, Mark Verheiden „Aliens. The Original Comics Series Vol. 2: Koszmarny azyl. Wojna o Ziemię” - recenzja]

Hołdując zasadzie „kiedyś było lepiej” wydawnictwo Dark Horse, a za nim Scream Comics, zaserwowały nam wycieczkę w przeszłość. A jest to wyprawa nader interesująca, sięga bowiem autentycznych korzeni komiksowej serii „Aliens”.

Den Beauvais, Sam Kieth, Mark Verheiden
‹Aliens. The Original Comics Series Vol. 2: Koszmarny azyl. Wojna o Ziemię›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAliens. The Original Comics Series Vol. 2: Koszmarny azyl. Wojna o Ziemię
Scenariusz
Data wydania17 lipca 2018
RysunkiSam Kieth, Den Beauvais
Wydawca Scream Comics
CyklAliens
ISBN9788365454799
Format216s. 205x310 mm
Cena129,99
Gatunekgroza / horror, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Twarda okładka, barwione krawędzie kartek, powiększony format to słuszna oprawa dla tytułów, które zasłużenie noszą miano klasyków. W niniejszym tomie pomieszczono dwupak takich klasycznych pozycji, powstałych u zarania Obcych.
Wbrew nocie na okładce, sukces „Aliens” jest dziełem Ridleya Scotta. Choć, fakt, nakręcona w siedem lat później druga cześć tej filmowej sagi odświeżyła pamięć i przysporzyła jej jeszcze większej popularności. I to właśnie w ślad za nią poszły różne dodatkowe produkcje tworzące expanded universe Obcych. W efekcie ich fabuły opierać się będą odtąd głównie na zmaganiach, jakie z ksenomorfami podejmować będą coraz to nowe grupy jeszcze lepiej uzbrojonych i wyszkolonych komandosów.
W dwa latach po premierze filmu „Obcy – decydujące starcie” ukazały się komiksy, których scenariusze stworzył Mark Verheiden. Te pierwsze, jeszcze czarno-białe, w serii The Original Comics Series, Scream Comics przypomniał w tomie „czarnym”. W „niebieskim” znalazły się kolejne dwa tytuły, stanowiące kontynuacje losów tych samych filmowych bohaterów. Tyle że już w kolorze.
Są to znani z 2 i 3 części „Obcego” Dwayne Hicks i Rebecca „Newt” Jorden. Żadnym spoilerem nie będzie zaanonsowanie deklarowanej już w przedmowie Verheidena obecności Ripley. Nim jednak pojawi się weteranka wojen z Obcymi, w gronie głównych bohaterów znajdzie się jeszcze uszkodzony android Butler, który posłuży scenarzyście do zaskakująco złożonego rozwinięcia tematu więzi łączących robota z Newt. Dla dziewczyny stanowi on wyraźnie poszukiwanie azylu, odskoczni od koszmarnych przeżyć, których zaznała wcześniej na Acheronie.
Mark Verheiden rozwinął dzieje postaci uratowanych z filmu „Obcy – decydujące starcie”, osadzając je w świecie przez ksenomorfy już zdominowanym. Żyją w okolicznościach, z których nie wszyscy zdają sobie albo chcą zdawać sprawę. Wojskowi z bazy, pod przewodem szalonego generała Spearsa, wciąż marzą o wykorzystaniu Alienów do własnych celów i im podporządkowują wszystkie wysiłki. Tym chętniej, że zdają się one przynosić pewne skutki… Rysunki do „Koszmarnego azylu” stworzył Kanadyjczyk Den Beauvais, mający wcześniej za sobą doświadczenia głównie jako ilustrator i twórca okładek. Tutaj widać, że stara się swą realistyczną kreską nawiązać do estetyki filmów, szczególnie Scottowego oryginału. Przepełnione intensywnymi, bujnymi kolorami ilustracje niosą w sobie całą gamę doznań.
„Wojna o Ziemię” wyszła spod ołówka i piórka już kogoś zupełnie innego, bo Sama Kietha, mającego już w dorobku pracę choćby nad Gaimanowym Sandmanem. Jego ujęcie jest diametralnie odmienne od Beauvaisa. Przypomina ono wiele tytułów powstających w latach 80. Niesamowicie różnorodnie skonstruowanym planszom nie towarzyszy niestety szczególna dbałość o rysunki. Bardzo ostre, grube konturówki kontrastują tu z delikatnym, opartym na akwarelowych barwach wnętrzem. Choć kadrowanie znamionuje wiedzę o technice i zrozumienie medium, sama zawartość poszczególnych ilustracji jest nader uboga. Króluje w nich niespójność i niekonsekwencja – również w kolorach – co czasem skutkuje wszechogarniających chaosem. Postaci pozbawione wyrazistości bywają płaskie i czyta się je niekiedy z trudem. Tła pozostają porzucone samym sobie. Nie pomaga to w wyłowieniu niuansów i interakcji, którym scenarzysta poświęcił sporo miejsca. Jedyne, co budzi respekt, to ksenomorfy, ale tych akurat nie ma tutaj znowu aż tak wiele.
Tylko zamysł Verheidena, jego spójny tok narracji nadaje obu tym komiksom wspólny mianownik. Scenarzysta włożył w oba bardzo dużo treści i obficie korzystał przy tym z prawa pioniera. Zresztą, refleksje, które podsuwa i budzi, są całkiem interesujące. Nawet w tej drugiej, zdecydowanie mniej dynamicznej i spójnej graficznie części. Już sam jej tytuł – „Wojna o Ziemię” – sugeruje, w jakiej sytuacji stawia bohaterów. Nie jest to wszak prosta nawalanka, z jaką w serii Aliens będziemy mieć do czynienia w wielu późniejszych komiksowych kontynuacjach.
Jakość scenariuszy Verheidena została doceniona choćby faktem, iż zostały one w 1993 roku zbeletryzowane. Steve i Stephani Perry, autorzy wersji książkowej obu historii, posłużyli się nowymi imionami bohaterów – Wilks, Billie i Bueller – ale sedno pozostało takie samo.
Ta zmiana imion została wymuszona. W 1993 roku do kin wszedł film „Obcy 3”, który zaprzeczył historiom znanym z „niebieskiego” tomu. W kolejnych wydaniach zatem zmieniono imiona głównych bohaterów, a oryginalne historie i ich związek z filmami poszły w zapomnienie. Edycja w ramach The Original Comics Series pozwala wrócić do nich w pierwotnej postaci. Nie przywraca tylko oryginalnych tytułów. Oryginalne „Alien Books 2” z 1990 roku pozostało „Nightmare Asylum”, podobnie jak późniejsze „Earth War”, które zastąpiło może nie tak pompatyczne, ale bardziej intrygujące, pierwotne „Female War” z 1991 roku. Tak czy owak dzięki lekturze obu w tej właśnie postaci można samemu ocenić „światy równoległe” Aliensów i zdecydować, która z kontynuacji tak naprawdę była lepsza – filmowa czy komiksowa?
Na deser czytelnik niebieskiego tomu TOCS otrzymuje przegląd imponujących grafik okładkowych zeszytów z obu serii. Nie są to jednak wszystkie okładki, które towarzyszyły edycji oryginalnej.
Komiksy Verheidena w kolejnych latach musiały wywalczyć sobie nowe miejsce w alienowym świecie. To jednak w tej właśnie pierwotnej postaci wywarły w nim niezatarte piętno. Wyznaczyły bowiem kierunki rozwoju fabuły, jakie podjęli twórcy kolejnych kontynuacji czy to w grach czy w literaturze, czy też oczywiście w komiksach. Przez apokaliptyczność swych wizji Verheiden mówi nawet wyraźniej niż filmy, że kosmiczni zabójcy to zwierciadło ludzkiej samozagłady. Prędzej czy później odbiją się w nim wszystkie najgorsze, ale też najlepsze cechy człowieczeństwa. Wybór, przy których zostaniemy, należy do nas. Optymizmem scenarzysta nie powala, ale nadzieja wciąż się tli.
Trudno takie wydawnictwo ocenić z dystansem. Mamy niepowtarzalną okazję sięgnąć do najstarszych komiksów w serii w oryginalnej postaci, dziś już niedostępnej, do tego wydanych w powiększonym formacie, co zawsze podnosi atrakcyjność lektury. Z drugiej strony, zawartą w tym dwupaku „Bitwę o Ziemię” trudno uznać za dzieło wielkie, zwłaszcza w warstwie rysunku. Kładąc jednak na szali doznania stricte artystyczne oraz wartość historyczno-poznawczą, ta druga winna przeważyć.
Plusy:
  • możliwość sięgnięcia do korzeni serii w ładnym wydaniu – rzecz bezcenna
  • pogłębiona refleksja nad człowiekiem i jego dziedzictwem
  • przywrócenie pierwotnego kształtu obu historiom
  • powiększony format
  • znakomicie, z rozmachem odrysowany świat w „Koszmarnym azylu”
Minusy:
  • papier wchłaniający kolor
  • trochę mniej spójna fabuła „Bitwy o Ziemię”
  • zdecydowanie słabsze grafiki „Bitwy o Ziemię”
koniec
13 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 IV 2024

Powieść „Podróż do wnętrza Ziemi” Juliusza Verne′a została opublikowana w 1864 roku i choć nawet wówczas zaprezentowane w niej teorie miały w sobie o wiele więcej z fantastyki niż nauki, to do dziś zachwyca kolejne pokolenia czytelników. Dla tych, którzy wolą rysunki od żywego tekstu, Egmont przygotował jej wierną adaptację komiksową.

więcej »

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o komiksach: Wrzesień 2004, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski

Z wielkiej chmury mały deszcz
— Sebastian Chosiński

Piekło, Szaleniec i Śmierć
— Tomasz Sidorkiewicz

Sen, brat Śmierci
— Tomasz Sidorkiewicz

Tegoż autora

Alter Sisters
— Tomasz Nowak

Między Alfą a Omegą
— Tomasz Nowak

Imperium po drugiej stronie lustra
— Tomasz Nowak

Hej, marines, hej!
— Tomasz Nowak

Ostatni występ kwartetu
— Tomasz Nowak

Tornadem porwani
— Tomasz Nowak

Ech, ta zła religia
— Tomasz Nowak

Oby nauka nie szła w las
— Tomasz Nowak

Komiksowa retrospektywa
— Tomasz Nowak

Droga w nieznane
— Tomasz Nowak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.