Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Bruno Cannucciari, Emiliano Pagani
‹Sezon polowań›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSezon polowań
Scenariusz
Data wydania25 maja 2020
RysunkiBruno Cannucciari
PrzekładJacek Drewnowski
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788366347342
Format88s. 195x270 mm
Cena49,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ludzie i ideologie
[Bruno Cannucciari, Emiliano Pagani „Sezon polowań” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kiedy trzy kobiety żyją samotnie, sąsiadując z lasem oraz małym miasteczkiem zamieszkiwanym głównie przez myśliwych, o poczuciu bezpieczeństwa mogą zapomnieć. Z jednej strony dzikie zwierzęta, z drugiej cywilizowani ludzie. W zasadzie nie wiadomo, z której strony czyha większe niebezpieczeństwo. Tym bardziej, że zaczyna się „Sezon polowań”.

Paweł Ciołkiewicz

Ludzie i ideologie
[Bruno Cannucciari, Emiliano Pagani „Sezon polowań” - recenzja]

Kiedy trzy kobiety żyją samotnie, sąsiadując z lasem oraz małym miasteczkiem zamieszkiwanym głównie przez myśliwych, o poczuciu bezpieczeństwa mogą zapomnieć. Z jednej strony dzikie zwierzęta, z drugiej cywilizowani ludzie. W zasadzie nie wiadomo, z której strony czyha większe niebezpieczeństwo. Tym bardziej, że zaczyna się „Sezon polowań”.

Bruno Cannucciari, Emiliano Pagani
‹Sezon polowań›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSezon polowań
Scenariusz
Data wydania25 maja 2020
RysunkiBruno Cannucciari
PrzekładJacek Drewnowski
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788366347342
Format88s. 195x270 mm
Cena49,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Giulia, Emma oraz Tiziana mieszkają razem w chacie na skraju lasu. Samotnie zajmują się uprawą roślin. Mają mały sad i kilka drzewek oliwnych. Coraz częściej ich ekologiczne gospodarstwo nawiedzają dziki, czyniąc przy okazji pewne szkody. Nieopodal leży małe miasteczko. Wśród jego mieszkańców jest wielu myśliwych, którzy czasami – podczas polowań – również podchodzą blisko domostwa kobiet. W miasteczku rośnie liczba włamań i kradzieży, o które coraz częściej posądza się uchodźców i imigrantów. Pomiędzy kobietami i mieszkańcami miasteczka powoli narasta napięcie. Miastowi zarzucają kobietom sprzyjanie uchodźcom i odcinanie się od lokalnej wspólnoty, kobiety odwzajemniają się oskarżeniami o rasizm, homofobię i nadużywanie przemocy. W mieście szczególnie krytykowane jest to, że zatrudniają do zbioru oliwek imigrantów zamiast dać zarobić miejscowym.
Napięcie narasta i wiadomo, że konfrontacja jest tylko kwestią czasu. Jednak kiedy już do niej dochodzi, przebieg wypadków daleki jest od wszelkiej przewidywalności i schematyzmu. Emiliano Pagani nie tworzy w swojej opowieści czarno-białego obrazu świata, nie powiela również stronniczych interpretacji współczesnego konfliktu ideologicznego. Trzy kobiety, choć są po tej samej stronie barykady, reprezentują trzy różne postawy, a ich decyzje i postępowanie nie zawsze jest zgodne ze wzniosłymi hasłami. Najstarsza z nich, Giulia wydaje się być najbardziej krewka i wojownicza. Ma za sobą, burzliwą i owianą aurą tajemnicy przeszłość, naznaczoną udziałem w socjalistycznych bojówkach. Emma z kolei zdaje się być najbardziej pragmatyczna. To ona utrzymuje kontakty z miasteczkiem, sprzedaje wyhodowane rośliny i stara się zapewnić swoim towarzyszkom bezpieczeństwo. Najmłodsza Tiziana zdaje się być w fazie młodzieńczego, bezrefleksyjnego buntu. W miasteczku również znajdziemy całą galerię różnych postaci i różnych podejść do życia. Nie brakuje tu stereotypów i uprzedzeń, ale znajdziemy także szacunek do tradycyjnych wartości i gotowość do poświęcenia się na rzecz wspólnoty. Szczególnie intrygującą postacią jest Bruno – starszy myśliwy, którego przemyślenia na temat ludzkości, dzików oraz imigrantów poznajemy w trakcie lektury. Jego postępowanie również odbiega od schematu, jakiego można byłoby sie po nim spodziewać. Bez wątpienia narastający konflikt ma podłoże ideologiczne, ale to ludzie decydują o tym, jaki będzie jego przebieg i co z niego wyniknie dla nich wszystkich.
Ta psychologiczno-obyczajowa historia została świetnie zilustrowana przez Bruno Cannucciariego. Tym razem jego rysunki różnią się od tych, które znalazły się w „Krakenie”. Są bardziej stonowane i mroczne, choć nadal mają w sobie cartoonową przejrzystość i lekkość. Artysta zdecydował się na operowanie szarościami. Nie ma tu już wyrazistego konturu, leszcz lekka, szkicowa kreska wypełniona odcieniami szarości. Dzięki temu rysunki – choć nadal utrzymane w cartoonowej stylistyce – mają bardziej realistyczny charakter. Z ekspresyjnych, nieco przerysowanych twarzy bohaterów łatwo można odczytywać targające nimi emocje i poznawać dręczące ich dramaty. Tła rysowane są natomiast w realistyczny sposób. Nie ma tu eksperymentowania z kompozycją plansz ani dynamicznym kadrowaniem. Zamiast tego rysownik koncentruje się na linearnym odtworzeniu zdarzeń. Już początek komiksu, ukazujący myśliwego składającego zeznanie na komisariacie, sugeruje, że będziemy mieć do czynienia raczej z kroniką wypadków, niż jakimś eksperymentalnym strumieniem świadomości.
„Sezon polowań” to drugi po „Krakenie” komiks Paganiego i Cannucciariego, jaki ukazał się u nas nakładem wydawnictwa Timof Comics. Znów motywem przewodnim jest zderzenie różnych światopoglądów. Jednak w ujęciu autorów nie jest to konfrontacją dobra i zła. Świat przedstawiony w komiksie nie jest czarno-biały. Zamiast tego jest tu wiele odcieni szarości – zarówno w warstwie graficznej, jak i narracyjnej. To nie jest tak, że trzy kobiety, które chcą żyć w zgodzie z przyrodą i uprawiają organiczną żywność, są ucieleśnieniem oświeconej, jedynie słusznej postawy życiowej, a pełni uprzedzeń i kierujący się stereotypami mieszkańcy pobliskiego miasteczka są kwintesencją zła i zaściankowości. Po stronie bohaterek odnajdziemy wiele stereotypowych i uproszczonych sposobów postrzegania świata oraz wynikających z nich uprzedzeń, a wśród mieszkańców wioski nie brakuje głębszego zrozumienia rzeczywistości i swoistego szacunku do realiów, w jakich przyszło im żyć. Dzięki temu komiks można uznać z próbę wyjścia poza utrwalone i schematyczne stanowiska w sporze dotyczącym aktualnych i drażliwych kwestii. Niestety autorzy muszą liczyć się także z tym, że ich narracja nie spodoba się żadnej ze stron zaangażowanych w ten spór. Jedni powiedzą, że symbolizujące tu lewicowo-ekologiczny punkt widzenia kobiety są przedstawione w zbyt krytyczny, a będący uosobieniem konserwatywno-prawicowego światopoglądu mieszkańcy miasteczka w zbyt pozytywny sposób. Drudzy z kolei uznają, że to mieszkańcy wioski są przedstawieni w krzywdzący sposób, a kobiety nadmiernie wyidealizowane. Co tylko potwierdza, że rzeczywistość, w jakiej żyjemy jest znacznie bardziej skomplikowana i wymyka się prostym zideologizowanym podziałom. Na szczęście twórców komiksu bardziej niż zaangażowanie w ideologiczne spory interesuje powiedzenie czegoś interesującego o otaczającym nas świecie. Świecie, w którym ludzie są nośnikami różnych ideologii, a ideologie kształtują działania ludzi.
koniec
19 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Pierwsze dno, drugie dno…
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Tegoż twórcy

„Kiedy w coś wierzysz, to coś naprawdę istnieje”
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.