Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Maciej Jasiński, Jacek Michalski
‹Wolność nie umiera nigdy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWolność nie umiera nigdy
Scenariusz
Data wydaniamaj 2020
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Urząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Format40s. 208×298mm
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Historia w obrazkach: Komiksy nafaszerowane
[Maciej Jasiński, Jacek Michalski „Wolność nie umiera nigdy”, Maciej Jasiński, Jacek Michalski „Ostatni bastion” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydane w tym roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Wolność nie umiera nigdy” oraz „Ostatni bastion” są z jednej strony bardzo potrzebnym przedstawieniem wydarzeń, które miały miejsce sto lat temu, w 1920 roku, na terenach Kujaw i Pomorza, z drugiej – wciągającymi komiksami z zaskakującymi zwrotami akcji. Nie bez znaczenia jest też to, że są dostępne online, całkowicie za darmo.

Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: Komiksy nafaszerowane
[Maciej Jasiński, Jacek Michalski „Wolność nie umiera nigdy”, Maciej Jasiński, Jacek Michalski „Ostatni bastion” - recenzja]

Wydane w tym roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Wolność nie umiera nigdy” oraz „Ostatni bastion” są z jednej strony bardzo potrzebnym przedstawieniem wydarzeń, które miały miejsce sto lat temu, w 1920 roku, na terenach Kujaw i Pomorza, z drugiej – wciągającymi komiksami z zaskakującymi zwrotami akcji. Nie bez znaczenia jest też to, że są dostępne online, całkowicie za darmo.

Maciej Jasiński, Jacek Michalski
‹Wolność nie umiera nigdy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWolność nie umiera nigdy
Scenariusz
Data wydaniamaj 2020
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Urząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Format40s. 208×298mm
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
„Wolność nie umiera nigdy” opowiada o przejmowaniu przez Wojsko Polskie Zachodnich Kujaw (jednostki Frontu Wielkopolskiego gen. Józefa Dowbor-Muśnickiego) oraz Pomorza (Front Pomorski gen. Józefa Hallera) na mocy ratyfikacji przez Niemcy Traktatu Wersalskiego, co miało miejsce 10 stycznia 1920 roku.
Ludność tych terenów, w większości dwujęzyczna, miała mieszane uczucia. Czujący się Polakami cieszyli się z powrotu ich lokalnej ojczyzny do macierzy, zaś mający odtąd być mniejszością narodową Niemcy obawiali się represji społecznych i ekonomicznych. Obawy te były jednocześnie podsycane przez niemiecką propagandę i rozwiewane przez polską. Niemniej dochodziło także do nieprzyjemnych incydentów – i właśnie od takiego „mocnego uderzenia” rozpoczyna się akcja komiksu. Oto w Nowy Rok w Toruniu bojówki niemieckie rozbijają przedstawienie „Betlejem Polskiego” według Lucjana Rydla, wyganiając na mróz aktorów i widzów – w tym kobiety i dzieci.
Dwa tygodnie później w Warszawie, redakcja „Kuriera Porannego”, czytając o tych wydarzeniach – oraz mając na względzie zaplanowane pokojowe przejmowanie od Niemców Kujaw i Pomorza – postanawia wraz z wojskiem wysłać tam swojego człowieka, który zapewni „Kurierowi” bieżący materiał informacyjny. Pech chce, że dziennikarz ten łamie nogę schodząc po oblodzonych stopniach… I tak na scenie pojawia się jego młodszy „zastępca”, Eugeniusz Krawczyk, stając się jednym z głównych bohaterów komiksu.
Dziennikarz trafia pod opiekę majora Grada z wywiadu (postać fikcyjna, wzorowana na autentycznych oficerach), dowodzącym pociągiem pancernym „Wilk”. Marszałek Piłsudski i jego sztab spodziewają się licznych prowokacji, więc z jednej strony „Wilk” może się przydać nie tylko jako środek transportu, z drugiej – „akredytowani” przy wojsku dziennikarze byli nieocenioną pomocą w rozeznawaniu nastrojów społecznych. Na „pokładzie” pociągu poznajemy kolejne dramatis personae: kapelana, księdza Ziemowita Rudzkiego, porucznika Stefana Puszko oraz – przede wszystkim – Izabelę Rogowską, mającą zadbać o dokumentację fotograficzną.
Na planszach komiksu przedstawiono wiele ważnych wydarzeń, jakie miały miejsce w tych dniach, a więc przede wszystkim jedyna w tym czasie zbrojna potyczka obu wojsk w okolicach Gniewkowa, 17 stycznia 1920, która okazała się nieporozumieniem, wynikającym z różnicy czasu na zegarkach polskich i niemieckich. Zobrazowano także akcję, jaką na prośbę żony przyszłego burmistrza, Heleny Steinborn, podjęła Kompania Młodzieżowa w noc przed spodziewanym przybyciem polskiej armii – niemieckie tablice z nazwami ulic zasłonięto polskimi.
Ostatecznie wjazd pociągu, uroczyste powitania i przemowy miały miejsce 18 stycznia po południu. Dziennikarz, ksiądz i pani fotograf udają się na miasto, trafiając pod opiekę członka Kampanii Młodzieżowej, Pawła Gajewskiego (postać fikcyjna), który, oprowadzając gości po swym mieście, z dumą prezentuje dokonania swoje i kolegów. Tak trafiają na zatłoczony rynek (gdzie wkrótce ma miejsce wojskowa defilada) oraz do Ratusza Staromiejskiego, w którym niemiecki nadburmistrz Arnold Hasse przekazuje klucze do miasta pułkownikowi Stanisławowi Skrzyńskiemu (który, jak opisano na II stronie okładki, przekazał je w ręce cywilne, Ottonowi Steinbornowi).
W tym momencie warto wspomnieć o warstwie graficznej, która w wielu miejscach powstała na bazie zachowanych archiwalnych zdjęć. Fotografia tu płynnie przechodzi w komiks, wzmacniając bardzo miłe wrażenie realności przedstawionych wydarzeń.
Następnego dnia analogiczna sytuacja miała miejsce w Bydgoszczy (burmostrz Hugo Wolff przekazał władzę komisarycznemu prezydentowi Janowi Maciaszkowi), więc nasz grupa bohaterów przejeżdża ciężarówką do tegoż miasta. Odpowiadający za grafikę komiksu Jacek Michalski wiernie i umiejętnie portretuje główne postacie tych dni, wkładając w ich usta fragmenty zachowanych przemówień. Mamy też kolejne komikso-fotografie.
Dalszy ciąg komiksu stanowi pewna odskocznia od faktów historycznych… Przedstawiona zostaje przydająca fabule rumieńców akcja, która, choć nic o niej nie wiadomo, mogła się jednak wydarzyć. W końcu o wielu działaniach wywiadu nigdy się nie dowiemy, prawda?

Maciej Jasiński, Jacek Michalski
‹Ostatni bastion›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatni bastion
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2020
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
ISBN978-83-953483-6-5
Format40s. 208×298mm
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na ostatniej zaś planszy młody Paweł Gajewski postanawia odpowiedzieć na apel wizytującego Toruń generała Hallera i zaciągnąć się do wojska. Skutki tego poznajemy w swoistej kontynuacji, zatytułowanej „Ostatni bastion”, opowieści o obronie Włocławka w trakcie wojny z bolszewikami pół roku później.
Wydaje się, że w tej pozycji wplecono w historię dwóch młodych szeregowych (Paweł zaprzyjaźnia się z inną postacią fikcyjną, Zdzisiek Kilanowskim) jeszcze więcej wydarzeń historycznych. Budzi to respekt przed pracą tak scenarzysty, jak i rysownika.
Los, a właściwie rozkazy przełożonych, rzucają Pawła i Zdziśka najpierw do Gdańska (wydarzenia: transport wodny broni ze zdemobilizowanej Francji, przybycie Dywizji Strzelców Polskich – o których scenarzysta Maciej Jasiński opowiedział w „Pociągu do Wolności”, komiksu wchodzącego w skład antologii „11/11 = Niepodległość” – oraz rozbicie blokady drogi, urządzonej przez lokalnych komunistów), następnie do Włocławka, rodzinnego miasta szeregowego Kilanowskiego. Tu poznajemy jego uroczą siostrę Jankę, pielęgniarkę.
Spotykamy tu również znajomego (z poprzedniego albumu) księdza Ziemowita, co jest okazją do zacytowania autentycznego listu biskupiego oraz, później, zachowanego przemówienia przy zbiorowej mogile poległych. Przybywa do Włocławka również dziennikarz Eugeniusz, ale tym razem większej roli nie odgrywa – poza jedną: słusznym gniewem na ówczesne fejkniusy oficjalnie kolportowane na łamach prasy.
Faktem jest znalezienie na cmentarzu komunistycznego arsenału oraz udział radnych miejskich w kopaniu okopów przedmościa. Przedostanie się bolszewików przez Wisłę i ostrzelanie polskiego pociągu. Walki w okolicy Brodnicy (w tym poprowadzenie oddziału przez księdza niosącego krzyż) i udział w nich polskich samolotów. Utrata przedmościa i brawurowa akcja dwóch śmiałków, którzy udając komunistów przedostali się na drugi brzeg rzeki, by zaciągnąć języka. Spalenie mostu (tu znów kłania się umiejętne przeplecenie zdjęcia z rysunkiem), akcja pociągu „Wilk” oraz dekorowanie zuchów przez marszałka Piłsudskiego.
Słowem: komiks jest nafaszerowany faktami i wydarzeniami historycznymi jak dobry sernik rodzynkami. Fikcyjni główni bohaterowie często są jeśli nie wzorowani na rzeczywistych, to wypełniają w komiksie ich zadania i ukazują ich wyczyny. Na specjalną uwagę zasługuje cieniowanie, zastosowane przez Jacka Michalskiego. Liczne drobne kreski, układane w nieregularne bloki, z pewnością zajęły sporo czasu, ale efekt dały niesamowity. Do tego dochodzi dbałość o detale tła, nie tylko w ujęciach „fotograficznych”.
Żal jedynie, że Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nie poszedł w ślady IPN-u, którego komiksy są dodatkowo zaopatrzone we wkładkę historyczną, rozbudowującą i mocującą w faktach i zdjęciach opowiadaną historię. Wydano co prawda dodatek do Gazety Wyborczej, opisujący zmagania z armią bolszewicką w 1920 r. na Kujawach i Pomorzu – ale dostępny był jedynie lokalnie, w okolicach premiery komiksu1). Nieco słów dodano na II oraz IV stronie okładki, a na stronie III zamieszczono zdjęcia – ale apetyt rośnie w miarę jedzenia, albo też: IPN wyżej postawił poprzeczkę. No i zdecydowanie przydała by się dystrybucja ogólnokrajowa.
koniec
6 października 2020
1) Podobnie jak komiks, jest on dostępny online na platformie issuu.com.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Powinno być lepiej
— Sebastian Chosiński

Konkwistadorzy!
— Sebastian Chosiński

Z Kijowa do Algieru
— Sebastian Chosiński

Zaskakująco dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Do utraty tchu i zmysłów
— Sebastian Chosiński

Pycha kroczy przed upadkiem
— Wojciech Gołąbowski

Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Bardzo na czasie
— Wojciech Gołąbowski

Miłość w czasach wojny
— Marcin Osuch

Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Cztery historie z Bydgoszczą w tle
— Sebastian Chosiński

Prima Aprilis: Historie coraz nowsze
— Wojciech Gołąbowski

Taka piękna okładka…
— Wojciech Gołąbowski

Poważna kolorowanka
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Lipiec 2003
— Artur Długosz, Daniel Gizicki

Komiks dosłowny
— Artur Długosz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.