Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 października 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme
‹Mistrzowie Komiksu: Western (wyd.2020)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWestern (wyd.2020)
Scenariusz
Data wydanialuty 2020
RysunkiGrzegorz Rosiński
PrzekładKsenia Chamerska
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788328142787
Format80s. 234x312mm
Cena59,99
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Klasycznie i od nowa
[Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme „Mistrzowie Komiksu: Western (wyd.2020)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niemal dwadzieścia lat temu duet Grzegorz Rosiński i Jean Van Hamme stworzyli komiks stojący bardzo daleko od tematyki czy stylu, z którym ich zwykle kojarzono. Tytuł mówił wszystko: „Western”.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Klasycznie i od nowa
[Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme „Mistrzowie Komiksu: Western (wyd.2020)” - recenzja]

Niemal dwadzieścia lat temu duet Grzegorz Rosiński i Jean Van Hamme stworzyli komiks stojący bardzo daleko od tematyki czy stylu, z którym ich zwykle kojarzono. Tytuł mówił wszystko: „Western”.

Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme
‹Mistrzowie Komiksu: Western (wyd.2020)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWestern (wyd.2020)
Scenariusz
Data wydanialuty 2020
RysunkiGrzegorz Rosiński
PrzekładKsenia Chamerska
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788328142787
Format80s. 234x312mm
Cena59,99
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Fabuła jest jednocześnie prosta i skomplikowana. Prosta, bo taką historię czytaliśmy już dziesiątki razy a kolejne tyle widzieliśmy w klasykach kina kowbojskiego. Skomplikowana, bo losy bohaterów komiksów rzadko kiedy bywają pospolite. Tu mamy: zdradę, morderstwa, zemstę oraz rodzinne tajemnice. Wszystko skupia się, mniej lub bardziej, na postaci Nate’a, który w 1868 roku, jako młody chłopiec, był jedną z osób dramatu rozgrywającego się w leśnej szopie: udawał zaginionego przed laty bratanka bogatego ranczera. Przekręt się nie udał, większość uczestników zginęła, a Nate stracił rękę. Dekadę później trafia na córkę bogacza, którego miał oszukać.
Co się wydarzy – możemy się domyślać. W końcu western jako gatunek funkcjonuje w popkulturze sporo ponad sto lat i operuje podobnymi kliszami niezależnie od medium, na które trafia. Warto jednak powiedzieć, że historia jest spójna, pełna akcji, strzelanin i zwrotów, a zakończenie może niektórych zaskoczyć. Jest też dość smutna, ale na dobrą sprawę większość znanych westernów unika typowych happy endów.
To, co „Western” wyróżnia, to rysunek. Rosiński zaczynał tu eksperymentować z formą – do zwykłych szkiców i kadrów wprowadzał elementy malarstwa, zwłaszcza olejnego. Tak więc co jakiś czas narrację przerywają dwustronicowe, barwne „rozkładówki”, głównie pejzaże, przywodzące na myśl dzieła impresjonistów – nasycone kolorami, z nieco rozmytymi śladami pędzla. Same komiksowe kadry również dotknęły eksperymenty. Z jednej strony kreska jest wyraźnie bardziej malarska, z drugiej autor postanowił utrzymać je w odcieniach pustynnych sepii i szarości. Efekt wizualny – naprawdę interesujący. Tym lepiej więc, że Egmont postanowił zafundować nam drugie wydanie „Westernu” (pierwsze było w 2001 roku) w dużym formacie, jak album z reprodukcjami obrazów.
Ten komiks nie jest fabularnie w żaden sposób odkrywczy – co nie jest wadą, bo nie innowacjami western przecież stoi. Dostajemy dobrze napisaną historię Van Hamme’a, pełną emocji i zagadek, co w zupełności powinno wystarczyć. Na pierwszy plan wysuwa się jednak warstwa artystyczna, która po prostu niezwykle cieszy oko; kadry „Westernu” można oglądać kilka razy z rzędu i nadal mieć z tego radość. Jeśli chcecie komiksu, który będzie ozdobą półki, to ten będzie w sam idealny.
Plusy:
  • piękne wykonanie graficzne
  • ładne wydanie
  • klasyczna, ale dobrze napisana historia
Minusy:
  • poszukiwacze nowych trendów w komiksie nie znajdą tu wiele
koniec
11 grudnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fourmille na Czarnym Lądzie
Marcin Osuch

5 X 2022

Minęły dwa lata od naszego ostatniego spotkania z Fourmille Gratule i Yuri’m Podrovem w alternatywnym świecie Ekho. Tym razem wraz z naszymi bohaterami trafiamy do lustrzanej Afryki, konkretnie do Abidżanu.

więcej »

Historia w obrazkach: Z Kijowa do Algieru
Sebastian Chosiński

4 X 2022

Mieczysław Słowikowski to jeden z najsłynniejszych polskich agentów działających podczas drugiej wojny światowej. Zasłynął jako twórca siatki szpiegowskiej działającej na rzecz aliantów w Afryce Północnej. Przyczynił się tym samym do sukcesu „Operacji Torch”. O nim opowiada „Ekspozytura «Rygor»” – nowa seria komiksowa Tobiasza Piątkowskiego (scenariusz) i Marka Oleksickiego (rysunki), twórców popularnego „Bradla”.

więcej »

A po nocy przychodzi dzień
Marcin Knyszyński

3 X 2022

Wydana trzy lata temu w Polsce „Najczarniejsza noc” była trzecim, ostatnim etapem runu Geoffa Johnsa w serii „Green Lantern”. Wydarzenia objęły swym zasięgiem całe uniwersum DC i zaangażowały wielu bohaterów, nawet takich, którzy nie mieli za dużo wspólnego z Korpusem Zielonych Latarni. Teraz pora na „Najjaśniejszy dzień” – cóż bowiem innego mogło nadejść?

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Antywestern
— Marcin Knyszyński

Jolan na Dzikim Zachodzie
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Książkomiks
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Alternatywnie nie zawsze oznacza dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Retronostalgia w niezłej formie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Eksperyment narracyjny
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

No może nie aż tak dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Znikająca Godzilla
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Ten cwany rysownik!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Krótko i porządnie
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Panie Brubaker, cóż pan zrobił?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Upadek(?) Tytana
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.