Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jean-Christophe Chauzy
‹Reszta świata #3: Granice›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułReszta świata #3: Granice
Scenariusz
Data wydania28 października 2020
RysunkiJean-Christophe Chauzy
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Non Stop Comics
CyklReszta świata
ISBN978-83-66460-55-3
Format112s. 233 × 312 mm
Cena61,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Najeźdźcy z Maghrebu i okrutni sekciarze
[Jean-Christophe Chauzy „Reszta świata #3: Granice” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Granice” – trzecia odsłona postapokaliptycznej tetralogii Jean-Christophe’a Chauzy’ego „Reszta świata” – skupia się na dwóch młodocianych bohaterach, synach Marie, którzy po, jak sądzą, śmierci matki dołączają do żyjących w komunie nastolatków. Nie wiedzą nawet, że ich ojciec Christophe decyduje się na nielegalne przekroczenie granicy hiszpańsko-francuskiej, by ich odnaleźć.

Sebastian Chosiński

Najeźdźcy z Maghrebu i okrutni sekciarze
[Jean-Christophe Chauzy „Reszta świata #3: Granice” - recenzja]

„Granice” – trzecia odsłona postapokaliptycznej tetralogii Jean-Christophe’a Chauzy’ego „Reszta świata” – skupia się na dwóch młodocianych bohaterach, synach Marie, którzy po, jak sądzą, śmierci matki dołączają do żyjących w komunie nastolatków. Nie wiedzą nawet, że ich ojciec Christophe decyduje się na nielegalne przekroczenie granicy hiszpańsko-francuskiej, by ich odnaleźć.

Jean-Christophe Chauzy
‹Reszta świata #3: Granice›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułReszta świata #3: Granice
Scenariusz
Data wydania28 października 2020
RysunkiJean-Christophe Chauzy
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Non Stop Comics
CyklReszta świata
ISBN978-83-66460-55-3
Format112s. 233 × 312 mm
Cena61,90
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kiedy francuski scenarzysta i rysownik Jean-Christophe Chauzy opublikował w 2015 roku „Resztę świata” – pierwszy, jak się potem okazało, tom tetralogii – można było, choć niżej podpisany akurat tego nie robił, sarkać nieco na stronę graficzną albumu. Kreska autora była jeszcze niezbyt pewna, a w kadrach zajmujących połowę bądź całą stronę w oczy rzucały się pewne kłopoty z kompozycją; z drugiej strony widać było, że Chauzy przywiązuje do nich dużą wagę, chcąc za ich sprawą przydać swemu dziełu rozmachu. Na szczęście całość ciągnął ku szczytowi ogólny koncept i szczegółowe wykonanie, czyli historia rodziny – matki Marie i jej dwóch synów, Hugona i Jules’a – zaskoczonej (w dniu planowanego powrotu ze spędzanych w górskiej dolinie wakacji do Paryża) katastrofą wywołaną przez, jak można było mniemać, siły natury.
Ten moment był początkiem ich obfitującej w niebezpieczeństwa odysei. Świat wokół zmieniał się bowiem praktycznie z dnia na dzień, ba! z godziny na godzinę – to, co dobrze znali, pogrążało się w upadku i rozkładzie, to, co się rodziło, wywoływało ból i przerażenie. W części drugiej opowieści, „Świecie nazajutrz” (2016), niebezpieczeństw przybywało. Podobnie jak pytań dotyczących tego, co właściwie zaszło. Co wywołało – symboliczną i dosłowną – lawinę, która zamieniła całą południowo-wschodnią Francję w ruinę, a ludzi – w żądne krwi i pozbawione hamulców moralnych potwory. To jednak nie był jeszcze czas na udzielanie odpowiedzi; na nie więc czytelnicy muszą wciąż czekać. Zapewne do tomu ostatniego, jaki na rynku zachodnim ukazał się w październiku 2019 roku, a w Polsce pojawi pewnie za kilka miesięcy.
Chcąc przejść do tego, co czeka nas w „Granicach”, nie można nie wspomnieć o zakończeniu poprzedniej części, w którym Marie chcąc ratować swoich synów, poświęca się i… chłopcy są przekonani, że ginie z rąk tropiących ich bandytów. Oni natomiast uchodzą cało i niebawem docierają do położonego w górach pałacu służącego za azyl dla grupy uratowanych z kataklizmu nastolatków. Od tamtych wydarzeń mijają trzy lata. Trzy lata, w trakcie których Hugo i Jules nie zapomnieli o matce, obwiniając siebie za to, co ją spotkało. Mimo to starają się zżyć i normalnie funkcjonować ze swoimi nowymi kompanami; wiedzą przecież doskonale, że od skutecznej koordynacji działań zależy ich wspólny los. Dzielą się zadaniami – jedni uprawiają warzywa, inni odpowiadają za bezpieczeństwo. Jules – platonicznie zakochany w Rachel i mający poważnego konkurenta w osobie Jérémy’ego – jako znakomity łucznik poluje na zwierzęta.
Wszyscy starają się nie rzucać w oczy grasującym po okolicy bandom rabusiów, handlarzom ludźmi czy fanatykom religijnym z sekty Boska Sprawiedliwość. Mają jednak świadomość, że pętla wokół nich się zaciska. Że prędzej czy później ktoś dotrze do ich kryjówki, a wtedy – nie bacząc na to, że wciąż są nastolatkami – zajrzy im w oczy śmierć. Śmierć, która pewnie i tak byłaby lepszym rozwiązaniem niż niewola. Bohaterem drugiego, prowadzonego równolegle, wątku jest ojciec chłopców, którego tajemnicze wydarzenia sprzed trzech lat zastały na wybrzeżu hiszpańskiej Grenady, gdzie właśnie wypoczywał ze swoją kochanką Solène. Dowiedziawszy się o tym, co nawiedziło górski region, w jakim spędzali wakacje Marie z synami, postanowił – na przekór losowi – dotrzeć do nich. Co okazuje się nadzwyczaj trudne. W chaosie pogrąża się bowiem nie tylko Francja, ale również najeżdżana przez Marokańczyków Hiszpania.
Każdy kolejny tom „Reszty świata” zdaje się przekonywać, że Chauzy’emu wcale nie przyświecał pomysł stworzenia klasycznego postapokaliptycznego science fiction (chociażby w stylu „Jeremiaha”), lecz że jego dramatyczna opowieść jest artystyczną reakcją na to, co dzieje się tu i teraz (głównie w Europie Zachodniej) – nie tylko na kryzysy ekonomiczny i uchodźczy, ale również, patrząc szerzej, upadek moralny cywilizacji. Doskwierające nam na co dzień problemy Francuz przeniósł zatem do świata symboli i nadał im nowe, wywiedzione ze Starego Testamentu, znaczenie. Świat cofa się w rozwoju – i nie chodzi tu jedynie o technologie – o setki lat; powracają stare konflikty, odżywają rasowa i klasowa nienawiść, do głosu dochodzi fanatyzm religijny przywodzący na myśl ten, który w średniowieczu pchał rycerstwo do krucjat i pogromów.
Mimo że z tomu na tom wiemy coraz więcej, nasza wiedza na temat tego, co się dzieje naprawdę, wciąż jest mocno ograniczona. Pod tym względem nie różnimy się znacznie od bohaterów opowieści, którzy odcięci od źródeł wiadomości, idą przez świat po omacku, nie wiedząc, co ich czeka za najbliższym wzgórzem czy w dolinie, do której zmierzają. Tym większy jest apetyt na to, co znajdzie się w tomie wieńczącym „Resztę świata”. Że powinno to być coś absolutnie przerażającego, świadczy tytuł ostatniego albumu – „Piekło”. W nim zapewne poznamy odpowiedzi na najważniejsze pytania. Warto wspomnieć także słowo o stronie graficznej „Granic”. Trzeba przyznać, że kreska Chauzy’ego udanie ewoluuje. Jeśli zaczynając historię Hugona i Jules’a autor mógł nie mieć jeszcze wszystkiego dokładnie obmyślanego, tak teraz nie można mieć wątpliwości, że wykreowany przez niego świat „dojrzał” – jest bardziej zwarty i przemyślany, a całość plastycznie dopieszczona.
koniec
30 grudnia 2020

Komentarze

30 XII 2020   18:50:04

Lubię się czepiać, więc znowu się przyczepię. Aktualnie Grenada (hiszp. Granada) znajduje się w głębi lądu, więc nie ma takiej opcji żeby tam spędzać czas na wybrzeżu, które leży około godzinę drogi od miasta. Chyba że:
1. w świecie komiksu zmienił się układ lądów i mórz
2. chodzi o wyspę (i państwo na Karaibach) o nazwie Granada. Odkryta przez hiszpańską wyprawę Kolumba, ale kolonizowana przez Francuzów i Anglików.

Błąd tłumacza czy autora?
BTW Zdobycie Granady przez Hiszpanów w 1492 zamknęło okres panowania muzułmańskiego na Półwyspie Iberyjskim i umożliwiło wyprawę Kolumba. Muzułmanie zostali wyparci do Maghrebu, ale pozostawili po sobie masę śladów w architekturze, kulturze i genach. Można więc przypuścić, że Grenada coś tam symbolizuje w świecie komiksu...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Piękny kataklizm
— Michał Misztal

Test na człowieczeństwo
— Sebastian Chosiński

Bez nieba gwiaździstego, bez prawa moralnego
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.