Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Barbara Seidler, Marek Szyszko
‹Bolesław Krzywousty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBolesław Krzywousty
Scenariusz
Data wydania1984
RysunkiMarek Szyszko
PrzekładElżbieta Kowalewska-Mroczek
Wydawca Sport i Turystyka
CyklPoczątki Państwa Polskiego
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Początki państwa polskiego: Krew, krew, flaki, śmierć
[Barbara Seidler, Marek Szyszko „Bolesław Krzywousty” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Aż trzy lata kazało wydawnictwo Sport i Turystyka czekać czytelnikom na kolejny zeszyt z serii „Początki państwa polskiego”. Polska po drodze zaliczyła stan wojenny, ale możliwe, że były też inne przyczyny tak długiej przerwy.

Marcin Osuch

Początki państwa polskiego: Krew, krew, flaki, śmierć
[Barbara Seidler, Marek Szyszko „Bolesław Krzywousty” - recenzja]

Aż trzy lata kazało wydawnictwo Sport i Turystyka czekać czytelnikom na kolejny zeszyt z serii „Początki państwa polskiego”. Polska po drodze zaliczyła stan wojenny, ale możliwe, że były też inne przyczyny tak długiej przerwy.

Barbara Seidler, Marek Szyszko
‹Bolesław Krzywousty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBolesław Krzywousty
Scenariusz
Data wydania1984
RysunkiMarek Szyszko
PrzekładElżbieta Kowalewska-Mroczek
Wydawca Sport i Turystyka
CyklPoczątki Państwa Polskiego
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Stan wojenny był dramatyczną próbą opanowania kryzysowej sytuacji w Polsce przez trwających przy władzy komunistów, ale pogłębione odgórne planowanie w połączeniu z zachodnimi sankcjami gospodarczymi tylko pogorszyło sytuację. A samo przejęcie władzy przez wojsko spowodowało wywrócenie do góry nogami relacji ekonomicznych. Zapadło wiele politycznych decyzji, takich jak wstrzymanie drukowania prasy („Świat Młodych” wrócił do kiosków dopiero po 3 miesiącach). Kto wie, może właśnie o zamknięciu „Relaksu” też zadecydował jakiś, nasłany po 13 grudnia, wojskowy nadzorca.
Akurat wydawnictwo Sport i Turystyka miało nieco więcej szczęścia. W 1982 opublikowało ono cztery kolejne (notabene ostatnie) zeszyty z serii „Kapitan Żbik” oraz trzy z cyklu „Pilot śmigłowca” (także ostatnie). Fakt, że były to końcówki serii, być może nie był bez znaczenia. Nie udało się jednak wydać kolejnego odcinka „Początki państwa polskiego”. Tutaj, poza ogólnymi problemami gospodarczymi, nałożyły się dodatkowe perturbacje ze zmianą rysownika. Podobnie jak w przypadku „Pilota śmigłowca”, Mirosław Kurzawa nie znalazł uznania w oczach redaktorów odpowiedzialnych za prowadzenie serii i zrezygnowano z jego usług. Wygląda na to, że zerwanie współpracy miało charakter kompleksowy, bo objęło obydwie serie, przy których Kurzawa pracował. Co ciekawe, w przypadku „Pilota śmigłowca”, pomimo narzuconego serii dużego tempa wydawniczego, na ostatnim zeszycie Kurzawy jest zapowiedź kolejnego już z okładką Szyszki. Natomiast przy zapowiedzi „Bolesława Krzywoustego” (drugiego w serii „Początki państwa polskiego”) wykorzystano jeszcze projekt okładki autorstwa Kurzawy. Na okładce Szyszki widnieje sygnatura z 1982 roku, co być może oznacza, że próbowano z zapowiedzią „dogonić” pierwszy zeszyt cyklu, ale bezskutecznie. Ze stopki wynika, że zamówienie na druk podpisano rok później, a sam „Bolesław Krzywousty” ujrzał światło dzienne w 1984 roku. Włączenie Marka Szyszko do pracy przy komiksie odbyło się w sposób bardzo formalny. Nie było żadnych spotkań roboczych w redakcji ani tym bardziej rozmów z Barbarą Seidler. Rysownik przekazywał szkice w ołówku do redakcji i odbierał je po jakimś czasie z uwagami scenarzystki.
Już wspomniana okładka mówi dużo o zmianach w podejściu do serii. Na plus trzeba zaliczyć sam rysunek Szyszki, narysowany już dojrzałą (a inspirowaną twórczością Jeana Girauda) kreską. Minusem była niska jakość papieru i całkowity brak elementów stylizacji serii. Zniknął herb oraz stylizowany na pergamin tytuł.
Marek Szyszko, który od trzydziestu lat specjalizuje się w ilustracjach historycznych, już wtedy dał się poznać z jak najlepszej strony. Widać dużą dbałość o szczegóły, bardzo dobre rozplanowanie kadrów. Nie uświadczymy tu charakterystycznych dla Kurzawy „gadających głów”. Postaci rysowane przez Szyszkę są przedstawione realistycznie, w sposób zróżnicowany i nawet w najzwyklejszych sytuacjach są pełne naturalnej ludzkiej dynamiki, nie wspominając o scenach batalistycznych. Nie mógł niestety rysownik rozwinąć pełni swoich umiejętności – uniemożliwiał mu to edukacyjny charakter zeszytu. Skupiając się na konkretnych wydarzeniach historycznych, mocno ograniczył możliwość prowadzenia płynnej komiksowej narracji. Dodatkowym minusem było duża ilość tekstu – rysownik sam stwierdził: „Tekstu było tak dużo, że miejsca na rysunek nie zostawało zbyt wiele, a ja wolę rysować niż pisać”.
Barbara Seidler skupiała się na zebraniu materiałów źródłowych i zapewnieniu jak największej spójności z wiedzą historyczną. Praktycznie nie interesowała jej już wizualna formuła samego komiksu. Większa dostępność źródeł historycznych pozwoliła na pełniejsze przedstawienie postaci Krzywoustego. Jego losy poznajemy od narodzin aż do śmierci, która wbrew intencjom króla, była początkiem rozbicia dzielnicowego kraju i osłabienia Polski. Zgodnie z polityką historyczną PRL, scenarzystka duży nacisk położyła na zmagania polsko-niemieckie, których kulminacją miała być tzw. bitwa na Psim Polu pod Wrocławiem. Już od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku znaczenie tej bitwy (a nawet to, czy w ogóle miała miejsce) jest podawane w wątpliwość. Najistotniejszy dowodem na to, jest brak wzmianki o niej w kronice Galla Anonima, nadwornego kronikarza Krzywoustego.
Sam sposób narracji komiksu nie zmienił się w porównaniu z poprzednim zeszytem. Edukacyjnych charakter opowieści wymusił dużą ilość objaśnień, a dymki dialogowe mają charakter jedynie uzupełniający.
Istotnym elementem, mogącym uciekać dzisiejszemu odbiorcy, a który to element wprowadził do polskiego komiksu „Bolesław Krzywousty”, są krwawe sceny przemocy. Otwierający kadr z katem unoszącym świeżo ściętą głowę, scena oślepienia Zbigniewa, przyrodniego brata Bolesława, czy też obrazy bitew były najprawdopodobniej pierwszymi tego rodzaju obrazami w polskich historyjkach obrazkowych.
Układ zeszytu jest taki sam jak tego o Mieszku i Chrobrym. Na wewnętrznych stronach okładek słownik (były tradycyjnie cztery wersje językowe – angielska, francuska, niemiecka i rosyjska). Na ostatniej okładce znajdziemy notkę historyczną i zapowiedź kolejnego zeszytu, poświęconego Władysławowi Łokietkowi. Nakład wyniósł 100250 egzemplarzy.
koniec
7 marca 2021

Komentarze

07 III 2021   11:40:28

Ooo, mam ten komiks gdzieś na strychu! Co prawda w dzieci... yyy, we wczesnej młodości najbardziej podobała mi się scena podkuwania konia, ale zawsze to coś ;-) Może powinnam go wygrzebać i przeczytać jeszcze raz?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 IV 2024

Powieść „Podróż do wnętrza Ziemi” Juliusza Verne′a została opublikowana w 1864 roku i choć nawet wówczas zaprezentowane w niej teorie miały w sobie o wiele więcej z fantastyki niż nauki, to do dziś zachwyca kolejne pokolenia czytelników. Dla tych, którzy wolą rysunki od żywego tekstu, Egmont przygotował jej wierną adaptację komiksową.

więcej »

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Uczmy się języków!
— Marcin Osuch

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

„Szalony Kojot” przez dwie chmury?
— Marcin Osuch

Aparat, góry, człowiek
— Marcin Osuch

Niech prezydent się tym zajmie
— Marcin Osuch

Po komiks marsz: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Po komiks marsz: Luty 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ratunek czy porwanie?
— Marcin Osuch

Zatrzymane w słowach
— Marcin Osuch

Broń i pieniądze
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.