Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marek Turek
‹Fastnachtspiel: Fastnachtspiel (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFastnachtspiel (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania2021
RysunkiMarek Turek
Wydawca 23
CyklFastnachtspiel
ISBN9788395376788
Format340s. 210x297 mm
Cena99,99
Gatunekobyczajowy, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Świat na opak?
[Marek Turek „Fastnachtspiel: Fastnachtspiel (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zbiorcze wydanie „Fastnachtspiela” Marka Turka to bez wątpienia album wyjątkowy. Mroczna, surrealistyczna atmosfera, ociekające czernią rysunki i upiorne postacie – to wszystko sprawia, że lektura tej osnutej na biblijnych i mitycznych motywach opowieści jest doświadczeniem na długo pozostającym w pamięci.

Paweł Ciołkiewicz

Świat na opak?
[Marek Turek „Fastnachtspiel: Fastnachtspiel (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Zbiorcze wydanie „Fastnachtspiela” Marka Turka to bez wątpienia album wyjątkowy. Mroczna, surrealistyczna atmosfera, ociekające czernią rysunki i upiorne postacie – to wszystko sprawia, że lektura tej osnutej na biblijnych i mitycznych motywach opowieści jest doświadczeniem na długo pozostającym w pamięci.

Marek Turek
‹Fastnachtspiel: Fastnachtspiel (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFastnachtspiel (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania2021
RysunkiMarek Turek
Wydawca 23
CyklFastnachtspiel
ISBN9788395376788
Format340s. 210x297 mm
Cena99,99
Gatunekobyczajowy, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ta opowieść wykorzystuje wprawdzie motywy znane z Pisma Świętego oraz greckiej mitologii, ale nie znaczy bynajmniej, że jest to jakaś komiksowa adaptacja tych przekazów. Jest tu co prawda akt stworzenia i jest koniec świata, są anioły i archanioły, jest Bóg i Lucyfer, jest wieża Babel, jest nawet Styks i Charon, ale wszystko to odwrócone o 180 stopni. Te elementy zyskują zupełnie nowe znaczenia. W końcu tytuł komiksu zobowiązuje. Fastnachtspiel to wywodząca się ze średniowiecznych Niemiec tzw. gra mięsopustna. Mięsopust to nazwa ostatków, czyli kilku ostatnich dni karnawału (od tłustego czwartku do środy popielcowej). W tym czasie odgrywano przedstawienia, które osadzone były w specyficznych realiach – w tzw. świecie na opak. W świecie, w którym reguły i normy obowiązujące na co dzień ulegały zawieszeniu lub odwróceniu. Błazen mógł tu być królem, a król błaznem. W tych przedstawieniach pojawiały się takie postacie, jak diabły, czarownice, śmierć, duchy czy anioły. I faktycznie, jak na prawdziwe przedstawienie karnawałowe przystało, „Fastnachtspiel” Marka Turka zawiera wszystkie te elementy. Rzecz dzieje się w pewnym mieście…
Miasto powstało na gruzach starego świata i jest obecnie jedynym Miastem we wszechświecie. Jego mieszkańcy nie pamiętają nic z poprzedniego życia i nie wiedzą jak się tu znaleźli. Żyją jakby w zawieszeniu. Mają poczucie trudnej do uchwycenia nierealności tego świata, tak, jakby faktycznie byli postaciami z jakiejś sztuki. Właśnie dlatego najbardziej pożądanym towarem są wspomnienia. Istnieje podziemie zajmujące się ich pozyskiwaniem. Niektórzy z mieszkańców w piwnicach ukrywają krwiożercze wampiry. Mieście nikt nie umiera, ale nikt też się nie rodzi. Zapewnia to swoistą równowagę, lecz powoduje mnóstwo dziwnych sytuacji. Nikt nie może z miasta uciec. Wprawdzie krąży legenda mówiąca o istnieniu portalu, przez który można opuścić to miejsce, ale nikt nie może jej potwierdzić. Ci, którzy rzekomo przez niego przeszli, nigdy nie wrócili. Miasto otacza Styks, nie jest to jednak rzeka lecz bezkresne morze. Gdzieś na nim jest wyspa, na której mieszka Charon i jego żona - Śmierć. Jest ona przykuta łańcuchami do ściany, co tłumaczy brak zgonów. Mimo tego Charon systematycznie podpływa do Miasta, licząc, że w końcu zabierze kogoś na swój kuter.
W Mieście żyje galeria niezwykłych postaci. Władzę sprawuje upiorny Burmistrz. Różnymi sposobami stara się utrzymać mieszkańców w ryzach. A to zmusza ich do budowy absurdalnych konstrukcji, a to brutalnie torturuje w swoim więzieniu. Rezultat zawsze jest ten sam – pełne podporządkowanie. O ile Burmistrz rządzi miastem, to w pewnym sensie Burmistrzem rządzi – nie mniej upiorna sekretarka – pani Krysia. Znajdziemy tu również Człowieka o Dziwnym Spojrzeniu ściśle współpracującego z Człowiekiem, który Wiedział za Dużo. Są także golemy, pełniące funkcję strażników – Zygmunt Traviata oraz Jonasz Opera. Ten pierwszy pilnuje bramy, przez którą do Miasta mogą dostawać się niepożądani i niebezpieczni osobnicy, tacy jak Tobiasz Przeklęty. O spokojny sen mieszczan dba również archanioł Rivanol. Działa w nim również upiorne Stowarzyszenie Anonimowych Męczenników. Z uwagi na brak dzieci, miejscowe karły wynajmują się tu w tej roli na godziny.
Nie brakuje tu również charakterystycznych budowli. Jest w Mieście na przykład konstrukcja, która nazywa się Babel i pnie się do nieba w samym centrum. Każdego dnia jest o kilkadziesiąt metrów bliżej nieba. Pracuje na niej milion robotników, a każdego dnia przybywają nowi. Czyni ją największym przedsięwzięciem w dziejach ludzkości. Budowę nadzoruje sam Burmistrz, a cel przedsięwzięcia jest oczywisty. Coraz bliżej jest moment, w którym na budowie zatrudnieni zostaną wszyscy mieszkańcy miasta, dzięki czemu nikt nie będzie zagrażał obecnej władzy. Jeszcze chwila i wszyscy będą wykonywać polecenia Burmistrza.
Upiorna atmosfera rodem z opowiadań Franza Kafki i komiksów Franka Millera udziela się czytelnikowi, który wraz z każdą planszą pogrąża się w onirycznych opowieściach. Tym bardziej, że z mozaiki historii o poszczególnych indywiduach wyłania się spójna opowieść o losach Miasta. Miasta, które stwórca powołał do życia, tak, jakby przeprowadzał kolejny eksperyment. Eksperyment, w którym wszystko zostało dokładnie zaplanowae i przewidziane. Każdy ma w nim do odegrania swoją rolę. Wraz z rozwojem tej opowieści wszystko staje się oczywiste. Zdarzenia zmierzają nieuchronnie do wielkiego finału…
Choć ta opowieść powstawała na przestrzeni dwudziestu lat, to autor doskonale panuje nad wszystkimi jej elementami. Poszczególne wątki zostały doprowadzone do spektakularnego finału, a następnie ukazane z odmiennej perspektywy w historii zamykającej album. Ta ostatnia opowieść jest jedyną, która wcześniej nie ukazała się w osobnym albumie. Również pod względem wizualnym da się zaobserwować dużą spójność. Choć nieuniknione są drobne zmiany, będące elementem naturalnej ewolucji – trzeba pamiętać, że pierwsza odsłona tej monumentalnej historii została opublikowana w roku 2001 – to czarno-biała, bazująca na dużym kontraście stylistyka stanowi znak firmowy autora. Warto również zwrócić uwagę na doskonałe materiały dodatkowe zamieszczone na końcu tomu. Szczególnie mogą podobać się karty tarota z postaciami z komiksu.
Średniowieczne fastnachspiele niosły ze sobą dydaktyczne przesłanie. Ukazanie świata na opak miało wzbudzić strach przed rzeczywistością, w której nie obowiązują żadne normy. Ludzie oglądający te przedstawienia śmiali się z ukazanych tam zdarzeń, ale jednocześnie cieszyli się, że na co dzień świat jest bardziej uporządkowany i przewidywalny. Czy komiks Marka Turka ma podobną wymowę? No cóż, każdy będzie musiał odpowiedzieć na to pytanie samodzielnie. Bez wątpienia ta satyra na współczesny świat skłania do refleksji. Brutalna władza skrywająca się za machiną biurokracji, fanatycy pragnący być ofiarami prześladowań, bezwolni mieszkańcy bez przeszłości snujący się ulicami miasta niczym żywe trupy i skrywający w piwnicach swoje demony – nie da się ukryć, że te motywy aż proszą się o interpretowanie ich jako metafory naszego świata. Czy jednak jest to świat na opak, czy może jednak to nasza codzienność?
koniec
13 sierpnia 2021

Komentarze

13 VIII 2021   19:03:25

Sądząc z opisu to miasto to chyba Warszawa.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Viichystowskie sny
— Konrad Wągrowski

Dwa grzybki i w drogę
— Jakub Gałka

Rysowane w międzyczasie
— Robert Wyrzykowski

Krótko o komiksach: Październik 2003
— Daniel Gizicki

Fastnachtspiel #1
— Daniel Gizicki

Z tego miasta nie ma ucieczki
— Daniel Gizicki

Krótko o komiksach: Październik 2001
— Marcin Herman, Marcin Lorek, Paweł Nurzyński

Krótko o komiksach: Lato 2001
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.