Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Leo Malet, Jacques Tardi
‹Nestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120
Scenariusz
Data wydania16 września 2021
RysunkiJacques Tardi
Wydawca Scream Comics
CyklNestor Burma
ISBN9788366291867
Format192s. 240x320 mm
Cena149,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Przestępcą jest…
[Leo Malet, Jacques Tardi „Nestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nestor Burma to detektyw, który rozwiąże każdą zagadkę. Nawet gdy jest jeńcem wojennym, jego śledczy instynkt nie pozwala mu przejść obojętnie obok tajemniczej śmierci jednego z towarzyszy. Czy jednak dane mu będzie przeprowadzić normalne śledztwo w czasach wojny?

Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
[Leo Malet, Jacques Tardi „Nestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120” - recenzja]

Nestor Burma to detektyw, który rozwiąże każdą zagadkę. Nawet gdy jest jeńcem wojennym, jego śledczy instynkt nie pozwala mu przejść obojętnie obok tajemniczej śmierci jednego z towarzyszy. Czy jednak dane mu będzie przeprowadzić normalne śledztwo w czasach wojny?

Leo Malet, Jacques Tardi
‹Nestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNestor Burma #2: Ulica Dworcowa 120
Scenariusz
Data wydania16 września 2021
RysunkiJacques Tardi
Wydawca Scream Comics
CyklNestor Burma
ISBN9788366291867
Format192s. 240x320 mm
Cena149,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja drugiego tomu serii „Ulica Dworcowa 120” rozgrywa się w latach 1940-1941. Podstawą scenariusza komiksu jest pierwsza powieść Leo Maleta o przygodach paryskiego detektywa, która została opublikowana w roku 1943, zatem jeszcze podczas wojny. Nic zatem dziwnego, że jej akcja rozgrywa się właśnie we Francji pod okupacją hitlerowską. Dodajmy od razu, że pierwszy tom serii opisywał zdarzenia mające miejsce w latach pięćdziesiątych. Wydana oryginalnie w 1982 roku „Mgła na moście Tolbiac” oparta była bowiem ósmej z kolei powieści o Nestorze Burmie, opublikowanej w roku 1956. Na szczęście na grzbietach albumów nie ma numerów, mozna zatem na półce poukładać je w kolejności chronologicznej.
Tym razem Nestor Burma prowadzi swoje śledztwo w warunkach tzw. „dziwnej wojny”. Francja pozostaje pod okupacją hitlerowską, ale nie przypomina ona w najmniejszym stopniu tego, co działo się w tym czasie w Polsce. Wszystko zaczyna się w Stalagu XB, gdzie przetrzymywani byli francuscy żołnierze. To tu we wrześniu roku 1940 Burma poznaje tajemniczego mężczyznę cierpiącego na amnezję. Nie wie kim jest, nie pamięta jak trafił do obozu. Co więcej, ma dziwne rany, których na pewno nie odniósł na froncie. Zresztą francuscy żołnierze w tym czasie raczej nie walczyli, tylko kombinowali, jak tu w miarę szybko i bezpiecznie oddać się do niemieckiej niewoli. Tak czy inaczej, tajemniczy mężczyzna niebawem zachorował i zmarł. Przed śmiercią jednak powiedział coś, co zaintrygowało naszego detektywa. Najpierw najwyraźniej go rozpoznał, co samo w sobie było niezwykle dziwne, a później, poprosił Burmę, by ten powiedział Helenie o ulicy Dworcowej 120. Co to miało znaczyć. Kim jest tajemnicza Helena i co takiego kryje się na ulicy Dworcowej? Tego Nestor Burma próbuje dowiedzieć się przez resztę tej pasjonującej opowieści.
W Burmie od razu budzi się instynkt detektywa i rozpoczyna śledztwo. Gdy opuszcza obóz jeniecki sprawy jeszcze się komplikują. Na dworcu w Lyonie przypadkiem dostrzega swojego wspólnika z czasów, gdy prowadził biuro detektywistyczne i… staje się świadkiem jego zabójstwa. Postrzelony mężczyzna przed śmiercią zdążył wypowiedzieć tylko kilka słów – oczywiście również wspomniał ulicę Dworcową 120. Teraz sprawa robi się naprawdę dziwna. I ciekawa! Burma poszukuje odpowiedzi przemierzając ulice Lyonu, a później wraca do Paryża. Spotyka wielu ludzi – policjantów, prawników, dziennikarzy. Rozmawia z nimi i powoli dopasowuje kolejne elementy układanki. Powiedzenie, że diabeł tkwi w szczegółach doskonale pasuje do tego śledztwa. Początkowo pozornie nieistotne fakty i drobne zdarzenia w finale okazują się mieć kluczowe znaczenie.
Śledząc postępowanie Burmy przy okazji obserwujemy okupowaną Francję i przekonujemy się, jak Francuzom żyje się pod tą okupacją. Francja, jak wiadomo, niespecjalnie paliła się do walki z hitlerowcami, co w komiksie zostało doskonale sportretowane. Wygodne życie i względy komfort to coś, co wielu przedstawicieli francuskiej elity ceniło sobie bardziej niż walkę o wolność. Przemierzając z Burmą francuskie ulice widzimy hitlerowskie plakaty propagandowe, antysemickie wystawy, polityczne ulotki oraz kioski wypełnione prasą. Kwitnie tu także nocne życie – owszem ograniczane godzinami policyjnymi, ale jednak względnie normalne, jeśli wziąć pod uwagę to, co wówczas działo się w innych częściach Europy. To drobiazgowo sportretowane historyczne tło jest jednym z głównych atutów komiksu. Tardi, który przełożył na język komiksu kryminalną powieść Leo Maleta, zadbał o odtworzenie mrocznej atmosfery również w warstwie wizualnej. Jego rysunki stanowią połączenie cartoonowej stylistyki w tworzeniu postaci z realistycznym przedstawianiem budynków, ulic oraz krajobrazów.
„Ulica dworcowa 120” to dopiero drugi tom serii, która na rynku frankofońskim ukazuje się od roku 1982. Seria liczy sobie obecnie 13 tomów, z czego cztery pierwsze rysował Tardi, natomiast od tomu piątego pracę na adaptacjami powieści Maleta przejął Emmanuel Moynot. Wiele wskazuje na to, że kolejne tomy również niebawem zagoszczą na naszych półkach, I bardzo dobrze, bo kryminale przygody Nestora Burmy to rozrywka na najwyższym poziomie. Tajemnicza zagadka, detektyw, który cierpliwie dopasowuje kolejne elementy układanki, mistrzowsko zarysowane tło, galeria potencjalnie podejrzanych postaci to elementy gwarantujące dobrą zabawę wszystkim miłośnikom klasycznych kryminałów. Wraz z rozwojem opowieści pojawiają się wskazówki rzucające cień podejrzeń na kolejne osoby. Krąg podejrzanych jest niewielki, a kunszt detektywa pozwala mu w końcu na zaaranżowanie efektownego finału. Zaprasza do siebie grono osób, które przewinęły się przez jego śledztwo i w stylu Herculesa Poirot obwieszcza, że przestępcą jest…
koniec
30 września 2021

Komentarze

30 IX 2021   11:09:15

"Dziwna wojna" to okres trwający od września 1939 do maja 1940 a nie czas okupacji Francji.

30 IX 2021   11:37:29

Owszem, ale w komiksie to określenie jest używane w znacznie szerszym znaczeniu (nie tyle historycznym, co socjologicznym). Nie chodzi tu o daty i późniejsze określenia historyków, ale o klimat, w jakim rozgrywa się akcja, będący konsekwencją wcześniejszych decyzji politycznych. "Dziwna wojna" z okresu 1939-1940 ma realne konsekwencje społeczne dla sytuacji podczas okupacji. Bohaterowie komiksu sami używają tego określenia dla opisania atmosfery w jakiej podejmują działania. Swoją drogą okupacja Francji ukazana w tym komiksie też jest dziwna.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Extraordinary Moore: A jednak potknięcie
Marcin Knyszyński

30 XI 2021

Kontynuujemy lekturę komiksów ze świata „Ligi niezwykłych dżentelmenów” Alana Moore’a. Dziś odjeżdżamy trochę w bok i sprawdzamy co się działo u drugoplanowych postaci serii – trafiamy na pokład „Nautilusa”, na którym nie zastaniemy jednak, znanego z poprzednich komiksów, kapitana Nemo.

więcej »

Szekspir w parku, metro w likwidacji
Agnieszka ‘Achika’ Szady

29 XI 2021

Świat „Blacksada” to Ameryka wczesnych lat 50., dla niepoznaki ukryta pod ezopową maską. Choć były to czasy początku prosperity i welfare state, Guarnido w każdym tomie wyciąga coraz to inne mroczne i brudne strony. No cóż, w końcu to kryminał noir…

więcej »

Klasyka przygodowa: Go east!
Marcin Osuch

28 XI 2021

Można długo dyskutować na temat tego, która powieść Juliusza Verne’a jest najpopularniejsza. Bez wątpienia jednak „W 80 dni dookoła świata” będzie w ścisłej czołówce. A w przeciwieństwie do omawianych wcześniej „Wyspy skarbów” i „Podróży Gulliwera”, jest wielce prawdopodobne, że duża część czytelników Esensji (i nie tylko) ma za sobą lekturę tej książki.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Historia w obrazkach: Trupy, trupy, trupy… dziesięć milionów trupów
— Sebastian Chosiński

Krwawe arcydzieło
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Przyjaciele
— Paweł Ciołkiewicz

Gorzki świat samurajów
— Paweł Ciołkiewicz

Czy to jawa, czy sen?
— Paweł Ciołkiewicz

Praktyki studenckie
— Paweł Ciołkiewicz

Uwolnić się od nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

„Nigdy nie żartuję z komiksów”
— Paweł Ciołkiewicz

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Bohater o tysiącu twarzy
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.