Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Krzysztof Wyrzykowski, Sławomir Zajączkowski
‹Bitwa Warszawska 1920›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBitwa Warszawska 1920
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2020
RysunkiKrzysztof Wyrzykowski
Wydawca Instytut Pamięci Narodowej
ISBN978-83-8098-209-3
Format56s.
Cena15,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
[Krzysztof Wyrzykowski, Sławomir Zajączkowski „Bitwa Warszawska 1920” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na stulecie jednej z najważniejszych bitew w historii świata Instytut Pamięci Narodowej wydał komiks zatytułowany po prostu „Bitwa Warszawska 1920”.

Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
[Krzysztof Wyrzykowski, Sławomir Zajączkowski „Bitwa Warszawska 1920” - recenzja]

Na stulecie jednej z najważniejszych bitew w historii świata Instytut Pamięci Narodowej wydał komiks zatytułowany po prostu „Bitwa Warszawska 1920”.

Krzysztof Wyrzykowski, Sławomir Zajączkowski
‹Bitwa Warszawska 1920›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBitwa Warszawska 1920
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2020
RysunkiKrzysztof Wyrzykowski
Wydawca Instytut Pamięci Narodowej
ISBN978-83-8098-209-3
Format56s.
Cena15,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Album o standardowej objętości zawiera około czterdziestu plansz i kilka kartek dodatku historycznego. siłą rzeczy nie znajdujemy z nim pełnego przebiegu zmagań, wszystkich bohaterów, map, starć. Raczej spoglądamy na wydarzenia okiem zwykłych ochotników, których w tych dramatycznych czasach nie zabrakło. I nie, wojna nie jest tu przedstawiona jako fajna zabawa.
Okładka komiksu znajomej pary twórców: Krzysztofa Wyrzykowskiego i Sławomira Zajączkowskiego może wydać się nam znajoma. I słusznie! Jest to bowiem nawiązanie do słynnego plakatu propagandowego z epoki, wzywającego do obrony ojczyzny przed bolszewikami. Oryginał jest zresztą ukazany w materiałach dodatkowych. Tyle że pojawiły się na okładce twarze kilkorga postaci z fabuły; zamiast kosyniera zobrazowano sanitariuszkę, granatem rzuca prosty chłopak – ochotnik, a żołnierz ma twarz porucznika Stefana Pogonowskiego.
Tego ostatniego spotykamy na planszach najczęściej – począwszy od odwrotu polskich wojsk z ziem obecnej Ukrainy, jaki nastąpił z początkiem lipca 1920 roku. Wkrótce potem przenosimy się do sztabu, gdzie uczestniczymy w naradzie głównych dowódców: marszałka Piłsudskiego i generałów: Rozwadowskiego, Hallera i Weyganda z armii francuskiej. Decydują o poinformowaniu społeczeństwa, o ogłoszeniu mobilizacji, o poszukiwaniu ochotników.
Odezwa podpisana przez gen. Hallera przynosi skutek: pojawiają się ochotnicy z różnych warstw społecznych i regionów kraju. Jednym z nich jest Antoś, muskularny wiejski blondyn, sierota i analfabeta. Innym – młody kapłan Ignacy Skorupka, który pragnie zostać kapelanem wojskowym, na co jednak zgody nie chce udzielić jego przełożony – biskup. Tłumy przybywają do Warszawy, gdzie spotykają chętne do pomocy kobiety i młode dziewczyny – a jedną z nich jest ruda i piegowata Hania. Młodzi spotykają się przelotnie, wymieniają parę słów…
…ale gdy naprędce przeszkolony chłopak rusza z bagnetem na bolszewików i udaje mu się przeżyć, wieczorem, w okopie, pisze do niej list. A dokładniej mówiąc, pyta, czy w pobliżu jest ktoś, kto pisać potrafi. Hania otrzymuje korespondencję i choć nie pamięta twarzy Antosia, wie, że musi mu odpisać. I tak z dramatycznymi przerwami ta wymiana listów trwa aż do końca albumu (fabuła urywa się wkrótce po 17 sierpnia). Trzeba przyznać, że autorzy nie poszli w proste schematy: nie ma tu mowy o romansie ani nawet szczęśliwym zakończeniu.
Uczynienie głównymi postaciami zwykłych obywateli pozwoliło inaczej spojrzeć na wojenne zmagania: nie jak na lekcjach historii, gdzie zwykle spogląda się na mapy i wspomina statystyki liczbowe, lecz bardziej skupiając się na tym, co wojenni ochotnicy przeżywali na codzień. Strach i odwaga, trudny patriotyzm i o wiele prostszy konformizm, świst kul, ciągłe obcowanie z rannymi i zabitymi towarzyszami walki, przeczucie rychłej własnej śmierci…
Dość szczegółowo przedstawiono zgon księdza Skorupki pod Ossowem – którego postawa walnie przyczyniła się do podniesienia morale żołnierzy, a przez to pomogła zatrzymać bolszewicką nawałę dłużej w jednym miejscu. Wspomniano o ciągłych modlitwach za ojczyznę, o święcie Matki Boskiej, a jednocześnie uczciwie przyznano, że odniesione w 1920 zwycięstwo miało wielu „ojców” – zarówno wśród dowódców wojskowych, jak i zwykłych bohaterskich żołnierzy, w tym ochotników.
Nieciekawe czasy i trudne zmagania podkreślone zostały „brudną” kolorystyką. Dominują beże, przygaszone błękity i zielenie, przetykane oranżem i czerwienią prowadzonego ognia (i przelewanej krwi). Bardziej soczyste kolory znajdujemy tylko w „sielskim”, wiejskim początku i na zakończenie, po wyparciu wroga z okolic stolicy. No i w bodaj jedynym fragmencie humorystycznym, przełamującym (mniej więcej w środku albumu) smutną fabułę – gdy kapral, wysłany do ochotników celem krzewienia w nich patriotyzmu, trafia na uczniów, studentów a nawet profesorów, mogących popisać się znajomością historii wojen na znacznie wyższym poziomie niż on sam.
Końcówka albumu nieco zaniża poziom – luźne kadry z ogólnikową, moralizatorską narracją nie są tym, czego się spodziewam w tego typu wydawnictwach. Całe szczęście, że tuż potem zamieszczono dodatek historyczny (przygotowany przez dra Kazimierza Krajewskiego oraz dra Tomasza Łabuszewskiego, odpowiedzialnych także za koncepcję i konsultację historyczną), w którym – poza sylwetkami marszałka Józefa Piłsudskiego, gen. Tadeusza Rozwadowskiego, gen. Józefa Hallera, gen. Władysława Sikorskiego (którego w komiksie jednak nie zauważyłem…), księdza Ignacego Skorupki i porucznika Stefana Pogonowskiego – opisano także Armię Ochotniczą i bardziej szczegółowy przebieg całej Bitwy Warszawskiej.
koniec
12 października 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

To jedzenie robi jedzenie!
Dagmara Trembicka-Brzozowska

27 II 2024

„Delisie” to trochę fenomen - personifikacje jedzenia narodzone na DeviantArcie autorki rysunków, Magdaleny Kani znanej jako Meago, zdobyły sporą popularność wśród internautów i trafiły w końcu na papier.

więcej »

Dobrze, że to już koniec
Maciej Jasiński

26 II 2024

Cykl „Batman Metal” wydawał mi się projektem o niezbyt dużym potencjale na kontynuację, jednak byłem w błędzie, bo Scott Snyder postanowił to mocno rozbudować. Po drodze do finału mieliśmy w tym świecie jeszcze pięć tomów „Ligi Sprawiedliwości”, album „Wojna totalna: Rok łotrów” oraz dwa tomy „Batman, który się śmieje” i „Batman, który się śmieje: Zarażeni”. Cykl „Death Metal” definitywnie kończy ten tworzony od lat projekt. Czy warto było czekać, aby poznać finał?

więcej »

W oparach nostalgii
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 II 2024

„Czułe pożegnanie, część 2” to, jak sam tytuł wskazuje, pożegnanie z serią „Deadly Class”. I choć nie wiem, czy jest ono czułe, to na pewno nostalgiczne. Będzie mi bardzo brakowało tego tytułu.

więcej »

Polecamy

Superheroizm psychodeliczny

Niekoniecznie jasno pisane:

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Powinno być lepiej
— Sebastian Chosiński

Konkwistadorzy!
— Sebastian Chosiński

Z Kijowa do Algieru
— Sebastian Chosiński

Zaskakująco dobrze
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Do utraty tchu i zmysłów
— Sebastian Chosiński

Pycha kroczy przed upadkiem
— Wojciech Gołąbowski

Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Bardzo na czasie
— Wojciech Gołąbowski

Miłość w czasach wojny
— Marcin Osuch

Lisa znów gubi lalkę
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak

Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.