Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Bernardi Odyr, George Orwell
‹Folwark zwierzęcy. Powieść graficzna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFolwark zwierzęcy. Powieść graficzna
Tytuł oryginalnyAnimal Farm
Scenariusz
Data wydania27 maja 2020
RysunkiBernardi Odyr
PrzekładMałgorzata Kaczarowska
Wydawca Jaguar
ISBN978-83-7686-869-1
Format176s. 200×255mm
Cena54,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Toćka w toćkę, towarzyszu
[Bernardi Odyr, George Orwell „Folwark zwierzęcy. Powieść graficzna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiksowe wydanie „Folwarku zwierzęcego” – nieśmiertelnego klasyka – to trochę oszustwo. Ta adaptacja bardziej przypomina ilustrowaną książkę niż komiks per se.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Toćka w toćkę, towarzyszu
[Bernardi Odyr, George Orwell „Folwark zwierzęcy. Powieść graficzna” - recenzja]

Komiksowe wydanie „Folwarku zwierzęcego” – nieśmiertelnego klasyka – to trochę oszustwo. Ta adaptacja bardziej przypomina ilustrowaną książkę niż komiks per se.

Bernardi Odyr, George Orwell
‹Folwark zwierzęcy. Powieść graficzna›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFolwark zwierzęcy. Powieść graficzna
Tytuł oryginalnyAnimal Farm
Scenariusz
Data wydania27 maja 2020
RysunkiBernardi Odyr
PrzekładMałgorzata Kaczarowska
Wydawca Jaguar
ISBN978-83-7686-869-1
Format176s. 200×255mm
Cena54,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O fabule nie ma sensu się rozpisywać – jest mniej lub bardziej znana każdemu z czytelników, a motywy rodem z tej alegorycznej rewolucji zwierząt już dawno przeniknęły do kultury Zachodu na wielu poziomach. Dlatego skupmy się raczej na sposobie przeniesienia dzieła George’a Orwella na język komiksu.
Odyr, brazylijski artysta, o którym trudno znaleźć jakiekolwiek informacje, specjalizuje się ponoć w malarstwie – co potwierdza „Folwark”. Rysunki przypominają raczej ilustracje w książce dla dzieci: widać pociągnięcia pędzla, brak wyraźnych konturów, nie ma nawet kadrów jako takich. Na stronie znajdziemy zwykle po kilka realistycznych, ładnych obrazków, a przy nich fragmenty tekstu – wygląda na to, że artysta wpisał tu jeden do jednego teksty z powieści; jeśli ze zmianami, to na tyle małymi, że ciężko je zauważyć.
Bogiem a prawdą ten album bardziej przypomina kolorowy bryk, streszczenie oryginału niż adaptację. Czy to dobrze, czy źle – zależy od odbiorcy. Problemem może być fakt, że twórca najwyraźniej zakładał, że czytelnik tenże oryginał zna, bo nie zawsze udało mu się na przykład sprawnie wprowadzić postaci – stąd znienacka pojawiają się imiona jak Major czy Boxer, które dopiero po chwili jesteśmy w stanie przypisać do odpowiedniego zwierzęcia.
Od strony wydawniczej Jaguar wypadł całkiem dobrze: miękka oprawa ze skrzydełkami pasuje do dość nietypowego, książkowego formatu (i tu przyznam, że jestem fanką – wolę taką okładkę niż twardą), tłumaczenie jest jak najbardziej w porządku. Tylko jedna ze stron została… rozpikselowana. Trudno powiedzieć, czy to błąd w druku, czy problem z moim egzemplarzem.
Fabularnie „Folwark zwierzęcy” nie pozostawia wiele do życzenia: alegoryczna, satyryczna opowieść o kapitalizmie, komunizmie, głupocie i władzy broni się sama. W omawianej tu formie nie do końca się sprawdza: nie wygląda do końca jak komiks i nie jest tak napisana – chyba że traktujemy album jako streszczenie. Pod tym względem lepiej wypada „Rok 1984”, też wydany przez Jaguara. Ale nadal jest ładne!
Plusy:
  • świetny materiał wyjściowy
  • ładne ilustracje
  • porządne wydanie
Minusy:
  • słabo sprawdza się jako komiksowa adaptacja
koniec
17 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dziesięć lat wcześniej
Marcin Knyszyński

16 V 2022

Piętnaście pierwszych odcinków komiksowego horroru autorstwa Jamesa Tyniona IV i Werthera Dell’Edery ukazało się już w Polsce w trzech zbiorczych tomach. Historia została zgrabnie zakończona – teraz przyszła pora na sprawdzenie co było wcześniej. Cofamy się w czasie o mniej więcej dekadę.

więcej »

Tachionowa ropucha über alles
Sebastian Chosiński

15 V 2022

Ostatni zbierający regularne (nie spin-offowe) zeszyty album z serii „Fear Agent” nie jest, niestety, tak dobry jak dwa poprzednie. W znajdujących się w nim opowieściach – „Ja kontra ja” oraz „W innym rytmie” – trudno dostrzec tę nieokiełznaną radość, jaka towarzyszyła scenarzyście na początku tworzenia cyklu. Nie oznacza to jednak, że jest kiepski. W czasie lektury na pewno nie raz się uśmiechniecie, a może nawet… wzruszycie.

więcej »

Powielanie grzechów przeszłości
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

14 V 2022

„Drzewo macierzy”, czyli trzeci tom serii science fiction „Kolonizacja”, wyczerpał do niej cały mój kredyt zaufania. Nie będzie więc miło.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Równe, równiejsze… zarżnięte
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Idealny na religię w szkole średniej
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Zbyt wiele naraz
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Romeo i Julia feat. Cthulhu
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Honor kata
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Ładne i dobre
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Piękna Portugalia
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Witaj ponownie, Kurtz
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Czyżby czegoś brakowało?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Kosmiczna sława po grób
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Uprasza się o ostrożność
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.