Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Scott McCloud
‹Stworzyć komiks›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStworzyć komiks
Scenariusz
Data wydania21 stycznia 2022
RysunkiScott McCloud
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-66128-62-0
Format272s. 173x260 mm
Cena79,91
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zrób to sam
[Scott McCloud „Stworzyć komiks” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po „Zrozumieć komiks” Kultura Gniewu oferuje polskiemu czytelnikowi kolejne dzieło Scotta McClouda. „Stworzyć komiks” można potraktować jako kontynuację rozważań autora adresowaną przede wszystkim do tych, którzy myślą o tworzeniu własnych opowieści obrazkowych. Warto od razu wspomnieć, że pomiędzy tymi komiksami – pierwszy z nich ukazał się w USA w roku 1993, drugi w 2006 roku – autor stworzył jeszcze jedną rzecz utrzymaną w tym duchu. To mianowicie „Reinventing comics” z roku 2000, które jeszcze czeka na polską premierę.

Paweł Ciołkiewicz

Zrób to sam
[Scott McCloud „Stworzyć komiks” - recenzja]

Po „Zrozumieć komiks” Kultura Gniewu oferuje polskiemu czytelnikowi kolejne dzieło Scotta McClouda. „Stworzyć komiks” można potraktować jako kontynuację rozważań autora adresowaną przede wszystkim do tych, którzy myślą o tworzeniu własnych opowieści obrazkowych. Warto od razu wspomnieć, że pomiędzy tymi komiksami – pierwszy z nich ukazał się w USA w roku 1993, drugi w 2006 roku – autor stworzył jeszcze jedną rzecz utrzymaną w tym duchu. To mianowicie „Reinventing comics” z roku 2000, które jeszcze czeka na polską premierę.

Scott McCloud
‹Stworzyć komiks›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStworzyć komiks
Scenariusz
Data wydania21 stycznia 2022
RysunkiScott McCloud
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-66128-62-0
Format272s. 173x260 mm
Cena79,91
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Poprzednim razem McCloud teoretyzował i analizował właściwości opowieści obrazkowych, ilustrując je własnymi rysunkami. Teraz twórca swój wywód podporządkowuje aspektom praktycznym. Chodzi już nie o badanie tego medium, ale o to, żeby przejść do działania i – jak sugeruje sam tytuł – stworzyć własny komiks. Owszem, znów nie brakuje teorii, ale przecież bez niej – cokolwiek można mówić na temat – w ogóle nie da się ruszyć z miejsca. Nawet jeśli nie zdajemy sobie sprawy z istnienia pewnych uniwersalnych zasad łączenia kadrów, tworzenia postaci, budowania tła narracji, to przecież nie oznacza, że te zasady nie istnieją. Jedni twórcy mają je we krwi i tworzą swoje dzieła intuicyjnie, inni jednak muszą je najpierw przyswoić, by wykreować dającą się czytać historię. Jedni i drudzy na lekturze tej książki mogą jedynie skorzystać.
Autor zaczyna od rozdziału zatytułowanego „Pisanie obrazami”, w którym motywem przewodnim jest tematyka czytelności. McCloud mówi tu przede wszystkim o tym, jak prowadzić narrację, żeby była ona dla czytelnika zrozumiała i atrakcyjna. Wybór momentu ukazanego w kadrze, przejścia pomiędzy kadrami, dobór odpowiednich słów, to niektóre z kwestii poruszanych w tej części. „Historie dla ludzi” to rozdział, z którego dowiemy się, jak konstruować postacie przykuwające uwagę czytelnika. Tworzenie interesującego charakteru, projektowanie i wizualizowanie postaci, mimika i mowa ciała to filary, na których zbudowana jest narracja w tym fragmencie.
Kolejną kwestią omawianą przez McClouda jest relacja pomiędzy słowami i obrazem. Choć tytuł rozdziału – „Potęga słów” – sugeruje koncentrację na warstwie werbalnej, to autor podejmuje przede wszystkim zagadnienie równowagi pomiędzy tymi dwoma aspektami opowieści obrazkowej. Równie ważne jest oczywiście „Tworzenie świata” stanowiącego tło prezentowanej opowieści. Choć ten aspekt może przeciętnemu czytelnikowi wydawać się mało istotny, to przecież właśnie precyzyjna konstrukcja świata oraz jego nienachalne prezentowanie czytelnikowi odróżnia dzieła wybitne od dobrych czy przeciętnych.
Szczególnie interesującą częścią komiksu jest omówienie warsztatu rysownika. W rozdziale „Narzędzia, metody i technologia” znajdziemy wiele interesujących informacji o tym, czym można tworzyć komiksy. Czytając ten fragment warto pamiętać, że komiks ukazał się szesnaście lat temu, zatem nie wszystkie informacje są dziś aktualne. Rzecz jasna najwięcej straciły fragmenty dotyczące pracy cyfrowej, natomiast tam gdzie McCloud omawia narzędzia towarzyszące artystom od setek lat, zmieniło się niewiele. Kapitalnym pomysłem jest uzupełnienie tego rozdziału prezentacją opinii twórców na temat narzędzi, jakimi pracują. Chyba każdy kto zabiera się za tworzenie, chętnie dowie się czym pracują ci, których dzieła kształtują współczesne oblicze opowieści obrazkowych.
Ostatnie dwa rozdziały poświęcone są już zagadnieniom czysto praktycznym. „Twoje miejsce w komiksie” to rozdział o stylu. Autor nie mówi nam jednak, jak swój styl odnaleźć, bo to przecież każdy musi zrobić na własną rękę. Zamiast tego oferuje spojrzenie na różne komiksowe stylistyki oraz ich ewolucję i wzajemne wpływy. Znajdziemy tu zatem refleksje na temat specyfiki mangi, spostrzeżenia na temat granic pomiędzy gatunkami oraz obserwacje dotyczące kultury komiksowej. Każdy z tych trzech obszarów został przedstawiony w bardzo interesujący sposób, ale szczególną uwagę warto zwrócić na uporządkowaną i precyzyjną analizę czterech podejść do tworzenia komiksów. Szczególnie w polskim kontekście te rozważania wydają się istotne. Niejeden czytelnik zdziwi się zapewne, że zwolennicy klasycznego realizmu oraz orędownicy awangardowego eksperymentowania nie muszą się wzajemnie obrzucać błotem. W ostatnim rozdziale autor oferuje garść porad dotyczących odnalezienia się na komiksowym rynku. Na poziomie konkretnych wskazówek ten rozdział zapewne najwięcej stracił wraz z upływem czasu, ale jeśli potraktujemy go jako garść ogólnych porad człowieka, który na rynku komiksowym działa od dawna, to można z niego wyciągnąć wiele ciekawych wniosków.
W warstwie graficznej widać wyraźną ciągłość – plansze bardzo przypominają to, co McCloud robił w „Zrozumieć komiks”. Czarno-białe, wyraziste kadry podporządkowane zostały wymogowi czytelności i klarowności wywodu. Forma komiksu wspomaga tu jego treść. Autor nie tyle ilustruje omawiane zagadnienia, co w zasadzie równocześnie je opisuje i pokazuje. Odwołując się do klasyka medioznawstwa, można powiedzieć, że środek przekazu staje się przekazem. To znacznie ułatwia lekturę, ale sprawia również, że trzeba często przestawiać się z trybu rejestrowania treści na tryb oglądania i analizowania tego, o czym jest akurat mowa. Dodatkową atrakcją są dziesiątki kadrów z rozmaitych komiksów, które autor włącza do swojego wywodu na prawach cytatu. W rezultacie dostajemy kopalnię przykładów i ilustracji, które można później na własną rękę dalej analizować biorąc do ręki komiksy, o których jest mowa.
„Stworzyć komiks” to nie jest dzieło do czytania od deski do deski. To raczej podręcznik do wielokrotnego studiowania określonych fragmentów, w zależności od tego, nad czym akurat pracujemy. Każdy twórca zainteresowany nieustannym rozwojem, poznawaniem tajników komiksowej teorii oraz doskonaleniem warsztatu zapewne będzie sięgał na półkę po tę pozycję wielokrotnie, bo autor zawarł w niej chyba rozważania odnoszące się do każdego aspektu pracy twórczej. Tak, zmierzamy zatem – po raz kolejny – do nieuchronnego wniosku, że wydane właśnie dzieło Scotta MacClouda, to, jak zwykło się mówić w takich sytuacjach, pozycja obowiązkowa dla każdego twórcy komiksów.
koniec
21 lipca 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Sztuka albo życie
— Paweł Ciołkiewicz

Środek przekazu sam jest przekazem
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Powszechna historia nikczemności
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.