Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Xavier Dorison, Ralph Meyer
‹Undertaker #6: Salvaje›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUndertaker #6: Salvaje
Scenariusz
Data wydania31 maja 2022
RysunkiRalph Meyer
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklUndertaker
ISBN978-83-65465-68-9
Format64s. 215x290 mm
Cena65,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Powtórnie pogrzebany
[Xavier Dorison, Ralph Meyer „Undertaker #6: Salvaje” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To już szósty tom serii Xaviera Dorisona i Ralpha Meyera, a my wciąż tak mało wiemy o jej tytułowym bohaterze. Choć z każdym kolejnym albumem „Undertakera” nasza wiedza na temat Crowa poszerza się, ciągle jeszcze skrywa on wiele tajemnic. Po lekturze „Salvaje” bylibyśmy w stanie sporządzić już całkiem obszerny rys psychologiczny Jonasa, lecz jego biografia nieustannie pełna jest „białych plam”.

Sebastian Chosiński

Powtórnie pogrzebany
[Xavier Dorison, Ralph Meyer „Undertaker #6: Salvaje” - recenzja]

To już szósty tom serii Xaviera Dorisona i Ralpha Meyera, a my wciąż tak mało wiemy o jej tytułowym bohaterze. Choć z każdym kolejnym albumem „Undertakera” nasza wiedza na temat Crowa poszerza się, ciągle jeszcze skrywa on wiele tajemnic. Po lekturze „Salvaje” bylibyśmy w stanie sporządzić już całkiem obszerny rys psychologiczny Jonasa, lecz jego biografia nieustannie pełna jest „białych plam”.

Xavier Dorison, Ralph Meyer
‹Undertaker #6: Salvaje›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUndertaker #6: Salvaje
Scenariusz
Data wydania31 maja 2022
RysunkiRalph Meyer
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklUndertaker
ISBN978-83-65465-68-9
Format64s. 215x290 mm
Cena65,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Brakowało Wam Jonasa Crowa? Stęskniliście się za mrocznym grabarzem przemierzającym bezdroża Ameryki Północnej? Za człowiekiem, który najlepiej czuje się w towarzystwie nieboszczyków i swego najlepszego przyjaciela, jakim jest… sęp? Jeżeli tak – mam dobrą wiadomość: Crow powrócił na polski rynek! Nie tylko w zamykającym trzecią dylogię albumie „Salvaje”, ale również w zapowiedzianej już przez wydawcę siódmej odsłonie serii – „Mister Prairie”, która, jak można sądzić, przywoła wątki obecne w dwóch pierwszych rozdziałach tej opowieści: „Pożeraczu złota” (2015) i „Tańcu sępów” (2016). Na razie jednak jesteśmy jeszcze przy „Salvaje”, w którym to komiksie francuscy twórcy – scenarzysta Xavier Dorison i rysownik Ralph Meyer – zwieńczyli historię zapoczątkowaną „Białym Indianinem” (2019).
Wspomniany Biały Indianin to Caleb – syn trzęsącej arizońskim Tucson wdowy Josephine Barclay, właścicielki pięknego pałacu i stacji kolejowej, inwestującej w rozbudowę kolejnych linii. Chłopak został porwany w dzieciństwie przez Apaczów i wychowany, mimo białej skóry, na „czerwonego” (posługując się językiem bohaterów). Dostrzegając dramat rdzennych mieszkańców kontynentu, wypędzanych ze swoich ziem, zamykanych w rezerwatach – stał się ich obrońcą i przy okazji okrutnym mścicielem. Po jego śmierci Josephine podjęła jednak zaskakującą decyzję: od swojego najbliższego współpracownika, niegdyś świetnego rewolwerowca Sida Beauchampa, zażądała, aby dopilnował on sprowadzenia ciała jej syna do Tucson. Nie chciała, by spoczywał po wsze czasy w niepoświęconej ziemi, lecz na chrześcijańskim cmentarzu. Sid wynajął w tym celu swego starego znajomego. Domyślacie się chyba kogo, nawet jeżeli nie czytaliście „Białego Indianina”, prawda?
Wykonując zlecenie, które szybko okazuje się misją nieomal samobójczą, Jonas Crow poznaje kolejną tajemnicę świętej pamięci Caleba Barclaya – otóż ze związku z Apaczką Salvaje doczekał się on syna o imieniu Chato. W szóstym tomie akcja przenosi się więc do Tucson. Beauchamp nie tylko przywozi ze sobą Crowa i ekshumowane z dotychczasowego grobu ciało Caleba, lecz także – w roli jeńców – troje Indian, w tym Salvaje i jej syna, będącego jednocześnie wnukiem Josephine Barclay. Pogrzeb ma stać się ważnym dla miasta wydarzeniem, nowym otwarciem w interesach planowanych przez przedsiębiorczą wdowę i liczącego na jej rękę Sida. Na uroczystość mają bowiem przybyć obok gubernatora Arizony również potencjalni inwestorzy, od których Josephine chce wyciągnąć pieniądze na budowę kolejnych linii kolejowych, co z czasem powinno przynieść jej (i oczywiście Beauchampowi) krociowe zyski. Przy okazji pragnie pokazać wszystkim dobre serce i zwrócić wolność Salvaje, pozwalając jej na powrót do rezerwatu na Florydzie.
Tyle że, co dla Salvaje jest nie do zaakceptowania, bez Chato. Chłopca Josephine chce zostawić przy sobie i wychować na cywilizowanego chrześcijanina. To byłaby jej zemsta za utratę przed laty Caleba. I zapewnienie sobie dziedzica spodziewanej fortuny. Co ciekawe, przez dłuższy czas tej opowieści Jonas Crow jest postacią drugoplanową, dopiero mniej więcej od połowy wychodzi z mroku na światło dzienne, by w finale tradycyjnie porozdawać ciosy tym, którzy na nie szczególnie zasługują. Główny konflikt rozgrywa się pomiędzy czworgiem bohaterów, którzy mają ze sobą do wyrównania stare porachunki – to Salvaje i Josephine (tutaj chodzi o Caleba i Chato) oraz Crow i Beauchamp. Skomplikowana relacja tych ostatnich pozwala Xavierowi Dorisonowi zdradzić kilka kolejnych intrygujących faktów z życiorysu Jonasa. Choć dotyczą one wydarzeń z zupełnie innej i odległej rzeczywistości, bezpośrednio wpływają na rozwój fabuły, prowadząc do prawdziwie wystrzałowego – pod każdym względem! – finału.
Każda z wcześniejszych odsłon serii była westernowym majstersztykiem z mocno wyeksponowanym wątkiem psychologicznym – i nie inaczej jest w przypadku „Salvaje”. Album ten świetnie nadałby się jako materiał poglądowy do lekcji etyki. Można by go wykorzystać przy temacie poświęconym chociażby szacunkowi i godności czy prawom człowieka, ale też – patrząc z innej perspektywy – zachłanności i chciwości bądź nienawiści rasowej. Ale nie tylko Dorison właściwie wykonał swoją pracę; jest także za co chwalić Ralpha Meyera, który kapitalnie radzi sobie zwłaszcza w scenach dynamicznych – walk, pościgów, strzelanin. A od tych aż roi się w tej części (jak i w każdej innej zresztą) „Undertakera”.
koniec
14 września 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Beznadziejna piątka
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Spider-Man to tylko jeden bohater komiksowy, ale posiadający tak rozbudowane własne uniwersum, jak mało który. Nic dziwnego, był to od zawsze pupil samego Stana Lee, ulubieniec czytelników i wydawniczy samograj. Wrogów miał mnóstwo, najwięcej tych występujących kilka razy i często zapominanych, bo przemykających szybko po nawet nie drugim czy trzecim, ale czwartym planie. Dziś czytamy komiks z takimi właśnie kolesiami w rolach głównych.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na Dzikim Zachodzie bez zmian
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przyjaciel sprzed lat
— Sebastian Chosiński

Sztuczna inteligencja po przejściach
— Sebastian Chosiński

Zbrodniarz i panna
— Sebastian Chosiński

Droga grabarza przez mękę
— Sebastian Chosiński

Grabarz od specjalnych poruczeń
— Sebastian Chosiński

Thorgal, wiedźmin?
— Marcin Osuch

Nie krzywdź sieroty, bo ci odpłaci!
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Czekając na…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.