Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 lutego 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Giancarlo Berardi, Maurizio Mantero, Antonio Marinetti
‹Julia - Przygody kryminolożki: Żywa lub Martwa›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJulia - Przygody kryminolożki: Żywa lub Martwa
Scenariusz
Data wydanialistopad 2022
RysunkiAntonio Marinetti
PrzekładJakub Łagoda
Wydawca Tore
CyklJulia. Z archiwum spraw kryminalnych, Julia
ISBN9788396270177
Format128s. 165x220 mm
Cena28,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Polowanie na Tippy
[Giancarlo Berardi, Maurizio Mantero, Antonio Marinetti „Julia - Przygody kryminolożki: Żywa lub Martwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mieszkająca w fikcyjnym Garden City kryminolożka Julia Kendall na pewno nie może narzekać na nudne życie. Jak akurat, służąc pomocą policji, nie ściga psychopatycznych seryjnych zabójców, to musi uganiać się za handlarzami „białą śmiercią”. W „Żywej lub martwej” – kolejnym wydanym w Polsce tomie opowieści – dochodzi jej jeszcze jeden istotny obowiązek: chronienie dziewięcioletniej dziewczynki, na której życie nastają okrutni bandyci.

Sebastian Chosiński

Polowanie na Tippy
[Giancarlo Berardi, Maurizio Mantero, Antonio Marinetti „Julia - Przygody kryminolożki: Żywa lub Martwa” - recenzja]

Mieszkająca w fikcyjnym Garden City kryminolożka Julia Kendall na pewno nie może narzekać na nudne życie. Jak akurat, służąc pomocą policji, nie ściga psychopatycznych seryjnych zabójców, to musi uganiać się za handlarzami „białą śmiercią”. W „Żywej lub martwej” – kolejnym wydanym w Polsce tomie opowieści – dochodzi jej jeszcze jeden istotny obowiązek: chronienie dziewięcioletniej dziewczynki, na której życie nastają okrutni bandyci.

Giancarlo Berardi, Maurizio Mantero, Antonio Marinetti
‹Julia - Przygody kryminolożki: Żywa lub Martwa›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJulia - Przygody kryminolożki: Żywa lub Martwa
Scenariusz
Data wydanialistopad 2022
RysunkiAntonio Marinetti
PrzekładJakub Łagoda
Wydawca Tore
CyklJulia. Z archiwum spraw kryminalnych, Julia
ISBN9788396270177
Format128s. 165x220 mm
Cena28,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z jednej strony muszę wyrazić swoje zdziwienie, ponieważ nie mam najmniejszego pojęcia, czym kieruje się wydawnictwo Tore, wydając kolejne tomy „Julii” trochę bez ładu i składu. Po trzech, będących zamkniętą całością, albumach otwierających kultową włoską serię wymyśloną przez Giancarla Berardiego (jeszcze z podtytułem „Z archiwum spraw kryminalnych”), czyli „Oczach otchłani”, „Obiekcie miłości” oraz „W umyśle potwora” (wszystkie z 1998 roku), kolejne epizody – już po zmianie podtytułu na „Przygody kryminolożki” – zdają się być wybierane dowolnie. I tak następnie ukazała się „Walizka pełna śniegu” (2006), czyli dziewięćdziesiąta szósta odsłona cyklu, potem cofnięto się o pięć lat, by opublikować trzydziestą dziewiątą „Witaj ponownie, Myrno!”, po czym przeskoczono do 2007 roku za sprawą sto ósmej „Żywej lub martwej”. Dziwne, prawda?! Acha… skoro padło na początku stwierdzenie „po pierwsze”, musi też pojawić się „po drugie”. A to po drugie będzie wiązało się z radością, że seria w ogóle jest kontynuowana, bo to jeden z najlepszych (a może i najlepszy) obecnie komiksowy kryminał na polskim rynku. Choć oczywiście, jak zapewne wielu innych wielbicieli opowieści rysunkowych, wolałbym poznawać perypetie Julii Kendall w porządku chronologicznym.
Garden City to oczywiście miasto fikcyjne (w niefikcyjnym stanie New Jersey), podobnie jak i nie istnieje w rzeczywistości Hollyhock University, w którym panna (sic!) Kendall ma etat profesora kryminologii. Praca naukowa jest jednak dla niej na tyle nużąca, że bardzo chętnie angażuje się w działania miejscowej policji jako konsultantka. Najpierw pomagała tropić psychopatyczną seryjną zabójczynię Myrnę Harrod, potem gliniarze wykorzystywali jej talent i umiejętności psychologiczne również w wielu innych dochodzeniach. W „Żywej lub martwej” pomaga porucznikowi Alanowi Webbowi (staremu kawalerowi!) w rozwiązaniu zagadki tajemniczego morderstwa małżeństwa Donalda i Cecily Harkerów. Z pozoru wyglądali na szczęśliwą i spokojną rodzinę, której obce były troski materialne, a jednak pewnego dnia ktoś wszedł do ich domu i zastrzelił z zimną krwią. Z rzezi ocalała jedynie dziewięcioletnia Tippy, która zaalarmowana nietypowymi hałasami, ukryła się na dachu domu - a następnie, kiedy bezpośrednie niebezpieczeństwo minęło, zawiadomiła policję. Cóż, nadzwyczaj rezolutna dziewczynka! I to właśnie z uwagi na jej obecność w domu, w którym doszło do podwójnego zabójstwa, na miejsce zdarzenia zostaje wezwana Julia Kendall. Webb prosi psycholożkę o to, aby pomogła mu zająć się dziewczynką. Zwłaszcza że, jak można podejrzewać, życie małej może wciąż znajdować się w poważnym niebezpieczeństwie.
Spotkanie z Tippy sprawia, że zarówno Julia, jak i Alan muszą zmienić swój dotychczasowy tryb życia. A na dodatek prowadzić śledztwo w sprawie tragedii, jaka spotkała Harkerów. Szybko zresztą prowadzi ono do zaskakujących odkryć. Raz, że, jak się okazuje, dziewczynka nie jest ich biologicznym dzieckiem. Dwa, że stroniące od sąsiadów i rodziny małżeństwo jeszcze do niedawna klepało biedę, aż nagle zaczęło się dorabiać. Trzy… nie, to już chyba byłoby za dużo. W każdym razie Kendall i Webb mają konkretne powody, by podejrzewać, że Donald i Cecily nie mieli do końca czystych sumień. Na ten wątek opowieści nakłada się jeszcze drugi, związany ze skorumpowanymi gliniarzami i piękną Amber Sullivan, przybyszką z Wichity, która pojawia się w Garden City, aby – jak sama twierdzi – napisać kryminał. Kiedy więc los stawia na jej drodze dwóch policjantów, przyczepia się do nich, by zdobyć niezbędne informacje na temat pracy stróżów prawa. Z czasem okazuje się, że szczególnie interesuje ją sprawa młodziutkiej Tippy. Kim więc jest naprawdę?
O ile trzy pierwsze albumy serii były klasycznymi thrillerami psychologicznymi, o tyle późniejszym jej odsłonom, przynajmniej tym dostępnym w Polsce, bliżej do historii stricte sensacyjnych, a nawet gangsterskich. I słusznie! Ileż w końcu można uganiać się za psychopatami, samemu nie popadając w obłęd. A skoro Julia ma pomagać innym i służyć radą policji, musi przecież zachowywać zdrowy rozsądek. O co, wykonując taką pracę, wcale nie jest łatwo. „Żywa lub martwa”, do której świetne, realistyczne rysunki, utrzymane – nie tylko z powodu braku barw – w klimacie noir, wykonał mieszkający od jakiegoś czasu w Polsce Antonio Marinetti (patrz: „Wydział 7: Wilki”), to historia spod znaku kina Michaela Manna bądź Martina Scorsese. Nie bez powodu zwieńczona strzelaniną, jaka może przywodzić na myśl – mimo wszystko znając proporcje – kinową „Gorączkę”. Zaskakujące jest to, jak sprawnie i dynamicznie zostało to przedstawione w formie rysunkowej!
koniec
19 grudnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Diabeł tkwi na każdej stronie
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 II 2024

W ogromnym, ciągle rozbudowywanym portfolio komiksów dziecięcych od Egmontu zwykle znajdziemy pięknie rysowane, zabawne, często mądre tytuły. „Diabełki” do nich nie należą.

więcej »

To jedzenie robi jedzenie!
Dagmara Trembicka-Brzozowska

27 II 2024

„Delisie” to trochę fenomen - personifikacje jedzenia narodzone na DeviantArcie autorki rysunków, Magdaleny Kani znanej jako Meago, zdobyły sporą popularność wśród internautów i trafiły w końcu na papier.

więcej »

Dobrze, że to już koniec
Maciej Jasiński

26 II 2024

Cykl „Batman Metal” wydawał mi się projektem o niezbyt dużym potencjale na kontynuację, jednak byłem w błędzie, bo Scott Snyder postanowił to mocno rozbudować. Po drodze do finału mieliśmy w tym świecie jeszcze pięć tomów „Ligi Sprawiedliwości”, album „Wojna totalna: Rok łotrów” oraz dwa tomy „Batman, który się śmieje” i „Batman, który się śmieje: Zarażeni”. Cykl „Death Metal” definitywnie kończy ten tworzony od lat projekt. Czy warto było czekać, aby poznać finał?

więcej »

Polecamy

Superheroizm psychodeliczny

Niekoniecznie jasno pisane:

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie wywołuj wilków z lasu!
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Delta, Brazylia i rockowy ogień
— Sebastian Chosiński

Miasto grzechu i występku
— Sebastian Chosiński

Windą do nieba
— Sebastian Chosiński

Konflikt pokoleń
— Sebastian Chosiński

Przez morza i oceany…
— Sebastian Chosiński

Upiorny „Glina”
— Sebastian Chosiński

Europejska dusza, amerykański sznyt
— Sebastian Chosiński

Pod przewodem Pernille
— Sebastian Chosiński

Chwila subtelnego oddechu
— Sebastian Chosiński

Jak traktować klasyków
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.