Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marjane Satrapi
‹Persepolis #1: Historia dzieciństwa›

Persepolis #1: Historia dzieciństwa
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPersepolis #1: Historia dzieciństwa
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2006
RysunkiMarjane Satrapi
Wydawca POST
CyklPersepolis
ISBN-1083-919142-8-3
Format158s. 160×240mm
Cena27,50
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Strona 9

Dorastanie w dyktaturze
[Marjane Satrapi „Persepolis #1: Historia dzieciństwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Do komiksu Marjane Satrapi podchodziłem z rezerwą, mając na uwadze znane mi kino irańskie, zwykle ckliwie i nudziarsko opowiadające historyjki o chłopcach, którzy harują, by kupić siostrze buty, czy temu podobne. W końcu „Persepolis” jest autobiografią opisującą dzieciństwo spędzone w Teheranie. Komiks ten okazał się jednak miłym zaskoczeniem.

Przemek Pawełek

Dorastanie w dyktaturze
[Marjane Satrapi „Persepolis #1: Historia dzieciństwa” - recenzja]

Do komiksu Marjane Satrapi podchodziłem z rezerwą, mając na uwadze znane mi kino irańskie, zwykle ckliwie i nudziarsko opowiadające historyjki o chłopcach, którzy harują, by kupić siostrze buty, czy temu podobne. W końcu „Persepolis” jest autobiografią opisującą dzieciństwo spędzone w Teheranie. Komiks ten okazał się jednak miłym zaskoczeniem.

Marjane Satrapi
‹Persepolis #1: Historia dzieciństwa›

Persepolis #1: Historia dzieciństwa
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPersepolis #1: Historia dzieciństwa
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2006
RysunkiMarjane Satrapi
Wydawca POST
CyklPersepolis
ISBN-1083-919142-8-3
Format158s. 160×240mm
Cena27,50
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Strona 9
O ile jednak odnoszenie komiksu Satrapi do irańskich dramatów okazało się pomyłką, o tyle można znaleźć więź z filmami dokumentalnymi przedstawiającymi ciężkie warunki życia w tym kraju. „Persepolis” jest historią o dorastaniu i dojrzewaniu, która pokazuje rewolucję islamską oczami dziecka. Pokazuje ją z wnikliwością uważnego obserwatora, wyraźnie zaznaczając granicę pomiędzy dziecięcymi wyobrażeniami a rzeczywistością.
Główną siłą tego komiksu są obserwacje polityczne i społeczne. Autorka jasno i zrozumiale przedstawia zmiany, jakie zaszły w Iranie, akcentując momenty narastania fundamentalizmu. Pucze, przejmowanie władzy, aresztowania – od dawnych władców aż po wojnę z Irakiem. Przemiany polityczne są tłem i podstawą do ilustracji przemian społecznych. Represje, zakłamanie i hipokryzja, a pośród religijnych fanatyków – rzesza ludzi, którzy chcą zwyczajnie żyć, mieć prawo do zabawy, bez kontroli państwa i patroli religijnych, bez wymuszania określonych zwyczajów czy sposobu ubierania. Są to zarówno dorośli, którzy chcą czasem potańczyć i zagrać w karty, jak i dzieci, zafascynowane zakazaną kulturą amerykańską czy zagraniczną muzyką.
W jednym z epizodów rodzice małej bohaterki chcą jej przywieźć z wyjazdu do Turcji plakat zespołu Iron Maiden. W tym celu szmuglują go pod ubraniem. Normalnie nie przeszedłby kontroli celnej. Dzięki takim scenom Satrapi pozwala spojrzeć na obywateli współczesnego Iranu jak na niewolników religijnej dyktatury, a nie bandę islamskich fanatyków, świętych wojowników czekających tylko, by odpalić broń nuklearną i rozpocząć Jihad.
Przejmującej fabule towarzyszy stonowany czarno-biały rysunek. Wyraźnie widać, że jest on tylko narzędziem do opowiedzenia historii.
„Persepolis” ma to, co najlepsze w „Mausie” i „Calvinie i Hobbesie”. Nie brak temu komiksowi wnikliwości, a dodatkowym komentarzem są spostrzeżenia dziecka, które nie może zrozumieć tego, co się wokół niego dzieje. Czytelnik nie powinien mieć jednak problemu ze zrozumieniem wydarzeń w komiksie, ponieważ Satrapi zadbała, by nie wszystkim znaną historię współczesnego Iranu podać ciekawie i przejrzyście. „Persepolis” to znakomity komiks, po który każdy sympatyk narracji obrazkowej powinien czym prędzej sięgnąć.
Plusy:
  • historia Iranu
  • wrażliwość dziecka
  • przedstawienie irańskiej obyczajowości
Minusy:
  • nierewelacyjna kreska
  • na drugi tom przyjdzie zapewne nieco poczekać (acz mam nadzieję, że nie)
koniec
13 czerwca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Oto koniec znanego nam świata
Marcin Knyszyński

16 IV 2024

Nieistniejący już imprint DC Comics o nazwie „Vertigo” miał kilka flagowych tytułów, takich swego rodzaju wizytówek lat dziewięćdziesiątych amerykańskiego komiksu. Jedną z nich są bez wątpienia „Niewidzialni”, którego ostatni, czwarty tom zbiorczy wyszedł w marcu nakładem Egmontu. Każdy, kto uważa, że pierwsze trzy były trudne w odbiorze, musi przygotować się na jeszcze większe wyzwanie. Teraz Grant Morrison nie ma już zupełnie litości i nie bierze jeńców.

więcej »

Uczmy się języków!
Marcin Osuch

15 IV 2024

Na przestrzeni ostatnich paru lat polscy czytelnicy otrzymali kilka pozycji, których osią były kultury indiańskie Mezoameryki. Dwa lata temu Ongrys wznowił „Hernána Cortésa i podbój Meksyku”, w zeszłym roku Taurus – „Węża i włócznię”. Do klimatów konkwisty nawiązuje także „Ixbunieta” wydawnictwa Komiks i My. Ten zestaw w bardzo udany sposób uzupełnia „Ta, która mówi” oficyny Lost in Time.

więcej »

Kolejne „Igrzyska Śmierci”
Maciej Jasiński

14 IV 2024

Egmont wydaje równolegle kilka serii z Conanem w roli głównej. W cyklu „Conan Barbarzyńca” mieliśmy do tej pory między innymi całkiem niezłą historię Jasona Aarona zatytułowaną „Życie i śmierć” Conana. Tym razem w albumie zatytułowanym „Tygiel” główny bohater trafia do miasta Garchall w Uttara Kuru i niemal od razu pakuje się w kolejne wielkie kłopoty.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Opowieść ocalałej
— Jakub Gałka

Mała dziewczynka, Karol Marks i Iron Maiden
— Tomasz Markiet

Tegoż twórcy

Rewolucja jest jak rower
— Marcin Knyszyński

Kolorowa schizofrenia
— Gabriel Krawczyk

Bohater postanawia umrzeć
— Sebastian Chosiński

Przeczytaj to jeszcze raz: Tren o niespełnieniu
— Sebastian Chosiński

Opowieść ocalałej
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Straceni chłopcy
— Przemek Pawełek

Wydrapywanie światła w mroku
— Przemek Pawełek

Przejażdżka ze śmiercią
— Przemek Pawełek

Z górki i bez oporów
— Przemek Pawełek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.