Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa
Scenariusz
Data wydanialistopad 2022
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN978-83-67270-23-6
Format160s. 240x320 mm
Cena105,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Poszukiwacze zaginionego celu
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W tomie trzecim „Kolekcji Toppi”, zgodnie z podtytułem, odwiedzamy Amerykę Południową. Kontynent ten okazuje się mityczną krainą, odkrywanie której staje się sensem życia bohaterów komiksu.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Poszukiwacze zaginionego celu
[Sergio Toppi „Toppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa” - recenzja]

W tomie trzecim „Kolekcji Toppi”, zgodnie z podtytułem, odwiedzamy Amerykę Południową. Kontynent ten okazuje się mityczną krainą, odkrywanie której staje się sensem życia bohaterów komiksu.

Sergio Toppi
‹Toppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułToppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa
Scenariusz
Data wydanialistopad 2022
RysunkiSergio Toppi
PrzekładMarta Duda-Gryc
Wydawca Lost In Time
CyklToppi. Kolekcja
ISBN978-83-67270-23-6
Format160s. 240x320 mm
Cena105,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Kolekcja Toppi” to wydawniczy strzał w dziesiątkę Lost In Time. Włoski rysownik i scenarzysta, któremu seria jest poświęcona do tej pory nie był w Polsce szczególnie znany. Tymczasem już dwa pierwsze albumy okazały się rewelacyjnymi dziełami, które powinien poznać każdy maniak historii obrazkowych. Stanowią one rodzaj antologii zbierających pokrewne tematem krótkie formy publikowane na przestrzeni lat w różnych magazynach komiksowych.
W przypadku omawianego tomu pod tytułem „Ameryka Południowa” najstarszy epizod pochodzi z 1976 roku, a najmłodszy z 1992. Jest to o tyle ciekawe, że można zobaczyć różnicę, jaka zaszła w stylu Toppiego na przestrzeni tych lat. Z początku mamy do czynienia z impresjonistycznymi, szalonymi kadrami. Pod koniec zaś otrzymujemy o wiele szlachetniejszą kreskę, która nic nie straciła ze swojej oryginalności, niemniej widać, że mistrz bardziej panował nad układem stron i potrzebą eksperymentowania. Do tego odcinki te są kolorowe, co do tej pory było wyjątkiem.
Tematem przewodnim albumu jest Ameryka Południowa, do której zaliczono także Meksyk. A jednak to nie miejsce akcji spaja te historie, a treść. Otrzymaliśmy pięć opowieści rozgrywających się w odmiennych okresach historycznych, ale w każdym wypadku opowiadających o szukaniu sensu i celu w życiu. Najczęściej chodzi o mityczne skarby ukryte w nieprzebytym gąszczu dżungli. Myśl o nich potrafi przyćmić umysły poszukiwaczy tak bardzo, że przestają zwracać uwagi na cokolwiek innego. O tym opowiadają Chapungo”, „Skarb Ciboli” i „Legenda Potosi” (ten drugi to chyba najlepszy rozdział w zbiorze).
Niemniej poszukiwanie celu może mieć także wymiar o wiele bardziej metafizyczny, jak w „San Isidro Maxtlacingo 1850” i „Tzoacotlan 1521”. Oba epizody dotykają tematu wiary, zarówno chrześcijańskiej, jak i rdzennych mieszkańców Ameryki. Toppi podkreśla, że przybycie białego człowieka kończy epokę rozkwitu kultury Indian. Jednocześnie wskazuje, że dawnych wierzeń nie da się po prostu wyplenić, zastępując święte miejsca kościołami.
Gdy porównać omawiany album z poprzednimi odcinkami serii można uznać, że Toppi nie mówi nam nic nowego. Jego wizja świata jest dość pesymistyczna, a bohaterowie często zostają upodleni tak bardzo, że znajdują się na granicy obłędu, a czasem ją przekraczają. Owszem, można uznać, że to wszystko stanowi jedynie turpistyczną estetykę, ocierającą się o pretensjonalność, ale szczerość tych opowieści sprawia, że ich lektura zamienia się w doznanie metafizyczne. Włoch miał dar umiejętnego budowania klimatu, który wynikał z nierozerwalnego połączenia treści ze stroną wizualną.
koniec
18 lutego 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zamknięcie etapu
Andrzej Goryl

19 IV 2024

Dziesiąty tom „Ms Marvel” jest jednocześnie ostatnim pisanym przez G. Willow Wilson – autorkę, która zapoczątkowała tę serię i stworzyła postać Kamali Khan. Scenarzystka prowadziła tę postać przez ponad pięćdziesiąt zeszytów, a jej cykl przez cały ten czas utrzymywał równy, wysoki poziom (z drobnymi potknięciami, nie rzutującymi na ogólną jakość). Jak wypadło zakończenie tej serii?

więcej »

Małe sprzeczki w nowej rodzinie
Maciej Jasiński

18 IV 2024

Pierwsze dwa tomy serii „Pan Borsuk i pani Lisica” były naprawdę interesującymi komiksami przedstawiającymi wspólne życie dwóch zupełnie obcych kulturowo rodzin. Pan Borsuk wychowujący samotnie trójkę dzieci oraz pani Lisica, która wraz z córką musiała uciekać przed myśliwymi – zamieszkali razem w norce, tworząc z czasem jedno gospodarstwo domowe. W kolejnych albumach czytelnicy będą mieli okazję lepiej poznać bohaterów.

więcej »

Piękny umysł
Paweł Ciołkiewicz

17 IV 2024

Życie nie rozpieszczało Wiktora. Wychowywał się bez ojca, a jego matka raczej nie była osobą, którą trudno uznać za wzór macierzyńskiej troskliwości. Wszystkie problemy chłopak rekompensował sobie zanurzaniem się w cudowny świat…, nie, nie baśni, lecz matematyki. To liczby i ich wzajemne relacje pochłaniały go bez reszty. A u źródeł tej fascynacji stało, rzecz jasna, poszukiwanie szczęścia.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dom niespokojnej starości
— Sebastian Chosiński

Kolekcja z Kolekcjonerem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ameryka oczami Mistrza
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przełamując kadry
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Klękajcie, narody!
— Paweł Sasko

Tegoż autora

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kobieta ich bije
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.