Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Nikodem Cabała, Edvin Volinski
‹BiOCOSMOSiS: Quiciuq›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułQuiciuq
Scenariusz
Data wydania21 marca 2008
RysunkiNikodem Cabała
KolorGrzegorz Krysiński
Wydawca Pro-Arte
CyklBiOCOSMOSiS
ISBN978-83-924721-4-8
Format48s. A4; oprawa twarda
Cena35,80
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Urok mechanicznych lalek
[Nikodem Cabała, Edvin Volinski „BiOCOSMOSiS: Quiciuq” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Quiciuq” dostarcza nam to, do czego już się przyzwyczailiśmy w cyklu „Biocosmosis” – solidną historię, staranny rysunek, dobrze wykorzystane motywy klasycznej SF.

Konrad Wągrowski

Urok mechanicznych lalek
[Nikodem Cabała, Edvin Volinski „BiOCOSMOSiS: Quiciuq” - recenzja]

„Quiciuq” dostarcza nam to, do czego już się przyzwyczailiśmy w cyklu „Biocosmosis” – solidną historię, staranny rysunek, dobrze wykorzystane motywy klasycznej SF.

Nikodem Cabała, Edvin Volinski
‹BiOCOSMOSiS: Quiciuq›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułQuiciuq
Scenariusz
Data wydania21 marca 2008
RysunkiNikodem Cabała
KolorGrzegorz Krysiński
Wydawca Pro-Arte
CyklBiOCOSMOSiS
ISBN978-83-924721-4-8
Format48s. A4; oprawa twarda
Cena35,80
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trzeci tom serii „Biocosmosis” (nie licząc suplementu) i historia trzeciego mnicha – po Enonie i Savasie czas na Quiciuqa (znów imię będące palindromem). Schemat opowieści jest zbliżony do poprzednich części. Mnich zakonu Equilibrium przybywa na pewną planetę – jest tam witany z zaciekawieniem, ale i rezerwą. Poniekąd słusznie, bo ma on tajną misję do wypełnienia. Tym razem planetą jest wspominana już w poprzednich tomach Altomerra, a zadaniem – odnalezienie mieszkającego tu potężnego telepaty i skłonienie do działania na rzecz zakonu. Jak się okazuje, emnisi nie są jedynymi, którzy interesują się owym telepatą. Konflikt jest więc nieunikniony…
Scenarzysta Volinski rozwija swoją sagę rozważnie i konsekwentnie. Odsłonięte zostają kolejne tajemnice, poznajemy ustrój następnej – wydaje się, że niezwykle istotnej – planety, dowiadujemy się co nieco o tajemniczych Mistrzach Kuszenia. Tym razem zresztą miejsce akcji wydaje się być istotne dla całej sagi – planeta Altomerra jest konsekwentnie wymieniana jako miejsce rozpoczęcia wielkiej wojny o jedność Entirium (która ma mieć miejsce 12 lat po wydarzeniach opisanych w „Quiciuq”). Co więcej – nawiązania do postaci i wydarzeń zmuszają czytelników do sięgnięcia po wcześniejsze tomy i uporządkowania wiedzy o uniwersum cyklu „Biocosmosis”. Tak właśnie być powinno w rozplanowanej na wiele tomów sadze.
Nadal jednak w cyklu o Entirium nieco brak mi emocji. Z jednej strony oczywiście mamy dość sympatyczne postacie mnichów, nie pierwszy raz przywołujące skojarzenie z rycerzami Jedi, mamy polityczne intrygi, złowrogich przeciwników. Ale przeładowanie komiksu neologizmami (które notabene w poprzednich tomach chwaliłem, jako realizację konsekwentnej wizji innego wszechświata) powoduje, że trudno się w tę historię naprawdę zaangażować. Co więcej, przyjęta konwencja „każdy komiks opowiada o innej postaci” powoduje, że nadal brak jakiegoś punktu zaczepienia, bohatera, z którym odbiorca mógłby się utożsamiać. Nie miałbym nic przeciwko temu, aby od tego schematu odejść i w następnej części połączyć siły Enone’a, Savasa i Quiciuqa, dając im wspólną misję do wypełnienia, a przy okazji tworząc szansę na pogłębienie charakterystyki tych postaci. Niestety, wiemy już, że tytuły następnych tomów to kolejne imiona emnichów – Evilive i Atlana. Niemniej sądzę, że do wcześniej wykorzystanych postaci warto powrócić.
Podoba mi się natomiast, jak rozwija się grafika Nikodema Cabały. Co prawda nadal nie zachwycają mnie twarze czy ekspresja postaci, ale muszę przyznać, że wiele kadrów po prostu urzeka. Tajemnicze wodospady spowite czerwonym światłem przy eremie emnichów. Śliczna letnia rezydencja pani planetard przywodząca znów na myśl „Gwiezdne wojny” i budowle na Naboo. Efektowny departament obrony Altomerry z dwoma posągami – symbolizującymi zapewne obie zamieszkujące planetę rasy. Świetnie kadrowana scena wymarszów ekipy komandosów do akcji, z unoszącym się nad nimi statkiem. Wszystko to zresztą blednie przy doskonałym pomyśle na przeciwstawienie tymże komandosom armii mechanicznych lalek (sugerujących swym wyglądem seksualne zastosowania, na dodatek z demonicznie wyglądającym domalowanym uśmiechem), co owocuje bardzo oryginalną potyczką. Zapewne jest w tym wszystkim nieco popisywania się rysownika, fajerwerków bez fabularnego uzasadnienia, ale nie mogę mieć mu tego za złe, bo po prostu ogląda się te rysunki z dużą przyjemnością.
Mimo wcześniejszych zastrzeżeń muszę przyznać, że poziom serii nadal jest dobry. Mamy tu kawał solidnej space opery, niemały rozmach i duże ambicje, a przede wszystkim ciekawy wszechświat i wrażenie że seria cały czas się rozkręca – jest nieźle, ale najlepsze jeszcze przed nami (już za 12 lat wszakże wielka bitwa o Altomerrę, a to brzmi naprawdę obiecująco). Czekamy więc na kolejne tomy.
koniec
23 maja 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Jak Tajfun być
— Tomasz Nowak

Suplement i zajawka
— Konrad Wągrowski

Straszna mizeria
— Daniel Gizicki

Posklejane z fragmentów
— Daniel Gizicki

Czekając na Hana Solo
— Konrad Wągrowski

Planeta śmierci
— Konrad Wągrowski

Technokapłani po polsku
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.