Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Philippe Buchet, Jean David Morvan
‹Gra pozorów›

Gra pozorów
EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGra pozorów
Tytuł oryginalnySillage: Artifices
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2004
RysunkiPhilippe Buchet
PrzekładMaria Mosiewicz
KolorPhilippe Buchet
Wydawca Egmont
CyklArmada
ISBN-1083-237-9063-9
Format48s. 215×290mm
Cena17,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Gra pozorów

Humor na ruinach świata
[Philippe Buchet, Jean David Morvan „Gra pozorów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po nieco kontrowersyjnej - podejmującej temat terroryzmu - piątej części cyklu o Armadzie i jej sympatycznej agentce Navis, seria powraca w rejony tradycyjnej fantastyki naukowej. W „Grze pozorów” statek Navis rozbija się na pewnej tajemniczej planecie. Jak się okazuje, trwa tam wieloletnia wojna między humanoidalną, choć niższą od ludzi o dobre 40 procent, rasą Gnomdżinnów a Mekkami – armią robotów, sterowanych przez swojego rodzaju jednostkę centralną - Mózg.

Konrad Wągrowski

Humor na ruinach świata
[Philippe Buchet, Jean David Morvan „Gra pozorów” - recenzja]

Po nieco kontrowersyjnej - podejmującej temat terroryzmu - piątej części cyklu o Armadzie i jej sympatycznej agentce Navis, seria powraca w rejony tradycyjnej fantastyki naukowej. W „Grze pozorów” statek Navis rozbija się na pewnej tajemniczej planecie. Jak się okazuje, trwa tam wieloletnia wojna między humanoidalną, choć niższą od ludzi o dobre 40 procent, rasą Gnomdżinnów a Mekkami – armią robotów, sterowanych przez swojego rodzaju jednostkę centralną - Mózg.

Philippe Buchet, Jean David Morvan
‹Gra pozorów›

Gra pozorów
EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGra pozorów
Tytuł oryginalnySillage: Artifices
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2004
RysunkiPhilippe Buchet
PrzekładMaria Mosiewicz
KolorPhilippe Buchet
Wydawca Egmont
CyklArmada
ISBN-1083-237-9063-9
Format48s. 215×290mm
Cena17,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Gra pozorów
Po nieco kontrowersyjnej - podejmującej temat terroryzmu - piątej części cyklu o Armadzie i jej sympatycznej agentce Navis, seria powraca w rejony tradycyjnej fantastyki naukowej. W „Grze pozorów” statek Navis rozbija się na pewnej tajemniczej planecie. Jak się okazuje, trwa tam wieloletnia wojna między humanoidalną, choć niższą od ludzi o dobre 40 procent, rasą Gnomdżinnów a Mekkami – armią robotów, sterowanych przez swojego rodzaju jednostkę centralną - Mózg. Navis wpada rzecz jasna w sam środek konfliktu, a jej obecność – co wydaje się być oczywiste – przechyli szalę na korzyść jednej ze stron. Żadna planeta nie pozostanie taka sama po wizycie uroczej agentki Armady...
Nietrudno znaleźć w tej historii liczne odniesienia do znanych dzieł fantastycznonaukowych. Sam pomysł wojny między ludźmi i zbuntowanymi maszynami przywodzi na myśl „Terminatora” Jamesa Camerona. Z drugiej strony geneza konfliktu - obrócenie się maszyn bojowych, stworzonych do zniszczenia innego „ludzkiego” nieprzyjaciela, przeciw własnym twórcom - przypomina doskonałe, mroczne opowiadanie Philippa K. Dicka „Model nr 2” (nazywane też czasem „Drugą odmianą”). Wyprawa Navis do centrum sterowania to z kolei analogia do Ripley szykującej się do ostatecznej rozgrywki z królową Obcych w „Aliens” Jamesa Camerona. A i to nie jest ostatnie skojarzenie...
Nawiązania te są jednak bardzo swobodne. Podstawowe różnice pomiędzy „Grą pozorów” a pierwowzorami to – mimo krwawego konfliktu w tle - lekkość treści komiksu oraz brak mrocznego nastroju i poważnego ujęcia tematu, właściwego dla utworów Camerona i Dicka. I choć podkreśla się tu okrucieństwo wojny, a treść albumu w pewnym momencie zahacza nawet o zagadnienia feministyczne, komiks pozostaje przede wszystkim nie pozbawioną dowcipu opowieścią przygodową. Humor objawia się zarówno w dialogach i żartach słownych, w przerysowanym ukazaniu rasy Gnomdżinnów, jak i w podkreślaniu różnic w kanonach urody; dla Gnomdżinnów piękna kobieta musi mieć wąsy, niestety, Navis nie spełnia tego warunku...
Nawet strona graficzna albumu wpisuje się w ten schemat. Pomimo, iż akcja toczy się na zgliszczach świata, bardziej przypominają one wystawną dekorację niż prawdziwe ruiny. W kolorystyce dominują też raczej cieplejsze kolory. Właściwie istnieją w tym komiksie tylko dwie tonacje – jasny brąz planety i zieleń bazy robotów.
Osobiście, te części cyklu o Navis, których akcja toczy się na jednej z licznych planet („W trybach rewolucji”, „Talizman demonów”) przedkładam nad tomy o fabule umieszczonej na pokładach statków Armady („Kolekcjoner”, część 5). Z tego punktu widzenia, „Gra pozorów” to dobra, rozrywkowa robota, na solidnym poziomie.
koniec
18 marca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zwolnij pan, panie Morvan!
— Marcin Knyszyński

Lekki przesyt
— Marcin Knyszyński

Dalej, przez galaktykę!
— Marcin Knyszyński

W służbie jej kosmicznej mości
— Marcin Knyszyński

Skąd jesteś, Ziemianko?
— Tomasz Nowak

Superkiller nie wystarczy
— Marcin Osuch

Szybka i wściekła
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Maj 2011
— Esensja

W poszukiwaniu tożsamości
— Marcin Osuch

Navis - ostatnia samurajka
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.