Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Yslaire
‹Niebo nad Brukselą›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiebo nad Brukselą
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2009
RysunkiYslaire
Wydawca Egmont
CyklXX wiek, wiek XXI
Cena45,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Pacyfistyczne porno
[Yslaire „Niebo nad Brukselą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bernad Yslaire to uznany belgijski komiksiarz, twórca m.in. „Sambre” opowiadającego o rewolucji francuskiej 1848 roku. Tam Yslaire odpowiadał tylko za stronę graficzną, „Niebo nad Brukselą” zrobił w całości sam, zajmując się również scenariuszem. I nie wyszło to komiksowi na dobre.

Jakub Gałka

Pacyfistyczne porno
[Yslaire „Niebo nad Brukselą” - recenzja]

Bernad Yslaire to uznany belgijski komiksiarz, twórca m.in. „Sambre” opowiadającego o rewolucji francuskiej 1848 roku. Tam Yslaire odpowiadał tylko za stronę graficzną, „Niebo nad Brukselą” zrobił w całości sam, zajmując się również scenariuszem. I nie wyszło to komiksowi na dobre.

Yslaire
‹Niebo nad Brukselą›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiebo nad Brukselą
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2009
RysunkiYslaire
Wydawca Egmont
CyklXX wiek, wiek XXI
Cena45,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Akcja osadzona jest w rodzinnym mieście Yslaire’a, stolicy Europy – Brukseli. Tematyka jednak sięga poza Stary Kontynent, bo katalizatorem fabuły jest wybuch wojny w Iraku w 2003 roku: w związku z rezolucją ONZ zezwalającą USA na interwencją zbrojną cała Bruksela zaroiła się od protestujących przeciwko wojnie – zarówno pokojowo, jak i… Według Yslaire’a ów czas to dla Brukseli okres strachu, chaosu i islamofobii, objawiającej się kontrolowaniem wszystkich podejrzanych osobników. I w jakimś stopniu słusznie, bo bohaterka, młoda muzułmanka, jest właśnie terrorystką-samobójczynią. Jej misja zostałaby odkryta przez policję, gdyby nie drugi bohater – blondwłosy Chazar1) w nieokreślonym wieku, który stawia sobie za cel uświadomienie dziewczynie bezsensu jej misji.
Myli się jednak ten, kto po takim zawiązaniu oczekuje realistycznego traktatu filozoficznego o zasadności wojny i bezsensie działań terrorystycznych. Yslaire’a to specjalnie nie interesuje, mimo że w tle wydarzeń pogrywa sobie telewizor przynoszący najnowsze wieści o nadchodzącej wojnie, pokazujący bombardowania i śmierć. Zamiast tego autor zagłębia się w metafizykę i symbolizm, między innymi każąc bohaterom przypominać sobie przeszłe inkarnacje, w których już się spotykali w bardzo podobnych rolach i okolicznościach. Przede wszystkim jednak interesuje go seks.
„Niebo nad Brukselą” to komiks bez dwóch zdań erotyczny. Co prawda można podejrzewać, że intencją komiksiarza było nadanie aktowi miłosnemu roli służebnej, ale efekt końcowy jest taki, że odważne sceny miłosne wysunęły się na pierwszy plan, przesłaniając całą resztę. Inna rzecz, że nie bardzo miały co przesłaniać, bo fabuła tego komiksu jest wyjątkowo wątła. Celem Yslaire’a było powtórzenie happeningu bed-in Lennona i Ono z czasów wojny wietnamskiej i zadanie retorycznego pytania o to, co jest bardziej szokujące: masowe morderstwa czy akt miłosny – z patronującym całości hasłem „Make love, not war”. Jednak ten szlachetny cel utopił się gdzieś w narracyjno-fabularnej sztampie i naturalistycznym prezentowaniu seksualności. Łopatologiczne to wszystko do bólu, miks kadrów erotycznych z wojennymi powtarza się setki razy, a nawiązania do akcji Lennona kilkukrotnie wyjaśnione są wprost. Przesłaniu o grozie wojny nie służy też banalizacja i ośmieszanie jej inicjatorów z Bushem na czele: w umyśle czytelnika po lekturze nie zostaje niechęć do wojny jako takiej, ale niechęć do groteskowych idiotów i przekonanie, że tylko oni tak bezsensowne i krwawe wojny mogą prowadzić – co jest oczywistym przekłamaniem.
Właściwie jedynym, co wyciąga „Niebo nad Brukselą” z poziomu dna, jest strona graficzna. Yslaire może nie ma jakiejś wyjątkowej kreski, ale umie tworzyć nastrój za pomocą kolorów, co pokazał już w „Sambre”, a tutaj ładnie rozgrywa poczucie miałkości i beznadziei za pomocą bladości i sepii. W scenach erotycznych natomiast ciemna skóra bohaterki i blada cera bohatera tworzą ładny kontrast. Samym aktom miłosnym też zresztą ciężko coś zarzucić – nie powstydziłby się ich ani Milo Manara, ani też „artyści” siedzący „głębiej” w temacie. Pytanie tylko, czy jest sens porno sprzedawać jako pacyfistyczną rozrywkę intelektualną?
koniec
13 sierpnia 2009
1)Chazarowie to nieistniejący już lud koczowniczy, przez pewien okres swojej historii silnie związany z judaizmem. Symbolice fabuły i jej przejrzystości zdecydowanie lepiej robiłoby, gdyby bohaterem był po prostu Żyd – zwłaszcza że w pewnym momencie pojawiają się sceny z obozu koncentracyjnego.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.